Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Liian pienet rengaspaineet lisäävät ympäristön kuormitusta

Ajatko vaarallisilla renkailla ja/tai paineilla?

ATK/PeVi 1.4.2008

Käsillä on tämän vuoden ensimmäinen renkaidenvaihtosesonki. Liian moni autoilija tyytyy tarkistamaan kesärenkaidensa kunnon ja paineet vain silloin, kun kumit laitetaan alle. Tästä aiheutuu melkoinen turvallisuusriski. Kansainväliseen ”Think Before You Drive” -rengasvalistuskampanjaan liittyneet turvatarkastukset osoittavat, että EU:n alueella peräti 38 % autoilijoista riskeeraa turvallisuutensa liian pienten rengaspaineiden takia.

Bridgestone teki viime vuonna ilmaisen rengastarkastuksen 38 867 henkilöautolle 19 EU-maassa. Tarkastukset ovat osa ”Think Before You Drive” -turvallisuuskasvatuskampanjaa, joka on vuonna 2005 käynnistetty maailmanlaajuinen FIA-säätiön (Kansainvälisen autoliiton säätiö), rengasvalmistaja Bridgestonen ja kansallisten autoliittojen yhteishanke. Tarkastusten tulokset antoivat hätkähdyttäviä tuloksia.

Joka kahdeksas EU-autoilija kuuluu riskiryhmään liian pienen rengaspaineen aiheuttaman alentuneen kestävyyden takia. Lisäksi rengaspaineista välittämättömät autoilijat ”heittävät pois” 40 miljoonaa rengasta vastaavan kumimäärän, polttavat turhaan 5,3 miljardia litraa polttoainetta (tuhlaten yhteensä 10,6 miljardia euroa) ja päästävät ympäristöön 12,3 megatonnia ylimääräistä hiilidioksidia.

16 %:ssa tarkastetuista renkaista kulutuspinnan urasyvyys oli vähemmän kuin lakisääteiset 1,6 mm, mikä lisää turvallisuusriskiä entisestään.

Tulokset osoittavat, että monet autoilijat eivät tiedä, että rengas menettää ajan myötä painetta, ja että väärällä paineella ajaminen voi olla vaarallista. Auton hallinta vaikeutuu ja luisuminen lisääntyy huomattavasti rengaspaineen pienentyessä.

Alhainen rengaspaine lyhentää renkaan käyttöikää, mikä johtuu renkaan olassa syntyvistä liian suurista leikkausvoimista ja kyljen taipumisen aiheuttamasta renkaan kuumenemisesta. Liian pienet rengaspaineet johtavat myös helposti rengasrikkoon.

Pienellä rengaspaineella on dramaattiset vaikutukset myös ympäristöön. Rengaspaineella on suuri vaikutus renkaan vierintävastukseen, mikä itsessään on tärkeä tekijä polttoaineenkulutuksen kannalta. Vierintävastuksen osuus ajoneuvon kokonaiskulkuvastuksesta vaihtelee tien ja ajotavan mukaan 18:sta 26 prosenttiin. Liian pieni rengaspaine lisää vierintävastusta ja vaikuttaa näin suoraan polttoaineen kulutukseen ja syntyvien päästöjen määrään.