Suomi nosti EU:n liikenneministerineuvostossa esille vähärikkisen polttoaineen kustannus- ja saatavuuskysymykset. Suomi on huolestunut siitä, miten Itämerellä ja Pohjanmerellä liikennöivien alusten polttoaineen tiukentuvat rikkipitoisuusrajat vaikuttavat alan toimintaedellytyksiin. Vähärikkisen polttoaineen saatavuus on tällä hetkellä huono, minkä vuoksi Suomi on huolissaan kuljetuskustannusten kehityksestä tulevaisuudessa.
Suomi vaati komissiolta selvitysten pikaista valmistumista vähärikkisen polttoaineen kustannuksista ja saatavuudesta. Liikennekomissaari Antonio Tajani kertoi komission seuraavan tilannetta tarkoin, mutta ei kertonut täsmällisemmin milloin selvitykset valmistuvat.
Erityisalueilla kuten Itämerellä ja Pohjanmerellä on tarkoitus pudottaa polttoaineen rikkipitoisuus 0,1 prosenttiin vuonna 2015. Suomessa tehdyn oman selvityksen mukaan kustannusten on arvioitu nousevan vähintään 200 miljoonaa ja pahimmillaan 1,2 miljardia euroa vuodessa.