
eDeliver 5 on linjakkaasti muotoiltu.
Maxus on laajentanut pakettiautojensa mallistoa nopealla aikataululla. Delivery-sarjassa on kokonsa mukaan numeroidut mallit 3, 5, 7 ja 9. eDeliver 5 on mallisarjan uusin ja juuri Suomessa lanseerattu tulokas. Nyt esitelty eDeliver 5 on täysin uusi malli Maxus – tuoteperheeseen.

Sivuovet aukko kookas ja suorakulmainen mahdollistaa isojen tavaroiden lastauksen.
Pohjaa tulevalle
Auto on rakennettu ensimmäisenä Maxux-mallina uuden ajan MILA- alustaratkaisulle (Modular Intelligent Lightweight Arcitecture). Tällainen uuden polven alustaratkaisu huomioi aiempaa paremmin ajoneuvon keveyden, energiatehokkuuden ja suorituskyvyn.
Modulaarinen rakenne mahdollistaa ratkaisut jatkossa Maxuksen eri kokoisiin malleihin.

Vakiona liukuovet molemmin puolin.
Suositussa tonniluokassa
Pakettiautoissa yleinen ilmaisu viitaten kokoon on ”tonniluokka”. Tällä tarkoitetaan noin 1000 kg kantavuuden pakettiautoja. Pienempi luokka, jolloin kantavuus liikkuu yleensä 600 – 700 kg tasossa pohjautuu usein henkilöautoon ja tavaratilan kuutiotkin jäävät pienemmiksi.
Ulkoisesti tonniluokan autot ovat ”kaappimaisempia” ja suuremmalla tavaratilalla varustettuja. Koeajettu Maxus eDeliver 5 onkin kantavuudellaan 1200 kg luokkansa isompia ja tavaratilan koko 6,6 m3 on iso, kun jätetään erilaiset korotetut versiot pois.

Pikalataus 75 kW toteutuu.
Tietoa löytyy
12,3 tuuman kosketusnäyttöinen keskinäyttö sisältää runsaasti eri valintoja. Auto tukee langattomat Android Auto/Apple CarPlay yhteydet.
Adaptiivinen vakionopeussäädin on vakiona. Lisäksi kaistavahti ja kaistalla pysymisen avustin, automaattinen hätäjarrutus, 360 kamera ja takapysäköintitutka väsymyksen tunnistus, hätäkaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, älykkäät kaukovalot, bluetooth, USB, DAB-radio ovat vakiovarusteina.

360 kameran hyvä etunäyttö.
Käytettävyys keskiössä
Uuden rakenteensa ansiosta 64 kWh:n akku mahdollistaa perusinfon mukaan 335 km ajomatkan WLTP yhdistetyn mukaan. Latausteho DC-latauksessa on 70 kW, joka myös käytännössä todettiin. Kolmivaiheinen AC lataus on 11 kW. Pakettiautoissa kuorman käsittely niin lastaus- kun purkuvaiheessa on tärkeä. Koeajettu auto on vakiona varustettu molemmin puolisin liukuovin.
90 cm leveä ja 124 korkea oviaukko mahdollistaa jo varsin suurenkin paketin lastauksen. Nostokorkeutta sivussa on 52 cm. Mikäli kuormattavana on isompi kolli, on takana pariovien aukko 132 cm, korkeuden ja nousun ollessa sama kuin sivussa. Takaovet kääntyvät 180 astetta, jolloin auto voidaan ajaa lähemmäs oviaukkoa. Tavaratilan pituus on 265 ja korkeus 140 sekä pyöräkoteloiden väli 125.

Lataus tapahtuu oikeasta etukulmasta.

Lataus tapahtuu oikeasta etukulmasta.
Tukevia kuorman kiinnityspisteitä oli lattiassa 4 kappaletta. Kuorman sidonta voi olla näin hankala, kun seinissäkään ei ollut kiinnityspisteitä. Tavaratila oli suojattu seinien osalta vain osaksi. Tavaratilan valaistus toimi ovikytkimien ohjaamana. Yksi valaisin oli kyllin kirkas, joskin asennus vaikutti keskeneräiseltä johdotuksen suhteen.

Tavaratilan valon johdotus on huonosti toteutettu.
Tilava ohjaamo
Kuljettajalle on hyvin säädöin varustettu paikka. Ohjauspyörällä on sekä korkeus että syvyyssäätö. Oikealla on alaslaskettava käsinoja. Myös vasenta kättä on helppo lepuuttaa sopivassa kohdassa olevalla ovipaneelin tasolla. Paikkoja ohjaamossa oli kolmelle. Hanttimiesten paikoilla oli myös hyvät tilat ja oikean matkustajan jalkatilaa toi lisää, kun kojelaudan alla ei ollut hansikaslokeroa.
Käytössä on ovikotelot verkkoreunalla. Kahdelle juomamukille avautuu keskelle omat tilat. Käytännössä mukin paikka sopi mainiosti myös puhelimen säilytykseen. Varsin laaja koelaudan yläosa voisi olla hyvä paikka muun muassa erilaisten paperien tilapäiseen säilytykseen, mutta ilman reunoja se on vaikea toteuttaa.
Ehkä yllättävänä puutteena voisi todeta, että ohjaamossa ei ole yhtään koukkua esimerkiksi takin ripustamiseksi.

Keskinäytöstä monipuoliset valinnat.
Ajettavuus kunnossa
Autossa oli kolme ajotila-asentoa. Eco, Normal ja Sport. Taloudellisimpaan ajoon päästään Eco-asetuksella, joskin auto on tällöin hieman laiskempi kuin Normal-asetuksella, joka kytkeytyi ensisijaisena päälle, kun auto käynnistettiin. Auton lukitus avattiin kaukosäädinavaimella. Ajoon lähtö tapahtui ilman erillistä käynnistystä ajosuunta valiten.
Käsijarru kytkeytyi automaattisesti pois päältä ajoon lähdettäessä ja vastaavasti kun P-asento valittiin vaihdevalinnalla, kytkeytyi myös käsijarru. Auto oli varustettu 120 kW-moottorilla ja veto tapahtui etupyörien kautta. Tehon riittävyyttä täysin kuormatun auton ajossa ei testattu. Tyhjä auto oli tyypillinen ripeäliikkeinen sähköauto.
Energian talteenottoa, regenerointia, oli käytössä kolme tasoa. Varsinaista one-pedalasentoa ei ollut, eikä tehokkainkaan asetus pysäyttänyt autoa täysin. Kaistavahti reagoi hienovaraisesti, jos kaistanvaihto tapahtui ilman suuntavilkkua.
Myös muut varoitukset, kuten esimerkiksi nopeusrajoituksen ylitys ilmoitettiin niin hienovaraisesti, että sen poiskytkentä ei ollut tarpeen. Myös ajotilan vireysseuranta ei reagoinut kertaakaan.

Etuluukun alta löytyy lasinpesijän säiliö.
Euroja säästyy
Hankintahinnaltaan koeajettu täyssähköinen Maxus eDeliver 5 on erityisen kilpailukykyinen. Verollinen hankintahinta 49 500 € on edullisempi kuin kilpailijat. Hinta vastaa lähinnä dieselversioiden hintoja. Myös kulutuksen suhteen Maxus eDeliver 5 on hyvässä mallissa.
Toki testissä suoritettu moottoritieajo 120 km/h nopeudella nosti kulutuksen selvästi yli 30 kWh tasoon. Kun sitten ajonopeus pysyi vain hieman yli 100 km/h kulutus oli enää hieman yli 20 kWh, jota voidaan pitää hyvänä lukemana. Säästeliäällä ajolla, kaupunkinopeuksilla pääsikin sitten jo selvästi alle 20 kWh kulutukseen.
Auton ylläpito huoltoineen muodostaa hankintahinnan rinnalla toisen seurattavan kuluerän. eDeliver 5:n huoltoväli on 2 v / 30 000 km ja keskimäärin huollon hinta on arviolta noin 350 € paikkeilla. Auton takuu on 5 vuotta / 100.000 km ja akustolla 8 vuotta / 200.000 km.
PLUSSAT
+ Tilavat ohjaamopaikat
+ Ajettavuus
+ Hienovaraiset ja monipuoliset varoitusinfot
+ Hinta
+ Kantavuus
+ Molemmat liukuovet vakiona
MIINUKSET
– Kulutus moottoritienopeudella
– Rengasäänet kovilla nopeuksilla
– Toistaiseksi puuttuvat leasing- ja huoltopakettihinnat
Teksti, kuvat | Matti Aarnio