Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Jytinää vuodesta 1969

Scanian V8 täyttää 40 vuotta

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 15.05.2009

ATK Scanian V8-moottori on vuosikymmenien mittaan kiehtonut lukuisia rekkamiehiä ja -naisia. Houkuttavan tehon ja äänimaailman lisäksi moottori on ollut teholuokassaan polttoainetaloudellinen sekä kestävä. Kun myös vaihtoarvo on ollut kohdallaan, on moottorin maine muodostunut Scania-piireissä legendaariseksi.

Scanian V8:n kehitystyö alkoi aikana, jolloin 250 hevosvoiman tehoa pidettiin riittävänä. Scania-Vabisin insinöörit ymmärsivät, ettei tämä teho riittäisi tulevaisuudessa etenkään puutavaran kuljetuksessa ja raskaassa kaukoliikenteessä. Niinpä he päättivät ottaa mullistavan askeleen markkinoiden ensimmäisinä.

Suunnittelun käynnistyessä vuonna 1962 samaan aikaan kehitettiin bulldog-kuorma-autojen uutta sukupolvea, joka tuotiin markkinoille vuonna 1968. Kahdeksansylinterinen rivimoottori ei olisi mahtunut bulldog-ohjaamon alle, kuten ei rivikuutonenkaan. Insinöörit päätyivät V-rakenteeseen, joka mahtuisi saman ohjaamon alle kuin 11-litrainen rivikuutonen mutta tuottaisi 100 hevosvoimaa enemmän. Tuloksena oli tehokas mutta hyvin kompakti moottori, joka oli askel kohti uudenlaista kuorma-autojen suorituskykyä.

Kun Scania toi markkinoille 350 hv:n 14-litraisen V8-moottorin 1960-luvun lopussa, se oli Euroopan tehokkain kuorma-automoottori ja säilytti tämän aseman useiden vuosien ajan. Alkuperäiseen 14-litraiseen moottoriin perustuva vahva maine on jatkunut vuonna 2000 markkinoille tuodun 16-litraisen version myötä.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus