Ongelmateitä pelkäämätön menijä

23.02.2023 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Toyota Proace on jatkoa valmistajan pitkälle Hiace-historialle. Nelivetomalli on tarjolla vain pitkällä korilla ja 5-ovisena.

Nelivetoinen Toyota Proace on omiaan esimerkiksi linjamiesten työmaa-autona. Lähes tiettömien taipaleiden takana oleville sähkölinjoille on päästävä korjaushommiin. Myös koneurakoitsijat arvostavat maasto- ominaisuuksia, he joutuvat ajamaan teillä, joilla ovat aikaisemmin möyrynneet vain järeät työkoneet.
 
Perinteikkään Toyota Hiacen kruununperillinen esteltiin jo kymmenisen vuotta sitten. Toyota Proace on eurooppalaisen ”pakettiautoperheen” neljäs jäsen. Se kuuluu samaan sukuhaaraan Peugeot Expertin, Opel Vivaron ja Citroen Jumperin kanssa.

Täytyy olla vihkiytynyt pakettiautojen tuntija, että pystyy sivuprofiilista tunnistamaan veljekset toisistaan. Keulastaan Toyota erottuu kuitenkin selkeimmin muista saman autotehtaan tuotteista. Proace 4x4 on ollut saatavana vuoden päivät ja viimeisimpänä nelivetomallin rinnalle on tuotu varustellumpi offroad- versio.


Kuljettaja saa mieleisensä ajoasennon pitkäänkin ajorupeamaan. Kahdella apuhenkilöllä ei ole samanlaisia mukavuuksia. Apumiehen istuin voidaan kääntää ylös, jolloin ohjaamon saa lämmintä lisätilaa tavarakuljetuksiin.

Vetää kaikista kulmista
Nelivetoratkaisu on ranskalaisen Dangelin käsialaa. Nelivetotekniikka asennetaan autotehtaalta valmistuneeseen autoon toisessa vaiheessa Dangelin tuotantolaitoksessa. Sama nelivetojärjestelmä on kaikissa neljässä pakumerkissä.
 
Proace 4x4 -malli on liikkeelle lähdettäessä etuvetoinen kuten muutkin Proace-malliversiot. Vetotapa voidaan valita tarpeen mukaan kojelaudassa olevalla kytkimellä, jossa on ECO, 4W sekä RLOCK –toiminnot. Halutessaan kuljettaja voi valita etuvetoisen ECO-ajotilan, jolloin jakovaihteisto jättää koko takavedon viskokytkimineen vapaalle. Tällöin Proace kulkee liki samalla kulutuksella kuin tavalliset etuvetomallit.


Moottoriin pääsy vaatii asentajalta pitkiä käsivarsia sen verran syvällä moottori on tilassaan. Nelivedon 144 hevosvoimaa antaa Proacelle riittävän tehon ja kiihtyvyyden myös ohituksiin.

4W-asento kytkee nelivedon päälle ja matka jatkuu, mutta jos sekään ei vielä riitä RLOCKlla lukitaan taka-akselin tasauspyörästö.
 
Koeajossa neliveto otettiin avuksi ajon aikana useilla tieosuuksilla kun huomattiin, että etuveto ei vienyt Proacea jyrkkeneviä ja sohjoisia mäkiä ylös. Neliveto kytkeytyi huomaamatta päälle. Huonossa kelissä neliveto voi olla aktivoituna koko ajan. Se kytkeytyy päälle automaattisesti vain etupyörien lipsuessa.
 
Paikoilleen etuvetoisena sutimaan jäänyt Proace lähti kevyesti jatkamaan taivallusta nelivedon kytkennän jälkeen.


Joskus on etua, jos sivuovet ovat molemmilla puolilla. Eurolava sujahtaa kätevästi sisään kummalta puolelta tahansa. Läpilastausluukku helpottaa liki nelimetrisen tavaran kuljetusta.

Reilusti kantojen yli
Offroad -versiossa auton maavara on 60 milliä etuvetoista korkeampi. Ulkoa päin mallin erottaa 20 milliä korkeammasta jousituksesta, mikä nostaa suoraan auton maavaraa. Proace 4x4:llä uskaltaa lähteä syväänkin hankeen. Auton korkeampi maavara, pohjapanssari moottorin, vaihteiston sekä jakovaihteiston alla antavat turvallisuutta lumessa piileskelevien esteiden varalta. Offroad-paketin varusteisiin kuuluu myös kiinteä vetokoukku.
 
Toyota Proace 4x4 -mallin saa vain 2.0 D 145 -moottorilla ja L2-korimallilla. Auto on myös aina viisiovinen ja manuaalivaihteinen. Lasitetut takapariovet on varustettu pyyhkijöillä, pesureilla ja takalasinlämmittimillä. Pariovien sijaan perälle saa myös yläreunastaan saranoidun takaluukun.


Proacen saa joko kahdella takaovella tai yhtenäisellä, ylös avautuvalla ovella. Lattiassa on riittävästi tukevia kuorman kiinnityslenkkejä. Nelivetotekniikan vuoksi varapyörä on jouduttu siirtämään auton alta tavaratilan oikeanpuoleiselle seinälle, joka saattaa olla joissakin kuormaustilanteissa tiellä.

Tukeva ajettava
Toyotan perinteisiin kuuluu hyvä ajettavuus. Proace 4x4 ei tee tässä poikkeusta. Auto on tiellä mukava ja vakaa ajoipa sohjoisella tiellä etu- tai nelivedolla. Nelivetoiseksi auto on myös ketterä. Suomen olosuhteet paljastivat kaistavahdin ongelmat, ohut lumi- tai jääkerros jättää kaistamaalit vahdilta pimentoon.
 
Ohjaamossa on istuimet kolmelle, mutta keskipaikalle kannatta sijoittaa lyhyin kaveri. Kuljettajalla on mukava ajoasento ja hallintalaitteet ovat hyvin käsillä. Manuaalivaihteiston keppiinkään ei tarvitse erikoispitkää käsivartta. Vakionopeussäädön nappulat ovat ohjauspyörän takana piilossa, aluksi niitä on haettava sormituntumalla.
 
6-portainen vaihteisto toimii odotusten mukaisesti, kiitettävästi. Peruutus voisi olla hivenen hitaampi. Kun autolla joutuu ahtaissa paikoissa peruuttelemaan raskaalla perävaunulla on kytkin varmasti lujilla.



Tavaratilan mitat
- Pituus: 2 805 mm
- Läpilastausluukun antama lisäpituus: n. 1000 mm
- Leveys: 1 628 mm
- Korkeus: 1 397 mm
- Pyöräkoteloiden välinen suurin leveys: 1 258 mm
- Takaoviaukon suurin leveys: 1 282 mm
- Takaoviaukon suurin korkeus: 1 220 mm
- Sivuoviaukon suurin korkeus: 1 238 mm
- Maksimi kuormaustila Smart Cargolla: 6,6 m3

Teksti, kuvat | Ilpo Ceder

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!