Uudet pelurit putsasivat palkintopöydän

24.01.2020 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Hyundai Motorsin Mobility Solution-polttokennoratkaisu palkittiin Solutrans 2019-näyttelyssä kansainvälisen Truck of the Year (IToY)-raadin vuosittain myöntämällä Truck Innovation Award 2020-arvonimellä ja palkinnolla. Tämä oli nyt järjestyksessä toinen kerta kun raati jakoi arvostettua kunnianosoitustaan. Truck Innovation Award 2020 palkinto luovutettiin Rolf Huberille, Hyndai Hydrogen Mobility-liiketoiminnan johtajalle ja Hyundai Motor Companyn hyötyajoneuvojen suunnitteluryhmän varatoimitusjohtajalle Jihan Ryulle Solutrans-näyttelyn iltagaalassa Lyonissa, Ranskassa.

Truck Innovation Award 2020 – palkinnossa olivat edistykselliset ratkaisut arvossa. Hyundai voitti kansainvälisen Truck of the Year-raadin (IToY) vuosittain jakaman innovaatiopalkinnon (Truck Innovation Award) Hydrogen Mobility Project-projektillaan, joka rakentuu polttokennokäyttöisille H2 XCient kuorma-autoille, jotka edistävät ”vihreään” vetypolttoaineen käyttöön perustuvan maantiekuljetusjärjestelmän käyttöönottoa Sveitsissä ja muissa Euroopan maissa.

Tuorein Truck Innovation Award-palkinto huomioi osuvasti ne valtavat teknologiset muutokset ja energiamuotosiirtymät, joita hyötyajoneuvotuotannon sektorilla on jo tapahtunut ja parhaillaan tapahtumassa.


Hyundain CXient tulee olemaan maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen polttokennosähkökuorma-auto. Sen markkinoille tuonti tarkoittaa siirtymistä uuteen vaiheeseen ja aikakauteen raskaiden kuorma-autojen kohdalla. XCientin (4x2) suurin sallittu kokonaismassa on 34 tonnia. Hyundai XCientin perusratkaisu on seuraavanlainen: 350 kW:n sähkömoottori ja automaattivaihteisto on sijoitettu runkopalkkien väliin keskelle akseliväliä, vetysäiliöt ohjaamon ja kuormatilan väliin ja 190 kW:n polttokennot (2 x Nexo) perinteisen kuorma-auton dieselmoottorin paikalle ohjaamon alle. Eurooppalaisten säännösten mukaisesti kehitetty Hyndai H2 Xcient sisältää uuden vetypolttokennojärjestelmän, jossa kaksi 95 kW:n polttokennoa on kytketty rinnakkain. Seitsemän polttoainesäiliön kanssa, joista jokaiseen voidaan varastoida 350 barin paineella lähes 35 kg vetyä, kuorma-auton toimintasäde on noin 400 km.

Innovation Truck Award 2020 arvonimi vahvistaa nyt Hyundain hyötyajoneuvoihin kehittämien puhtaiden yleiseurooppalaisten liikkuvuusratkaisujen edistyksellisyyden. Polttokennotekniikan käyttöönottoa on olennaisesti nopeuttanut Hyundain ja merkittävien eurooppalaisten energiantuotantoyritysten välinen tiivis yhteistyö.
 
Hyundai Motor Company ja H2Energy perustivat yhteisyrityksen, Hyundai Hydrogen Mobility, huhtikuussa 2019. Tavoitteena oli Euroopan vetyekosysteemin vahvistaminen ja tehdä tätä kautta mahdolliseksi vetypolttokennokuorma- autojen laaja käyttöönotto. Yhteisyritys käynnisti nopeasti Sveitsissä aktiivisen valmistelun kohden puhtaampaan liikkuvuutta, tähtäimenään toimittaa 1600 raskasta vetypolttokennokuorma- autoa Sveitsin markkinoille vuoteen 2025 mennessä. Yhteisyrityksen tavoitteena on innovatiivisen polttokennoajoneuvoratkaisunsa levittäminen vähitellen myös koko Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille.
 
Hankkeen polttokennotoimisilla Hyundai XCient-sähkökuorma-autoilla pyritään varmistamaan ajoneuvojen, tankkausasemien ja vedyn tuotantotekniikan osalta koko ratkaisun tekninen ja kaupallinen valmius koko sen Europan kattavaan hyödyntämistä silmällä pitäen.
 

Tohtori Jihan Ryu (Hyundai Motor Company) mukaan polttokennot soveltuvat erinomaisesti raskaisiin kuorma-autoihin ja pitkän matkan kuljetuksiin. Tankkausaika on lyhyt – vain 15 minuuttia, toimintasäde yli 300 km (sveitsiläinen 4x2 rahtiauto), eikä alhainenkaan ulkolämpötila vaikuta siihen merkittävästi ja hyötykuorman kuljetuskyky on dieselautonkanssa samalla tasolla, painotti Ryu.

Puhdas edistyksellisyys arvossaan
Innovation Truck Award-arvonimeä jakava IToYtuomaristo arvosti Hyundai Hydrogen Mobility Solution-liikkuvuusratkaisun globaalia lähestymistapaa kohti edistyksellistä ja puhdasta energiavetoista liikkuvuutta hyötyajoneuvosektorilla.

Truck of the Year-jury huomio erityisesti Hyundai Hydrogen Mobilityn kokonaisvaltaisen lähestymistavan, joka rakentuu useiden avaintoimijoiden kumppanuudelle ja yhteistyölle ympäristöystävällisten raskaiden kuorma-autojen tuottamiseksi markkinoille. Kokonaisuus rakentuu ajoneuvojen toimittaja Hyundai Motor Companyn kumppanuudelle H2 Energyn, Linden ja Alpiqin vihreän vedyn tuotannon ja jakelun energiaratkaisuissa yhdessä sveitsiläisten logistiikka-, vähittäisja tukkukaupankumppaneiden kanssa.


Truck of the Year-juryn (IToY) vuosittain jakama Truck Innovation Award tunnistaa ja pyrkii huomioimaan sen valtavan teknisen muutoksen ja kehityksen, joka nyt ja lähitulevaisuudessa on tapahtumassa hyötyajoneuvojen kohdalla. Huyndain polttokennokuorma-autoille rakentuva liikkuvuusprojekti voitti vuoden 2020 arvonimen ja palkinnon kukistamalla Nikolan vetykuorma-automalliston, Freightlinerin eCascadia sähkökuorma-auton, Volvo Trucksin ja Scanian autonomiset ajoneuvot Vera ja AXL sekä Renault Trucksin Optifuel Lab 3:n.

Hyundain palkitseminen Innovation Trucks Award arvonimellä arvostetun kansainvälisen IToY-tuomariston taholta, joka vuosittain jakaa palkintoa, on selkeä osoitus ja tunnustus lähestymistavallemme vetykäyttöisten hyötyajoneuvojen kaupallistamiseksi Euroopassa ja ympäri maailman, totesi Hyundai Commercial Vehicle Business-ryhmän johtaja Edward Lee ja jatkoi:
 
Hyundain ja H2 Energyn yhteisyritys perustettiin vauhdittamaan polttokennosähköajoneuvojemme (FCEV) koskevaa visiotamme 2030. Meille on suuri kunnianosoitus, että tämä arvostettu toimittajaryhmä on näin huomioinut ponnistelumme.
 
Hyundain esitteli lokakuun lopulla hyötyajoneuvojen liikkuvuushankettaan myöskin North American Commercial Vehicle (NACV) Show-näyttelyssä Atlantassa. Hyundain julkistama vetykäyttöinen HDC-6 NEPTUNE Concept- kuorma-auto (Class 8) ja Hyundai Transleadin energiatehokas HT Nitro ThermoTech Concept-kylmäkuljetusperävaunu herättivät näyttelyssä laajaa huomiota.
 

Nikola Electric Fuel Cell-sarja, Freightliner eCascadia ja Volvo Vera veivät selvällä erolla ratkenneen voittajan jälkeen parin kolmen tuomariäänen eroilla seuraavat sijat jälkeen kansainvälisessä Truck Innovation Award 2020-äänestyksessä.

Innovation Truck Award-arvonimeä ja palkintoa jakaa merkittäviä kuljetusalan lehtiä Euroopassa ja Etelä-Afrikassa edustava IToY-tuomaristo. 25 jäseninen tuomaristo koostuu alan kokeneimmista toimittajista ja päätoimittajista. Tuomaristo kokoontuu vuoden varrella useita kertoja arvioimaan erilaisia alan uusia teknologisia innovaatioita ja niiden merkitystä kuljetusalalle ja hyötyajoneuvoteollisuudelle.
 
Truck Innovation Award-äänestykseen mukaan hyväksyttävien ehdokkaiden tulee IToY:n sääntöjen mukaisesti olla teknologialtaan edistyksellisiä, kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnisia ajoneuvoja. Niiden tulee olla vaihtoehtoisella voimalinjaratkaisulla varustettuja ( esimerkiksi hydridi-, hybridin jatkokehitelmä, täyssähkö) tai vaihtoehtoisella polttoainejärjestelmällä (kuten LNG/CNG-, vety- tai polttokennoratkaisu). Käytössä voi olla myös erityisen korkean teknologian ratkaisuja, olipa kyse sitten ajoneuvon kytkettävyydestä (puoli- tai täysin automatisoidut itsenäiset ajojärjestelmät), ryhmäajokyvystä tai huomattavan edistyneistä tulipalveluista, kuten etädiagnostiikkaa.

Teksti | Martti Peltonen,
kuvat | Martti Peltonen, IToY-jury ja valmistajat

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!