Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Exide tuo lyijypohjaiset akut hybrideihin

Auto, tekniikka ja kuljetus/10.03.2011

"Lyijypohjaiset akut ovat liian isoja ja painavia, jotta se soveltuisivat hybridiautoihin". Kyseessä on erheellinen väite, mikäli kysytään Exide Technologiesilta.

- Tähtäimessämme on mukautua asteittain täyshybrideihin, ensin puolihybrideillä ja sen jälkeen välihybrideillä. Laskemme sen varaan, että voimme alkaa testata täyshybridien lyijyakkuja toden teolla vuonna 2013, Exide Technologies Nordicin Senior Product Manager Christer Svensson sanoo. Exide testaa parhaillaan lyijypohjaista akkua puolihybrideissä Honda Insightilla.

Sekä nikkelimetallihybridi- että litiumakut ovat huomattavasti kalliimpia kuin lyijyakut, mutta niissä on myös huomattavasti suurempi teho. Svenssonin mukaan jotta lyijypohjaiset akut täyttäisivät hybridiautojen tehovaatimukset, niiden täytyy kestää sekä lataamista että purkulatausta nykyistä suuremmilla virtatehoilla. Näitä ominaisuuksia ollaan nyt parantamassa. Lyijypohjainen akku ei Exiden mukaan todennäköisesti yllä koskaan samaan tehoon kuin nikkelimetallihybridi- tai litiumakku. Etuna on kuitenkin hinta:

Lyijyakut maksavat vain murto-osan siitä, mitä nikkelimetallihybridi- ja litiumakut maksavat. Tästä johtuen olemme vakuuttuneita siitä, että lyijypohjaiset akut ottavat nyt toden teolla hybridiautoteknologian tähtäimiinsä, uskoo Christer Svensson.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus