Retkeilyautot rokote koronaa vastaan

29.04.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Suurin osa retkeilyautoista räätälöidään asiakkaille mutta lisäksi Volkswagenin, Mercedes-Benzin, Fordin ja Ivecon maahantuojat teettävät asiakkaille valmiiksi Carsport-retkeilyautoja, koska kaikki asiakkaat eivät halua odottaa autoa useita kuukausia.

Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.
 
- Matkailuautojen myynnin kasvu on auttanut meitä ja koko toimialaa vaikeassa tilanteessa, toteaa Carsportin hallituksen puheenjohtaja Juha Jonasson.
 
Koronapandemian takia tilataksien rekisteröinnit putosivat viime vuonna Suomessa -41%. Carsportilla se tarkoitti valmistusmäärienputoamista edellisvuoden huipputasolta noin sata autoa.
 
Matkailuautojen rekisteröinnit taas ovat kasvaneet vuosien 2018-2020 aikana 33 prosenttia lähes 1 700 kappaleen vuosittaiseen määrään.


Ylöjärvellä ja Vantaalla toimiva perheyritys Carsport Design on esteettömien taksien varustelun markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö varustelee 40-hengen voimin noin 450 yksilöllistä henkilökuljetusajoneuvoa ja vuosi sitten avatussa Vantaan varustelukeskuksessa keskitytään Work System -hyllykalusteiden asennuksiin ja kaikenlaisiin hyötyautojen lisävarusteluihin.

Matkailuautojen alaluokan, retkeilyautojen rekisteröinnit kasvoivat viime vuonna 15 prosenttianoin 300 ajoneuvoon.
 
Retkeilyautot rakennetaan Suomessa pakettiautojen vakiokoriin ja niiden myynti on pai-Suurin osa retkeilyautoista räätälöidään asiakkaillemutta lisäksi Volkswagenin, Mercedes-Benzin, Fordin ja Ivecon maahantuojat teettävätasiakkaille valmiiksiCarsport-retkeilyautoja, koska kaikki asiakkaateivät halua odottaa autoa useita kuukausia. kannut kotimaisten koritehtaiden työllisyyttä, kun tilataksien kysyntä on koronan takia hetkellisesti puolittunut. Monikäyttöisten retkeilyautojen tyypillisimpiä ostajia ovat yritykset ja monenlaiset harrastajat.
 
Jonasson uskoo retkeilyautojen suosion kasvun jatkuvan. Monikäyttöinen pakettiautosta tehty muunnos tarjoaa tilaa rahdille ja kantavuuden rajoissa jopa 1+8 matkustajalle. Auto toimii hyvinhuoltoautona, jossa on lämmitettävä taukotupa.


Tilataksien rekisteröinnit putosivat koronavuonna, mutta Carsport Designin myynti- ja kehitysjohtaja Olli Ronkaisen mukaan retkeilyautot helpottivat työllisyyttä merkittävästi. Yksityisille asiakkaille autot tehdään useimmiten lyhyemmästä akselivälistä ilman väliseinää ja kattokorotusta. Retkeilyauton etuna on suurten tilojen ja jopa 1+8 istuimien lisäksi autoverottomuus, pieni käyttövoimavero ja B-kortilla ajo. Auton ja korityön arvonlisäverolliset yhteishinnat vaihtelevat yleensä 50 000-100 000 euron välillä.

Säännöt selkeytyneet
Erityisesti yrityksiä kiinnostavana lisäetuna auto on autoverosta kokonaan vapaa ja käyttövoimavero on pieni. Uusi 1.6.2020 voimaan tullut tieliikennelaki poisti näiltä enintään 3 500 kg autoilta ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen kokonaan, kun ennen vaadittiin 100 km/h lätkä perään. Retkeilyautoa saa ajaa B-kortilla.
 
Carsportin myynti- ja kehitysjohtaja Olli Ronkaisen mukaan retkeilyauton tulkitseminen yrityksen kirjanpidossa on hyvä varmistaa etukäteen.
 
- Osa yrittäjistä rekisteröi autot kuorma-autoksi, jolloin autoakäsitellään kirjanpidossa kuten pakettiautoa. Huonona puolena on mm. ajonopeuden rajoitin. M1-luokan matkailu-/retkeilyauto on kirjanpidossa henkilöauto, ja sitä koskee eri vähennysoikeudet kuin paketti- ja kuorma-autoja. Useilla yrityksillä työn luonne vaatii tällaista henkilö- ja pakettiautonyhdistelmää. Kun asia on perusteltavissa verottajalle niin ongelmia ei tule, Ronkainen toteaa.


Retkeilyauto yhdistää pakettiauton ja henkilönkuljetusauton edut. Carsport Designin omasta istuintuotannosta valmistuu jopa 2 000 istuinta vuodessa. Niistä nahkaistuimia on jo yli 60 prosenttia.

Osa hakee ennakkopäätöksen verottajalta. Vähintään dialogia tilitoimiston kanssa Ronkainen kuitenkinsuosittelee, jotta välttyy jälkipyykiltä.
 
Matkailu- ja retkeilyautoja koskeva autoverolaki muuttui viimeksi 1.7.2018 ja siinä yhteydessävaatimuksia viilattiin sillä seurauksella, että säännöt ovat selkeämmät ja suoranaiset veronkiertoautot jäivät pois, kun omamassan minimi määriteltiin 2500 kg:n.


Auton tavaratilaan tulee usein ”liikkuva korjaamo”, valaistu huoltotila, jossa on hyllyt, varaosat, työkalut ja muut tarvikkeet.

Retkeilyautoista nostetta
Ronkaisen mukaan Carsport kehitti retkeilyautojen sisustuksia ja varustelua, pystyen tarjoamaan huomattavasti kilpailukykyisemmän korityön ja räätälöinnin, kun aiemmin retkeilyautoja tehtiin vain yksittäin.
 
- Tuotannossamme varusteltiin viime vuonna lähes 100 retkeilyautoa, joista eniten Craftereita, mutta myös Sprinterin ja Transitin määrät kasvoivat selvästi. Iveco Dailyn tuotanto alkoi joulukuussa. Meille syntyi retkeilyautojen erikoistiimi, joka pystyy räätälöimään autot laadukkaasti. Erikoisvahvuutenamme on oma istuinvalmistus ja huippuluokan autosähköasiantuntijat, joilla on yhteydet suoraan autotehtaille.


Carsport on kehittänyt erilaisia sänkyratkaisuja, tässä niin sanotussa yläpetiversiossa on parhaat tilat nukkumiseen.

Kasvanut retkeilyautomarkkina helpotti viime vuoden työllisyyttä merkittävästi.
 
- Tilauskannassamme niiden määrä on kasvanut voimakkaasti viime kesästä alkaen ja tänä vuonna tullaan tekemään viime vuottakin enemmän retkeilyautoja. Tilataksien nousu notkosta on myös alkanut ja nyt vaikuttaa siltä, että kesälomat jäävät väliin tältä vuodelta, Ronkainen summaa.

RETKEILYAUTON LAINSÄÄDÄNTÖ PÄHKINÄNKUORESSA
Verottajan näkökulmasta matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M1-luokan ajoneuvo, jonka sisällä olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

- Istuimia ja pöytä (voi olla helposti poistettavissa)
 
- Makuupaikkoja (mahdollisesti istuimista muunnettu; vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle)
 
- Keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen; myös sähkö-/kaasujärjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu)
 
- Riittävästi säilytystiloja (matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen)
 
Retkeilyauto on autoverosta vapaa, kun oma massa on vähintään 2 500 kilogrammaa ja majoitustilan sisäkorkeus on vähintään 1,85 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 1,30 metriä auton pituussuunnassa mitattuna. Edellä mainittujen varusteiden lisäksi auton majoitustilojen varustukseen tulee kuulua vähintään tukevasti kiinnitettynä kylmäsäilytystila ja majoitustilan lämmitin.

Teksti | Henri Pakarinen, kuvat | Carsport Design

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!