Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Mercedes-Benz tarjonnut valtiomiesluokan turvaa jo 80 vuotta

Panssaroitu S 600 Pullman Guard

Auto, tekniikka ja kuljetus/PeVi 17.10.2008

ATK Mercedes-Benz esitteli Pariisin autonäyttelyssä valtiojohtajien, kuninkaallisten ja maailman mahtiyritysten johtajien käyttöön kokonaan uuden korkeimman suojausluokan S 600 Pullmanin. Juhlamalli tekee kunniaa Mersun 80-vuotiselle historialle tehtaalta asti erikoissuojattujen, panssaroitujen ajoneuvojen valmistajana.

S 600 Pullman eroaa tavanomaisesta jatketusta ja panssaroidusta S-sarjan autosta vielä 115 senttimetriä suuremman pituutensa ja matkustamon istuinjärjestelyn suhteen: matkustajat istuvat kasvokkain väliseinällä kuljettajan tilasta erotetussa omassa osastossaan. Järjestely mahdollistaa tärkeimmätkin neuvottelut ehdottoman yksityisesti, vaikka auton ulkoiset kommunikaatioyhteydet ovatkin huippuluokkaa.

Pullman-nimi viittaa alun perin 1800-luvun ylellisiin ja mukaviin rautatievaunuihin. Nykyään sana liitetään useimmiten erittäin pitkäakselivälisiin Mercedes-Benzeihin, joissa matkustajat istuvat kasvokkain omassa väliseinän erottamassa osastossaan.

Ensimmäinen tällainen auto oli vuoden 1928 Pullman-limousine-versio 460-sarjasta. Sitä seurasi 30-luvun alussa 770-versio (W07), joka turvasi esimerkiksi Japanin keisari Hirohiton ylellistä matkustamista. 60-luvulle tullessa huippuluokan panssaroidun limusiinin mantteli siirtyi MB 600:lle, joka palveli esimerkiksi lukuisten maiden valtionjohtoa liki 30 vuoden ajan.

S 600 Pullman Guardin teknisen perustan muodostaa S 600 Guard, joka edustaa nykyisen panssaroidun Mercedes-Benz-malliston huippua. S 600 Pullman Guardin alusta ja kori on suunniteltu kokonaan uudestaan hyvä ajettavuus ja korkea mukavuustaso säilyttäen. Näin pitkän akselivälin toteuttaminen ei onnistu pelkästään pituutta lisäävän koriosan liittämisellä. Myös matkustamon kattoa on korotettu. Ajoneuvoon nouseminen on helpompaa ja lisääntynyt pääntilaa tuntuu avaruutena. Perusteellisen muutostyön yhteydessä on suunniteltu uudestaan myös jo rakennusvaiheessa autoon integroitavat suojaelementit.

Korkein suojaustaso B6/B7 tarkoittaa, että auto hyväksytysti ja tutkitusti suojaa kiväärikaliiperiselta sotilasaseelta sekä pommien, käsikranaattien ja muiden räjähteiden sirpaleilta. S 600 Pullman Guardin turvavarustukseen kuuluvat myös tyhjennyttyäänkin ajettavuutensa säilyttävät renkaat, itsepaikkautuva polttoainesäiliö ja palonsammutusjärjestelmä. Auto säilyttää näin toimintakykynsä mahdollisessa hyökkäyksessä.

Reilusti mitoitettujen alustan komponenttien ja kahdella turboahtimella varustetun V12-moottorin tehoreservin (380 kW (517 hv)) turvin kuljettajalla on parhaat mahdollisuudet viedä 6,356-metrisen auton matkustajat turvallisesti määränpäähänsä yllättävissäkin tilanteissa.

Korkeimman suojaustason saavuttamiseen Mercedes-Benz käyttää integroitua rakennetta, jossa suojaelementit ovat tiivis osa auton rakennetta, eivätkä perinteisessä mielessä valmiin auton päälle lisättyä panssarointia. Integroidut suojarakenteet lisäävät korin lujuutta ja valmistustapa takaa aukottoman suojauksen koko S 600 Pullman Guardin ylellisen tilavalle matkustamolle.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus