Kylmänpelkoinen

25.03.2024 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta


Fiksulle perheauton ja pakettiauton yhdistelmälle Suomen talvi on kovin haaste.

Peugeot ePartner Crew Cabin perusidea on hyvä. Viisipaikkaisena kaikilla matkustajilla on mukavat tilat ja silti tavaratilaakin on käytössä reippaasti. Puolessa minuutissa auton saa muunnettua tilavaksi pakettiautoksi, kun kaataa takarivin penkit ja siirtää väliseinää eteenpäin katossa kulkevien kiskojen varassa. Muutos on helppoa ja nopeaa kumpaankin suuntaan.
 
Tavaratilat
Kaikkien istuinten ollessa käytössä tavaratilan pituus on lattiatasossa 120 cm. Eurolava mahtuu kyytiin helposti, vaikkakin renkaiden kohdalla leveyssuuntaan marginaalia ei ole kuin pari senttiä. Nostokorkeus takaovista on 58 cm ja oviaukon korkeus 110 cm. 
 
Takaistuimet kaadettuna tavaratilan pituus on kaksi metriä. Jos lisäksi kaataa oikeanpuoleisen etuistuimen, saa sisään mahtumaan jopa kolmimetristä tavaraa. On kuitenkin hyvä huomata, että tavaratilan lattia ei ole koko matkalta tasainen takapenkkien selkänojien jäädessä hieman vinoon. Siksi lavoja mahtuu kyytiin siltikin vain yksi.
 
Tavaratila on kirkkaasti valaistu ja kuormansidontapaikkoja on lattiassa kuusi kappaletta.


Takapenkilläkään ei ole ahdasta.
 
Ohjaamo
Matkustustilat ovat hyvät kummallakin etuistuimella sekä takapenkillä. Tilaa on hyvin joka suuntaan ja mukava ajoasento on helposti löydettävissä. Säilytystilaa on ohjaamossa runsaasti.
 
Mittaristo on selkeä, mutta infotainmentin valikot ovat hieman tahmeita käyttää.
 
Liukuvat takasivuovet olivat taipuvaisia jäätymään ja kahvat vaikuttivat siltä, että eivät paljoa kestä repimistä. Erikoinen piirre oli, että jos sivuoven avaa täysin ja se ikään kuin lukittuu, niin ovea ei saa enää kiinni sisäpuolelta vaan pitää nousta poistamaan se lukituksesta ulkopuolelta.
 
Ajettavuus
Ajettavuudeltaan ePartner on enimmäkseen miellyttävä ja ohjaus kevyt. Jousitus on ehkä hivenen ”koliseva” ja auton paino on hyvä huomioida varsinkin talvikelien jarrutuksissa.
 
Näkyvyys ohjaamosta on hyvä ja ikkunat pysyivät kirkkaina joka säällä. Peruutettaessa olisi kaivannut peruutuskameraa, sillä näkyvyys takaikkunasta väliseinän metalliristikon läpi on kovin vajavainen. Toki peruutustutkallakin tulee toimeen.


Takapenkit kaadettuna ja väliseinä edessä.

Voimanlähde
50 kWh:n akusto tuottaa 100 kW:n tehon, jolla auto liikahtaa yllättävänkin mukavasti. Mutta…
 
…koeajoauton hakuhetkellä akusto oli lähes täynnä ja rangea luvattiin mittariston mukaan noin 250 km. Auton papereissa akun toimintasäteeksi ilmoitetaan 275 km, joten lähes täydellä akustolla lähdettiin liikkeelle. Pakkasta oli koeajon alkupäivinä 10–20 välillä ja viime päivinä alle 10. Auto seisoi ulkona yöt päivät ja se näytti olevan sille liikaa.
 
47 ajetun kaupunkikilometrin jälkeen, virtaa oli jäljellä 26 % ja toimintasädettä auton arvion mukaan 28 km jäljellä! Koko koeajo ajettiin Normaali-ajotilalla rauhallista kaupunkiajoa. Moottoritiellä ei ajettu lainkaan, jolloin kulutus olisi saattanut olla vielä suurempi.
 
Lämmityslaite oli säädettynä 19 asteeseen ja softille eli puhallus oli todella vaisua, lähes huomaamatonta ja ohjaamo pysyi melko viileänä. Jos ajotilaksi valitsee Eco-moodin, taloudellisuus kasvaa, mutta vähäinenkin lämmitys häviää.
 
Puolentoista tunnin pikalatauksella kauppakeskus Kaaren parkkihallissa päästiin 87 %:iin ja auto ennusti taas 240 km:n toimintasädettä. Yhteensä auto otti vastaan 26 kWh:ta. Kulutus oli siis reipas 50 kWh/ 100 km!
 
Latauksen alkuvaiheessa lataustehoksi ilmoitettiin 16 kW ja päätettäessä latausteho oli laskenut 7 kW:iin. Lysti maksoi 8,67 €. Tällä yhtälöllä 100 kilometriä kaupunkiajoa maksaa siis 17–18 €, huomioiden, että puolivälissä pitää käydä kauppakeskuksessa istuskelemassa puolisentoista tuntia.


Viisipaikkaisenakin tavaratilaa on runsaasti.

Yöksi sisään ja johdon päähän 
Koska autossa ei ole akkujen esilämmitystä, parhaan potentiaalin siitä saanee irti lataamalla öisin hitaalla latauksella lämpöisessä, jolloin myös hytti saadaan esilämmitettyä.
 
Silloin se voisi soveltua perheautoksi, jossa on ainakin tilaa lätkäkamoille. Sitä voisi ajatella myös kiinteistönhuolto- tai siivousfirmalle pienellä reviirillä pyörimiseen.
 
ePartner Crew Cab on helposti moneen muuntautuva ja tilava. Sillä olisi mukava tehdä pidempääkin matkaa. Siihen se ei kuitenkaan sovellu käyttövoimansa takia.
 
Kiinnostavaa nähdä miten paljon loppukeväästä ilmestyvä tämän auton uusittu malli on muuttunut.
 
Koeajoauton hinta lähes kolmentonnin lisävarusteilla oli 49 600 €.

Teksti, kuvat | Miika Tokee

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI