Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Trukkien muotovalioita

Rocla sai kunniamaininnat Fennia Prize -muotoilukilpailussa

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 20.02.2009

ATK Älykkäitä materiaalinkäsittelyratkaisuja kehittävän Roclan automaattinen varastotrukki AWT ja Rapid-matalakeräilijä saivat kunniamaininnat Pohjoismaiden arvostetuimmassa Fennia Prize -muotoilukilpailussa.

- Asiakkaan prosessin syvä ymmärtäminen yhdessä laajojen käyttäjätutkimusten kanssa oli lähtökohtana palkittujen laitteiden tuotekehitykselle. Tavoitteena oli parantaa asiakkaan logistista prosessia, vähentää kustannuksia ja lisätä työn sujuvuutta. Asiakkailta saamamme palautteen perusteella olemme onnistuneet pureutumaan sisälogistiikan ongelmakohtiin ja tarjoamaan asiakkaille vaihtoehtoisia toimintamalleja ja laitteita, jotka parantavat logistisen prosessin toimivuutta ja kasvattavat liiketoiminnan tuottavuutta, toteaa Roclan muotoilujohtaja Petteri Masalin.

Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen automaattinen varastotrukki Rocla AWT esiteltiin vuoden 2008 alkupuolella. Roclan mukaan modulaarinen AWT on helppo ottaa käyttöön ja investoinnin takaisinmaksuaika on nopean toimituksen ja hyvän suorituskyvyn ansiosta poikkeuksellisen lyhyt. Ihmisen ja automaation väliseen käyttöliittymään on suunnittelussa kiinnitetty erityisesti huomiota muun muassa kosketusnäytön ja kommunikoivien LED-valojen avulla.

Rocla kertoo markkinoille tulleen Rocla Rapid -matalakeräilijän olevan puolueettoman testin mukaan yli 20 prosenttia tehokkaampi keräilytyössä, mikä mahdollistaa asiakkaille merkittäviä säästöjä logistiikkakustannuksissa. Rapidissa kuljettajan tila on kasvanut 40 prosenttia, vaikka ulkomittoja ei ole kasvatettu. M1-ohjauspyörää voidaan käyttää useilla eri otteilla, myös yhdellä kädellä, ja se on säädettävissä erikokoisille kuljettajille sopivaksi.

Fennia Prize - Good design grows global on yrityksille tarkoitettu kilpailu, jossa palkitaan muotoilua liiketoiminnassaan esimerkillisesti käyttäneitä yrityksiä, joille muotoilu on keskeinen tuotekehitys- ja brändinrakentamiskeino. Joka toinen vuosi järjestettävään kilpailuun osallistui tänä vuonna yli 70 yritystä.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus