Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Mercedes-Benzille jälleen kunniaa

Vuoden kuorma-auto 2009: MB Actros

Auto, tekniikka ja kuljetus/PeVi 26.9.2008

ATK Hannoverin IAA-näyttelyn yhteydessä julkistettiin kolme merkittävää hyötyajoneuvoalan valintaa. Vuoden kuorma-auto 2009 -tunnustuksen sai Mercedes-Benz Actros, joka teki näin hattutempun: jokainen kolmesta Actros-mallista on palkittu samalla arvonimellä. Ainoa suomalainen media valintaraadissa on Auto, tekniikka ja kuljetus.

Uusimman Mercedes-Benz Actrosin palkitsi 21 eurooppalaisesta erikoistoimittajasta koostunut raati Hannoverissa järjestetyssä hyötyajoneuvonäyttelyssä. Vuoden kuorma-auto 2009 -tittelin takasivat Actrosin edelleen parantunut taloudellisuus, ympäristöarvot huomioon ottava suorituskyky sekä innovatiivisten teknisten ratkaisujen takaama turvallisuus ja ajomukavuus.

Actros tuli markkinoille vuonna 1996, jonka jälkeen malleja on myyty yli 600 000 kappaletta. Kolmannen sukupolven Actros esiteltiin tämän vuoden maaliskuussa. Uusimman Actros-perheen tuoreimmat tulokkaat - maanrakennusajoneuvot ja raskas rekkaveturi - esiteltiin ensi kertaa Hannoverin hyötyajoneuvonäyttelyssä tällä viikolla.

Uudessa Actrosissa on vakiovarusteena PowerShift-automaattivaihteisto, jossa vaihteensiirto on optimoitu mahdollisimman vaivattomaksi. Actrosiin saa ensimmäisenä kuorma-autona ja ainoana sarjatuotantomallina lisävarusteena myös aktiivisen hätäjarruassistentin, joka tekee tarvittaessa automaattisen hätäjarrutuksen peräänajon uhatessa. Muita lisävarusteita ovat mm. äänimerkillä hälyttävä kaistavahti sekä perävaunun huojumisenestojärjestelmä.

Actrosin moottorivaihtoehtoja ovat Euro4/5-tasot täyttävät OM 501 LA- ja OM 502 LA -moottorit. Kuuden 11,9-litraisen V6-moottorin tehot asettuvat välille 235-350 kW (320-476 hv), kolmen 15,9-litraisen V8-moottorin välille 375-440 kW (510-598 hv).

Jo yli 200 000 Actrosissa hyödynnetään taloudellista ja ympäristöystävällistä BlueTec-teknologiaa.

Toiseksi Vuoden kuorma-auto 2009 -valinnassa sijoittui Iveco EuroCargo ennen tasapisteisiin päätyneitä Volvo FH:ta ja Scanian EGR-mallia.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus