Vähemmän päästöjä

17.08.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Mercedes-Benz Trucksin lippulaiva pitkän matkan kaukokuljetuksiin on lokakuusta 2022 alkaen asiakkaiden tilattavissa kolmannen sukupolven 12,8 litran OM 471 moottorilla. Valmistajan tuorein raskaan malliston moottori tarjoaa laajan valikoiman teknisiä innovaatioita, joiden tavoitteena johdonmukaisesti alentaa ajoneuvon käytön aikaisia kokonaiskustannuksia (TCO), säästää polttoainetta ja vähentää CO2-päästöjä vaikuttamatta ajoneuvon suorituskykyyn, ajodynamiikkaan tai – mukavuuteen.

Mercedes-Benzin lippulaivaveturi tarjoaa lukuisia innovaatioita ja teknisiä ratkaisuja, jotka avaavat kuljetusyrityksille mahdollisuuden hoitaa päivittäiset tehtävänsä entistä tehokkaammin. Päivitetty Actros L tarjoaa samaan pakettiin pakattuna kuljettajalle turvallisen, mukavan ja toiminnallisesti suorituskykyisemmän työkalun.
 
Päivitetyn voimalinjan väitetään kuluttavan vähemmän polttoainetta, tuottavan vähemmän hiilidioksidia eli mahdollistavan aurinkoisemman tulevaisuuden.
 
Mercedes-Benz Trucks on jatkuvasti laajentuvan sähköisellä voimalinjalla varustetun ajoneuvomallistonsa rinnalla taas kerran tuomassa uutta tekniikkaa myös perinteisellä voimalinjalla varustettujen kuorma-autojen segmenttiin. Päivitys tehdään Actros L-veturiin, valmistajan lippulaivaan, joka on ollut tuotannossa marraskuusta 2021 lähtien.
 
Menestyneen Actros-malliston huippumallin päivitys korostaa valmistajansa pyrkimystä keskittyä asiakkaidensa ja heidän kuljettajiensa tarpeisiin ja tarkoituksena on tarjota heille mahdollisimman paljon lisäarvoa yhä uudelleen ja uudelleen.


Avustusjärjestelmät, kuten viidennen sukupolven Active Brake Assist jalankulkijoiden tunnistuksella, Lane Keeping Assist-kaistavahti tai toisen sukupolven MirrorCam, sekä lisävarusteet, kuten Active Sidequard Assist (ASGA) tai toisen sukupolven Active Drive Assist (ADA 2) kakkostason osittain automatisoituun ajoon, edistävät merkittävästi turvallisuutta.

Yksi esimerkki asiasta on OM 471-moottorin kolmas sukupolvi, johon Mercedes-Benz Trucksin insinöörit ovat tehneet huomattavia säätöjä ja muutoksia. Tuorein raskaan malliston moottori tarjoaa laajan valikoiman teknisiä innovaatioita, joiden tavoitteena johdonmukaisesti alentaa ajoneuvon käytön aikaisia kokonaiskustannuksia (TCO), säästää polttoainetta ja vähentää CO2-päästöjä vaikuttamatta ajoneuvon suorituskykyyn, ajodynamiikkaan tai - mukavuuteen.
 
OM 471-moottorin kolmas sukupolvi on esimerkiksi varustettu kahdella uudella räätälöidyllä ja optimoidulla turboahtimella, jotka yhdessä päivitetyn pakokaasujen jälkikäsittelyn kanssa mahdollistavat jopa neljän prosentin polttoainesäästön edelliseen moottorisukupolveen verrattuna.


Toisen sukupolven kamerapeilijärjestelmä on ollut käytössä huhtikuusta 2022. Se tarjoaa kuljettajalle edeltäjäänsä parempaa tukea tieliikenteen eri tilanteissa kymmenen senttiä lyhyempien kameravarsien sekä uusien kuvantamisparametrien ansiosta. Yksi kameranvarsien lyhentämisen eduista on, että kuljettajan on nyt helpompi peruuttaa kuin ensimmäisen sukupolven tapauksessa. Tämä johtuu siitä, että MirrorCam-järjestelmän perspektiivi muistuttaa nyt entistä enemmän perinteisten peilien perspektiiviä. Lyhemmät peilinvarret vähentävät myöskin vahinkoriskiä ahtaalla katuverkolla ja terminaalialueilla.

Kaksi ydinkohtaa
Räätälöidyt ahtimet – kulutusja teho-optimoitu. Kulutusoptimoitu keskittyy parhaan polttoaineenkulutuksen tavoitteluun 350 kW/2 500 Nm asti ja pääsee oikeuksiinsa pitkän matkan kuljetuksissa. Tehovariantti keskittyy suuren moottori- ja moottorijarrutustehon tuottamiseen 390 kW/2 600 Nm asti eli on omiaan suurta tehoa edellyttäviin käyttötehtäviin.
 
Lippulaivamallinsa ajodynamiikkaa kohentaakseen valmistaja on kiinnittänyt huomiota myös voimansiirtoon: Uusi Powershift Advanced -vaihteiston ohjaus mahdollistaa tarkkuutensa ansiosta esimerkiksi nopeammat ja sujuvammat liikkeellelähdöt ja kiihdytyksen monissa eri liikennetilanteissa.


Lisävarusteena tarjotaan LED-ajovaloja.

Toinen OM 471 moottorin kolmannen sukupolven ylpeyden aihe on laajennettu Top Torque-vääntömomenttiohjelma, joka tuo reilummin suorituskykyä saataville juuri silloin, kun sitä todella tarvitaan - esimerkiksi moottoritielle liityttäessä tai ohitettaessa.
 
Käytännössä muutosten konkreettista eroa oli puolivaunuyhdistelmän suorituskykyyn vaikea hahmottaa, kun tarjolla ei ollut mahdollista vertailla tilannetta edellisellä moottoripolvella varustettuun yhdistelmään. Käytössä olleille kokonaismassoille kiihtyvyyttä, tehoa ja suorituskykyä oli toki riittämiin.


Mercedes Benz Trucksin kolmannen sukupolven 12,8 litran OM 471 moottori, joka on asiakkaiden saatavilla lokakuusta 2022 alkaen, muuttaa Actros L:n ajokäytöksen entistä dynaamisemmaksi ja vähentää parhaimmillaan polttoaineenkulutusta jopa neljällä prosentilla. Päivitetty moottori, jonka luvataan paremman polttoainetalouden lisäksi tuottavan entistä vähemmän CO2-päästöjä, alittaa tiukat EURO VIe-päästövaatimukset.

Lisää tilaa ja turvavarusteita
Sitä tosiasiaa, että Actros L tarjoaa korkeatasoista kuljettajan mukavuutta, korostavat L- mallistoon tarjolla olevat, 2,5 metriä leveät tasalattiaiset StreamSpace-, BigSpaceja GigaSpace-ohjaamovaihtoehdot. Parannettu äänieristys vähentää epätoivottua melua ja edistää siten kuljettajan rentoutumista, ei pelkästään vain ajotuokion keskellä, vaan myös taukojen aikana.
 
Toisen sukupolven kamerapeilijärjestelmä (MirrorCam) on ollut tuotannossa huhtikuusta 2022 alkaen. Se tarjoaa kymmenen senttiä lyhyempien kameravarsien sekä uusien kuvantamisparametrien ansiosta kuljettajalle edeltäjää parempaa tukea erilaisissa liikennetilanteissa. Värien ja kirkkauden yhteensopivuuden kehitys kamerajärjestelmän sisällä, joka jo itsessään on erittäin kirkas, tarkoittaa, että näytöt kykenevät kuvaamaan ajotilanteeseen liittyvää vyöhykettä entistä tarkemmin, esimerkiksi huonosti valaistuun tai pimeään tilaan peruuttaessa. Koeajopäivä oli aurinkoinen ja sää selkeä, joka ei valitettavasti tarjonnut meille tilaisuutta arvioida, miten paljon MirrorCam-järjestelmän päivitys ja tekniset uudistukset ovat tuoneet todettuihin edellisen sukupolven heikkouksiin.


Kuljettajan istuin on viety aiempaa alemmaksi, samalla kun istuma-asentoa on optimoitu. Tietoa avustusjärjestelmien toiminnoista kuljettajalle välittää kahdella värinäytöllä varustettu Multimedia Cockpit Interactive. Äänieristykseen tehty päivitys välittyy käyttäjälle sävyltään ja tasoltaan aiempaa miellyttävämpänä ohjaamon sisämeluna.

Tukitoimintojensa ansiosta parannettu MirrorCam-järjestelmä helpottaa erilaisten tilanteiden aiempaa turvallisempaa ja stressittömämpää hallintaa, kuten ohituksia, huonossa näkyvyydessä tai pimeässä ajamista, kaarreajoa ja ahtaista paikoista pujottelua ja pyörittelyä.
 
MirrorCam-järjestelmän olemassa olleet ominaisuudet on säilytetty, kuten laajakulmatila peruutettaessa, etäisyyksien arvioimista ajoneuvon takana oleviin esineisiin parantavat etäisyysviivamerkinnät näytössä ja kamerakuvan panorointi kaarrettaessa.
 
Kaikilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä, Mercedes-Benz Trucks haluaa tarjota käyttäjälleen parasta mahdollista tukea ajon aikana järjestelmien asettamissa rajoissa. Kuljettaja on kuitenkin aina täysin vastuussa ajoneuvojärjestelmän ohjaamisesta kuten lainsäädäntö edellyttää.

Teksti | Martti Peltonen, kuvat | Martti Peltonen ja Mercedes-Benz Trucks

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!