Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Raskaan kaluston päästöjä tutkitaan

Euro-kolmosesta viitonen

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 17.05.2010

VTT tutkii raskaiden ajoneuvojen päästöjä ja energiankulutusta sekä niihin vaikuttamista. Tavoitteena on vähentää sekä päästöjä että polttoaineenkulutusta. Samalla tutkitaan muun muassa jälkiasennettavia pakokaasujen puhdistuslaitteita ja niiden todellista suorituskykyä. Tutkimuksessa on jo saatu Euro 3 -päästötasoisesta kaupunkibussista retrofit-pakokaasujenpuhdistuslaitteiston avulla ensi syksystä uusilta ajoneuvoilta vaadittavan Euro 5 -tason mukainen. Typen oksidipäästöjä vähentävä Proventia Emission Control Oy:n SCR-järjestelmä on koekäytössä Koiviston Auto konserniin kuuluvan Koskilinjat Oy:n autossa Oulussa.

Hanke on TransEco-tutkimusohjelmaan kuuluva raskaiden ajoneuvojen HDENIQ-tutkimusprojekti. Projektissa on mukana useita osapuolia, muun muassa puhdistinvalmistaja Proventia Emission Control ja liikennöitsijöistä Koiviston Auto. Projektissa selvitettiin viime syksynä sitä, miten puhtaan saa Euro 3 -tasoisesta kaupunkibussista, kun siihen asennetaan SCR (Selective Catalytic Reduction)- ja DPF (Diesel Particulate Filter) -pakokaasujen jälkikäsittelylaitteet. Käytännössä vanha 2000-luvun alun Euro 3 -auto saatiin muutettua vastaamaan päästöiltään uusimpia kaupunkibusseja.

Seuraavaksi hankkeessa pyritään optimoimaan moottorin ohjausjärjestelmää siten, että päästöjen lisäksi myös polttoaineenkulutusta saadaan laskettua. Moottori optimoidaan korkeille typen oksidipäästöille ja pienelle polttoaineen kulutukselle ruiskutuksen ajoitusta muuttamalla. Tämän jälkeen korkeat typen oksidipäästöt käsitellään SCR -katalysaattorissa ja partikkelipäästöt lasketaan Euro 5 -tasolle mahdollisimman yksinkertaisella laitteistolla. Tämän avulla saadaan tietyissä ajoneuvoissa polttoaineen kulutusta laskettua mahdollisesti noin 5 prosenttia ja pakokaasupäästöt Euro 5 -tasolle pienemmillä kustannuksilla kuin SCR DPF -yhdistelmällä.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus