Uutta ulkona - uutta sisällä

01.10.2020 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Volvo esitteli uutta mallistoaan Vantaan Volvo Truck Centerissä. Merkittävimmin on uudistunut Volvo FM/FMX-mallisto, joka on saanut uuden ohjaamomalliston. Ohjaamovalikoima on nyt sama kuin FH-autoissa, mutta matalampana. Lieneekin hyvin mahdollista, että FM-mallisto on jatkossa useamman kuljetusyrityksen kohdalla varteenotettava vaihtoehto FH-malliston vetureille.

Suomalaiset kuljetusyrittäjät pääsevät vihdoinkin reaalimaailmassa tutustumaan Volvon uudistuneeseen FM/FMX/FH ja FH16-mallistoihin. Kävimme tutkimassa, millaisia uutuuksia ja uusia tai hienosäädettyjä ratkaisuja Volvolla on jatkossa tarjolla. Arvioimme, miten hyvin ruotsalaisvalmistaja on kyennyt vastaamaan keskellä isoa murrosta elävän kuljetuselinkeinon nähtävissä oleviin ja tuleviin haasteisiin.
 
FH-mallisto on muodostanut Suomessa noin 75 prosenttia Volvon kokonaismyynnistä. Nähtäväksi jää haukkaako sen uusi FM-mallisto jatkossa markkinakakusta aiempaa suuremman viipaleen eli löytääkö sen uudistunut painos edullisempana vaihtoehtona nyt uusia käyttäjiä.
 
Volvo julkisti maaliskuun alussa FM-, FMX-, FH- ja FH16-malleistaan uudistuneen malliston, mutta uuden malliston näyttäväksi rakennettulanseeraustapahtuma jäi silloin ikävästi koronakriisin jalkoihin.
 
Uuden malliston ensimmäisiä autoja on nyt vihdoin saatu Suomeen. Volvo Finland pyörittääkin parhaillaan näiden autojen voimin Suomessa ”minikiertuetta” kahdella eri reitillä. Lehdistökin päästettiin joitakin päiviä aiemmin tutustumaan Vantaan Volvo Truck Centeristä 7. syyskuuta käynnistyneen kiertueen esittelykalustoon.


Kuljettaja voi valita Volvon uuteen digitaaliseen teräväpiirtomittaristoon mieleisensä näyttövaihtoehdon neljästä eri vaihtoehdosta.

Kolme peruselementtiä
Volvo Trucksin mallistossaan toteuttamat uudistukset ovat havaittavissa useissa eri kohdissa jo autojen ulkopuolella, mutta erityisesti niiden ohjaamotiloissa.
 
Raamit malliston muokkaukselle on maahantuojan väen mukaan sanellut kolme pääperiaatetta – kuljettaja, polttoainetalous ja laatu. Tarkastelun alla ja muokkauksen kohteena on toki luonnollisesti ollut mittava joukko erilaisia toimintoja ja ominaisuuksia.


Yhdeksän tuuman sivunäyttö välittää laajakulmakuvaa ajoneuvon etukulmasta ja oikealta kyljeltä. Myöskin alueilta, joihin ajoin peilivarustus ei yllä. Kuvassa näkyvä henkilö seisoo aivan ohjaamon etukulmalla. Näytöstä näkee auton oikealta puolelta pinta- alaltaan omakotitalon suuruisen alueen. Ei jää pienet pyörämiehet enää näkemättä.

Uudenlaista valinnanvaraa
Kuljetusyritysten ja käyttäjien kannalta merkittävä tieto ja muutos on uuden malliston moniin ajotehtäviin valittavissa olevien veturivaihtojen selkeä kasvu. Yrittäjien onkin nyt aiempaa helpompi löytää oman ajotehtävänsä asettamiin raameihin sopiva ja istuva veturi.
 
Volvon myyntitiimi arvioikin uuden FM-malliston kasvattavan jatkossa jonkin verran myyntivolyymiaan nykyisestä, koska he uskovat joidenkin nykyisten FH-mallin asiakkaiden päätyvän jatkossa FM-veturiin.
 
FM-mallisto kostuu jatkossa kuudesta ohjaamosta, jotka ovat 140 millimetriä korkeampia kuin nykyinen vastaava FM-ohjaamo. Vaihtoehdot ovat uusi matala päiväohjaamo, päiväohjaamo ja kolme makuuohjaamoa, joista suurin on Globetrotter. Lisää markkinoita Volvon väki uskoo tavoittavansa uudella, aiempaa kilpailukykyisemmällä miehistöohjaamolla, johon saadaan matkustuspaikat jopa 9 henkilölle.
 
Moottorivaihtoehtoja FM/FMX-autoihin löytyy 11 litraisena neljä ja 13 litraisena viisi. Moottorivaihtoehtojen kattaessa entiseen tapaan tehoalueen 330 - 500 hevosvoimaa. Kaasukäyttöinen (LNG) moottorivaihtoehto on saatavana 420 tai 460 hevosvoiman tehoisena. Vaikka Volvojen moottoritehoissa ei ole tapahtunut muutoksia on voimalinjan ohjelmistosoftaa hiottu ja hienosäädetty veturien entistä parempaa polttoainetaloutta silmällä pitäen.


Näkyvyyttä eteen komeroiden ohessa parantavat myös sirommat A-pilarit sekä taaemmaksi siirretyt taustapeilit, joiden vartta on ohennettu ja koteloa on pienennetty aiemmasta.

FMX-malliston ohjaamovalikoima on käytännössä sama kuin FM-mallistossa ja moottorivalikoimakin on lähes vastaava kuin FM-mallistossa kuitenkin ilman kaasuvaihtoehtoja. Käyttötehtävät ja - alue huomioiden lisävaihtoehtona on vielä tehokkaampi 540 hv:n moottoriversio.
 
Akselistoratkaisuja löytyy runsaasti alkaen 4x2-ratkaisusta aina 10x4 vaihtoehtoon. Uutena ratkaisuna nyt tulee tarjolle Suomessa kehitetty painonsiirto-ohjelmisto, jolla Tridem-akseliston akselimassoja voidaan ohjata yhdellänapilla siten, että veturin ohjattavuus säilyy sen vetopidosta kuitenkaan tinkimättä.
 
FH-mallisto koostuu viidestä erikokoisesta makuuohjaamosta ja kahdeksasta moottorivaihtoehdosta, tehoiltaan 420 – 540 hv. Kaksi tarjolla olevista moottoreista on mahdollista valita LNG-kaasua käyttävinä.
 
FH16-mallisto esiteltiin nyt omana mallistonaan, johon moottoripuolelta löytyy vaihtoehtoja aina 750 hevosvoiman tehoon asti.


Nykyisen FMX-malliston kanta on Volvon myyntijohdolta saadun tiedon mukaan nykyisellään Suomessa noin 1000 yksikköä eli auto on ollut meillä varsin suosittu ja muodostanut noin 40 prosenttia FM-perheen autojen myynnistä.

Kuljettaja huomion keskiössä
Kuljettajaergonomian kohentaminen on ollut monen uuden Volvo-malliston muutoksen perustana.
 
Perinteinen mittaristo on korvattu digitaalisella näytöllä, johon kuljettajan on aloitusnäytön lisäksi mahdollista muokata mieltymyksiinsä istuvaksi kolmen eri näyttökokonaisuusvaihtoehdonmyötä. Uutta on myös ajoneuvon turvallisempaa hallintaa helpottava yhdeksän tuuman sivunäyttö, johonmahdollista tuoda jopa kahdeksan eri puolille autoa sijoitetun kameran kuva. Sen avulla on mahdollista hallita auton ympäristöä huomattavasti tehokkaammin kuin pelkästään tavanomaisilla peileillä. Edessä ja peilien alla olevat kamerat ovat kiinteästi asennettuja, mutta loput ovat esimerkiksi päällirakenteen yhteydessä sijoitettavissa parhaaseen ja tarkoituksenmukaisimpaan mahdolliseen paikkaan.


Ohjaamoon nousu on aiempaa turvallisempaa ja varmempaa kun astimien karhennusta on parannettu.

Valintakytkimet on nyt tuotu kuljettajaan nähden paremmalle ulottuvuudelle ja esimerkiksi tasauspyörästön lukkojen käyttö hoituu nyt käden ulottuville tuodulla kiertokytkimellä.
 
Mukautuvat led-pohjaiset ajovalot huomioivat automaattisesti vastaantulijan. Eri avustinjärjestelmät, kaistavahti, rinnalla olevan ajoneuvon huomioiminen ja adaptiivinen nopeussäädin, joka hoitaa ajon aina pysähdykseen asti, avustavat kuljettajaa nyt aiempaa enemmän.


FH-malliston autojen moottoritehoissa ei ole tapahtunut muutoksia, mutta voimalinjan ohjelmistosoftaa on veturien aerodynamiikan kohentuneen ohella hiottu entistä parempaa polttoainetaloutta silmällä pitäen.

Taloudellisuus kulmakivenä
Kuljetusyritysten kannattavuuden merkittävä kulmakivi on kaluston hyvä polttoainetalous. Tähän seikkaan Volvo pyrkii vaikuttamaan usealla eri tekijällä. Kuljetustehtäviin oikein mitoitettu moottori oikeilla perävälityksillä on eräs tärkeimmistä valintatekijöistä. Volvon nykyiset turbocompound-moottorit tuottavat jopa 300 Nm lisävääntöä. Nämä moottorit yhdistettynä karttapohjaiseen I-See ja I-Save järjestelmiin ja koko malliston hienosäädetty aerodynamiikkaan avaavat Volvon mukaan mahdollisuuden saavuttaa parhaimmillaan jopa 10 % polttoainesäästöjä. Karttapohjainen, maaston tunnistava vakionopeussäädin saattaa tuntua oudolta, kun järjestelmä antaa ajoneuvon nopeuden pudota selvästi ja siirtyy rullaukseen jo selkeästi ennen nousun lakipistettä. Kuitenkin järjestelmä osaa optimoida rullauksen myötämäen pituuden ja kuorman suhteen siten, ettei ajoneuvon vauhti kasva yli rajoitusten.
 
Volvoihin voidaan nykyisellään lukita asiakkaan toivomuksesta jo auton toimituksen yhteydessä valmiiksi esimerkiksi ECO-ohjelmisto, jolla varmistetaan ajokille polttoaineenkulutuksen kannalta optimaalisin ajotapa.


Tridem-autojen ongelmana on aiemmin ollut se, että ne puskevat haastavissa olosuhteissa helposti, koska samanaikaisesti tarvitaan myöskin vetopitoa.
- Volvolla asia on ratkaistu niin, että meillä on uusi painonsiirtotoiminto, jossa samanaikaisesti painotamme ensimmäistä vetoakselia ja viimeistä ohjaavaa eli tridem-lisäakselin akselistoa, jolloin saamme samalla myös auton etuakselistolle lisää painoa, kertoo Volvon kuljettajakouluttaja Teemu Hämäläinen.

Tilauskirjat aukeavat
Uudistetun Volvo-malliston asiakastilausten vastaanotto alkaa jo viikolla 37, vaikka ajoneuvojen varsinainen tuotanto käynnistyykin vasta ensi vuoden puolella. Autojen tuotannossa siirrytään silloin yhdellä kertaa, viikolla yhdeksän uuteen mallistoon.


FH16-mallisto on saanut oman, muusta mallistosta erottuvan etusäleikön ja sekin varustetaan koko uudistetun malliston tavoin uudella, isommalla Volvo-logolla. Aerodynamiikkaa on hienosäädetty uusilla ajovaloilla, paremmalla ovien tiivistyksellä, ohjaamon etunurkkien kulman suuremmalla säteellä ja oviin siirretyillä suuntavilkuilla.

Mitä seuraavaksi?
Meille avautui mahdollisuus pyöräyttää Volvon uudella FMX:llä ja painonsiirtotoiminolla varustetulla FH:lla lyhyehkö lenkki. Tilaisuus tarkistaa tien päällä, miten muutokset näkyvät ja vaikuttavat.
 
Ennakko-odotusten mukaisesti uusi täysilmajousinen FMX 540 10x4R ProX maansiirtoyhdistelmä tarjosi enemmän uutta ja uudenaista ajamisen nautintoa kuin FH 500 TC 8x4R I-Save.
 
FMX:n ohjaamoon ajoradasta ja voimalinjasta välittyvät värähtelyt ovat vähentyneet ja ohjaamon sisämelutaso on parantuneen eristyksen ansiosta nyt selkeästi matalampi kuin edeltäjässä.
 
FMX:n ohjaamo on joka suhteessa tilavampi ja näkyvyys sieltä nyt parempi kuin aiemmin. Hallintalaitteet on myöskin saatu sijoiteltua edeltäjää paremmin kuljettajan käden ulottuville.
 
Yhteenvetona voi todeta, Volvot ovat mallistouudistuksen myötä hypänneet askeleen eteenpäin. Uusi FM/FMX-mallisto jopa aimo harppauksen. Ne ovat tuotteina nyt kivunneet FH-malliston tasolle ja siten aivan markkinoiden ykköskategoriaan, jossa ajokkien todelliset erot ovat hyvin mitättömiä.
 
Volvon uudistuneessa mallistossa on taas lisää ominaisuuksia, joiden täysipainoinen hyödyntäminen edellyttää myyntiorganisaatiolta kunnon koulutusta ja käyttäjien opastusta.

Teksti | Martti Peltonen ja Matti Aarnio, kuvat | Martti Peltonen, Matti Aarnio ja Volvo Trucks

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!