Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Sähkötaksi liikenteeseen pääkaupunkiseudulla

Hiljainen pirssi

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 05.05.2009

Suomen ensimmäinen täysin sähköllä toimiva taksiauto aloitti liikennöinnin Helsinki-Vantaan lentokentällä 5.5.2009. Kun auto ladataan uusiutuvilla energialähteillä tuotetulla sähköllä, myös sen elinkaaren aikaiset hiilidioksidipäästöt ovat lähes nolla.

Taksiautoilija Seppo Rosvall on jo testannut yhdessä Fortumin kanssa täyssähköauton soveltuvuutta normaaliin taksikäyttöön. Kaiken on todettu toimivan asiakkaan ja arkiliikenteen kannalta täysin luotettavasti, joten normaali taksiliikennöinti on päätetty aloittaa. Helsinki-Vantaan lentoasemaa tukikohtanaan käyttävällä taksilla voi ajaa yhdellä latauksella noin 160 km.

- Taksiliikenne on luonteeltaan sellaista, että auto seisoo yksittäisten ajokeikkojen välissä yllättävän paljon. Tämän vuoksi sähköauton akkuja voidaan ladata hyvin pitkin päivää taksiliikennöinnin tästä häiriintymättä. Tällöin vuorokautinen ajomäärä kohoaa jopa 300 - 500 kilometriin, mikä on täysin riittävä normaalille taksitoiminnalle, Rosvall kertoo.

Fortum käynnisti vuonna 2008 pohjoismaisen sähköautoprojektin, joka tuo ladattavat autot ja lataustolpat Espoon ja Tukholman liikenteeseen. Sähköautot ovat omimmillaan nimenomaan kaupunkiliikenteessä, jossa matkat ovat lyhyitä ja nopeudet suhteellisen alhaisia.

- Sähköauton testaaminen taksiliikenteessä on osa projektiamme, jossa haluamme luoda edellytyksiä tulevaisuuden sähköautokaupungille. Taksikyyti on hyvä tapa näyttää miten sähköauto toimii arkielämässä, toteaa Fortumin Kestävän kehityksen johtaja Carola Teir-Lehtinen.

Fortum kehittää parhaillaan latausverkostoa, jonka avulla edesautetaan sähkökäyttöisten autojen laajaa käyttöönottoa, kun autonvalmistajat muutaman vuoden kuluessa saavat ladattavat hybridit ja täyssähköautot kuluttajienkin markkinoille.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus