Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Kesäkuun Auto, tekniikka ja kuljetuksessa rahanarvoista tietoa

Näin kuljetusyritykset voivat säästää

ATK/PeVi 12.6.2008

ATK Kesäkuun Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti tarjoaa kuljetusyrittäjille rahanarvoista tietoa. Ajotapakoulutus tuo vain hetkellistä kulutussäästöä, mutta kun siihen liitetään ajotapaseuranta ja palautteenanto, kustannussäästö on todellista. Opit pysyvät kuljettajan mielessä, jos hän hyötyy synnyttämästään säästöstä.

Tentissä on Tokmann-halpakauppakonsernin toimitusjohtaja Kyösti Kakkonen – juuri se kohua herättänyt Kakkonen. Haastattelussa ei kysellä vaalituista vaan keskitytään siihen, että Tokmanni viimeistele parhaillaan eteläiseen Suomeen Mäntsälään uutta ja uudenaikaista logistiikkakeskusta. Valmistuessaan se on Suomen suurin yhdellä kertaa rakennettu logistiikkakiinteistö.

Parivertailussa on kaksi lähes identtistä Volkswagen Transporter 2.5 TDI:tä. Miksikö? Moni kuljetusyrittäjä on pakettiautohankintoja tehdessään pohtinut manuaalivaihteiston korvaamista automaatilla. Selvitimme, miten mukavuutta lisäävä automaatti vaikuttaa Transporterin ajettavuuteen ja suorituskykyyn.

Koeajossa on lehden henkilökuljetusteemaan liittyen VDL Ambassador, joka on Suomessa melko tuntematon keskieurooppalainen kaupunkiliikennebussi. Pelkkä ulkonäkö ei ole Ambassadorin myyntivaltti: suurin etu saadaan pienistä ylläpitokustannuksista. Polttoainetalous ja korin ratkaisut antavat ”Lähettiläälle” etua kilpailijoihin nähden.

Tyypitettävänä ovat mm. Land Rover Defenderin mallit 130 DC HCPU ja 110 Safari Van. Millaisia ovat 60-vuotisjuhlavuottaan viettävän Land Roverin tavarankuljetusautot tiellä ja maastossa?

Finlandia-talolla 17.–18. kesäkuuta järjestettävään Linja-autoliiton BUS 2008 -näyttelyyn liittyen lehdessä on perusteellinen ennakkokatsaus näyttelyn bussiannista.

Muita juttuaiheita ovat mm. Tammermaticin uusi pesukone, EcoDriving-koulutusmetodin vieminen Kolumbiaan, Delta Trucksin Vuosaaren satamaan rakentama uusi täyden palvelun toimipiste, Peugeot Partnerin, Renault Kangoon, Hyundai H-1 bussin ja Volvo V70:n tyypitykset, 80-vuotiaan Ventoniemi-yhtiöiden sekä mäntsäläläisen Mannekiven Liikenteen kuulumiset, Scanian etanolibussipolitiikka ja Linja-autoliiton Heikki Kääriäisen vastaus kysymykseen ”Miten kustannusten raju nousu vaikuttaa linja-autoalaan?”