Suomalainen osaaminen kantaa

20.12.2023 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Näyttävä Volvo 9700 DD valmiina Englantiin.

Linja-autojen korivalmistuksella Suomessa on pitkät perinteet. Nyt perinnettä jatkaa Carrus Delta Liedossa. Volvon yhteistyökumppanina yritys on erikoistunut kaksikerrosbusseihin. Näiden bussien kysyntä näyttää olevan kasvussa. Tässä lienee yksi tekijä suurempi matkustajamäärä, ja sitä kautta myös matkustajaa kohti tulevat päästöt jäävät pienemmiksi. Useassa tapauksessa myös kuljettajapula puoltaa suurempien bussien käyttöä.
 
Skotlantilainen Stagecoach on erittäin suuri linja-autoyritys. Liikennöintiä hoidetaan kaikkiaan yli 8300 bussilla. Lontoosta tuttujen kaksikerrosbussien lisäksi pidempien matkojen liikennettä on koko UK:n alueella. Nyt ensimmäinen Volvo 9700 DD-kaksikerrosbussi on toimitettu Englantiin pitkän matkan linjaliikenteeseen. Bussi on kolmiakselinen ja kokonaispituudeltaan 14,5 metriä.


Mukavat istuimet hyvällä polvitilalla.
 
Moottori on Volvon uusi 13 litrainen 500 hv tehoinen yksikkö, jolla saavutetaan 9 % entistä pienempi kulutus ja päästöt verrattuna edellisen sukupolven moottoriin. Moottorissa voidaan käyttää myös sekä HVO:ta että biopolttoainetta. Vaihteisto on uudistettu I-Shift-vaihteisto. Oman osuutensa polttoainetalouteen tuo myös maaston ennakkoon tunnistava I-See vakionopeussäädin, joka optimoi ennakolta maaston mukaan kiihdytykset, jarrutukset ja vaihdevalinnat.


Entistä tilavampi WC-tila.
 
Näin voidaan saavuttaa 2,5 % polttoainesäästö. Nyt toimitettu auto on ensimmäinen vasemmanpuoleiseen liikenteeseen rakennettu kaksikerrosbussi Carrus Deltan tuotannossa. Historian saatossa on tehty yksikerrosbusseja myös vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. Liikenne toimitetulla bussilla alkaa vielä kuluvan vuoden aikana.
 
Koko Stagecoachin kanssa nyt sovittu tilaus käsittää 16 bussia, jotka toimitetaan heti ensivuoden alussa Q1-aikana. Istuimet on sijoitettu niin, että polvitilaa on hyvin. Matkustajapaikkoja on kaikkiaan 81, joista alhaalla 16 ja ylhäällä 65 paikkaa. Lisäksi alas on sijoitettu pyörätuolipaikka keskioven viereen. Kokonaiskorkeudeksi on valittu 4 metriä.
 
Näin seisomakorkeutta alhaalla on 1815 mm ja ylhäällä 1680 mm. Pienellä kumarruksella liikkuminen myös ylhäällä oli kuitenkin vaivatonta myös 182 cm pituiselle allekirjoittaneelle.


Ajetaan oikealta ja sisään vasemmalta.

Hyvältä näyttää
Carrus Delta Oy:llä on vahva osuus Volvon erikoisbusseissa. Tuotannossa jo pian kolmen vuoden ajan ollut kaksikerrosbussi on saanut hyvän vastaanoton eri puolilla Eurooppaa. Kauppa käynnistyi Ruotsissa, jossa liikenteessä on jo useampi yksikkö.
 
Keski-Euroopassa on kaupan pää auki kaikilla päämarkkina-alueilla, kun Volvo lopetti korivalmistuksen Puolassa ja teki uuden yhteistyösopimuksen kaupunkibussien valmistuksen aloittamisesta egyptiläisen MCV:n kanssa.
 
Coach-bussien valmistuksen aloittaa espanjalainen Sunsundegui. Ennen kuin tuotanto saadaan käyntiin, jää siirtymäaikana valmistuksen kapasiteetti vajaaksi. Tätä kysyntää Carrus Delta pystyy osin paikkaamaan, kun tuotannossa on myös yksikerroksinen 9700-mallisto.


Nyt on kaupan pää auki suurelle yritykselle, myhäilee Carrus Deltan aluemyyntivastaava.
Tuotannon pääpaino on kuitenkin nyt Volvo 9700 kaksikerrosbusseissa mutta ohjelmassa on 9700-mallien lisäksi myös erikoisbussit, kuten vip/konferenssi-, ambulanssi-, tavaraperäbussit, joita valmistetaan sekä yksi- että kaksikerrosversioina. Tuotanto Carrus Deltalla Liedossa onkin varattu aina kevääseen 2025 asti.
 
- Kapasiteettia pyritään nostamaan lisää henkilöstöä rekrytoimallaerityisesti tuotantoon, kertoo toimitusjohtaja Petteri Vuori.



Kahdessa kerroksessa eteenpäin Suomessakin
Onnibus aloitti Suomessa laajasti maan kattavan liikenteen kaksikerrosbusseilla jo kymmenen vuotta sitten. Nyt hyvin palvellutta kalustoa ollaan uusimassa. Tulevaan kesään mennessä kaikkiaan 78 kaksikerrosbussia käsittävästä kalustosta uudistuu 10 autoa, kun uudet Volvo 9700 DD bussit suomalaisen Carrus Delta Oy:n valmistamana tulevat liikenteeseen.

OnniBusin koko linja-automäärä on 160 autoa, joista 78 on kaksikerrosautoja. Kaksikerrosbussit tulevat myös jatkossa olemaan pidempien runkolinjojen vakiokalustoa.
 
- Liikennettä täydennetään erityisesti lyhyemmillä yhteyksillä yksikerroksisilla OnniBus Flex busseilla, toteaa OnniBus.com Oy:n toimitusjohtaja Joona Hurmerinta.
 
- Lentoliikenteen hinnat ja kattavuus sekä raideliikenteen nousseet lippuhinnat antavat Onnibussin MEGA-verkostolle myös tulevaisuudessa hyvät toimintamahdollisuudet, jatkaa Hurmerinta.
 
Uusien bussien matkustusmukavuus takaa menestyksen tulevaisuudessa. Istumapaikkoja on kahdessa kerroksessa kaikkiaan 87. Alhaalla paikkoja on ilman pyörätuolipaikkaa 22. Alhaalla on keskioven eteen mahdollista sijoittaa pyörätuolipaikka siirtämällä liukukiskoilla yhtä istuinparia eteenpäin.
 
Ylhäällä paikkoja on 65. Matkustusmukavuutta parantaa nykyisiin kaksikerrosbusseihin verrattuna parantunut istuinmukavuus ja kasvanut tila istuinten välissä. Myös pitkällä matkalla tarpeelliset WC-tilat ovat kasvaneet.
 
Ympäristövaatimukset on uusissa autoissa entistä paremmin huomioitu. Moottori on 13 litrainen teholtaan 500 hv ja vääntö 2500 Nm. Uusien autojen polttoaineen kulutus on 5-10 % aiempaa pienempi. Tämä vaikuttaa suoraan päästöihin ja käyttökustannuksiin.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI