Innovaatioita ja polttokennoja

07.05.2021 08:07 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Renault esitteli uutuudet ajan hengen mukaisesti suorana nettilähetyksenä. Renaultin pienten pakettiautojen kaupallinen johtaja Jean-Louis Wiedemann esittelee lähetyksen vetäjälle Louise Eklandille uuden Kangoon ”Open Sesame” -B-pilariratkaisua, joka vapauttaa lisää tilaa hyötykäyttöön.

Renault esittelee pari uutta pakettiautoa, uuden täyssähköpakun ja tämän vuoden puolella vielä vetypakettiauton. Myös henkilönkuljetuspuolelle tulee uutta.
 
Renault esittelee uutta kevyiden hyötyajoneuvojenrintamalla. Vuonna 2021 markkinoille tulevat uusi versio pakettiautoKangoosta ja Dacia Dokkerinkorvaava Renault Express. Pienten pakettiautojen lisäksi tämänvuoden aikana myyntiin tuleemyös uudistuneen Renault Traficin henkilökuljetusmalli.
 
Renault Expressin myynti alkaa arviolta huhtikuun aikana ja Kangoo saapuu hieman myöhemmin kesän aikana. Trafic Combi ja SpaceClass saapuvat puolestaan myyntiin jo keväällä, ja Traficin uusi pakettiautoversio loppuvuodesta 2021.
 
Vetyrintamalla Renault tekee yhteistyötä amerikkalaisen vety- ja polttokennoteknologiaan keskittyvän Plug Powerin kanssa. Vetypolttokennoversio Renault Masterista pitäisi tulla vielä tämän vuoden aikana.
 
Renault tavoitteena on saavuttaa 30 prosentin osuus kevyiden vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen markkinoista Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.


Renault uudistaa hyötyautomallistoaan. Pienten pakettiautojen puolella markkinoille tulevat uusi Renault Express ja Kangoo.

Uusia innovaatioita
Uusi Kangoo on saatavissa kahtena eri versiona: 3,3 ja 4,2 kuution tilavuudella. Renault esittelee Kangoossa uuden innovaation, joka lisää sen tavaratilan kokoa. Kangoossa B-pilari on integroitu oikean puolen liuku- ja etuoveen, joka aukeaa 90 astetta. Näin avatut etu- ja liukuovi muodostavat yhtenäisen lastausaukon, jonka leveys on näin jopa 1 446 mm.
 
Lanseerauksessa moottorivalikoima koostuu uudistetuista Blue dCi -moottoreista ja hieman myöhemmässä vaiheessa tarjolle saapuvat myös EDC-kaksoiskytkinautomaattivaihteistot.
 
Vuonna 2022 Kangoosta on tulossa uusi E-TECH-täyssähköversio,jonka moottori tuottaa 75 kW:n maksimitehon ja 245 Nm vääntöä. Sähkö-Kangoon 44 kWh:n litiumioniakku tarjoaa 265 kilometrin toimintasäteen. Pidemmän ajomatkan lisäksi parannusta uudessa sähkö-Kangoossa on siihen tuleva 75 kW:n pikalatausmahdollisuus.
 
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä uudessa Kangoossa on koko liuta. Esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin, aktiivinen pysäköintiavustin ja kaista-avustin mahdollistavat Renaultin mukaan level 2:n autonomisen ajamisen.


Renault Traficin täyssähköversiota saa vielä odotella, mutta henkilönkuljetukseen tarkoitetut Trafic Combi ja SpaceClass kokevat uudistuksen.

Huokeampi Express
Renault Express on huokeamman hintaluokan pakettiauto. Autossa on silti runsaasti turvallisuus- ja mukavuusvarusteita, esimerkiksi kuljettajan ja matkustajan etu- ja sivuturvatyynyt, katvealueen varoitusjärjestelmä, kamerataustapeili ajonaikaista takanäkymää varten, etu- ja takapysäköintitutkat, peruutuskamera ja kuolleen kulman laajakulmapeili matkustajan aurinkolippaa. Kyseiset varusteet tulevat olemaan myös uudessa Kangoossa.
 
Expressin moottorivaihtoehtoihin kuuluvat uudistetut Blue dCi –moottorit 75 ja 95 hevosvoiman tehovaihtoehdoilla. Expressistä ei tule täyssähköversiota.
 
Expressin ohjaamossa säilytyskapasiteettiä on 49 litraa. Tavaratilan pituus on 1 910 mm ja tilavuus 3,3 kuutiota, kantavuutta on yli 600 kiloa.
 
Renault Express valmistetaan Marokon Tangerissa ja Kangoo Ranskan Maubeugessa.


Uuden Kangoon täyssähköversio kulkee pidemmälle ja latautuu nopeammin.
 
Uutta henkilönkuljetukseen
Vuoden 2021 aikana esitellään uusitut mallit Trafic Combista ja Space- Classista. Ajoneuvoissa on uusittu muun muassa ulko- ja sisätilojen muotoilua, tietoviihdetoimintoja sekä ajoavustimia ja turvavarusteita. Uudet Euro6D Full -päästönormit täyttävät dieselmoottorit ovat saatavana 110, 150 ja 170 hevosvoiman tehoisina ja EDC-kaksoiskytkinvaihteisto kahden tehokkaamman version yhteydessä.

Teksti | Henri Pakarinen, kuvat | Renault

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!