Monipuolinen osaaja

26.09.2023 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Taittuva JOAB-koukkulaite. HMF:n 27,9 tonnimetrin nosturi on ohjaamon takana.

Mercedes Benz Actros lähenee jo ”miehen ikää”. Auto ensiesiteltiin vuonna 1996. Sen jälkeen päivityksiä on tullut jo neljä. Vuodet ovat tuoneet sille uusia sovellutuksia ja laaja-alaisia käyttökokemuksia. Tarkoituksenmukaisesti suunnitellulla varustevalinnalla nykymallinen Actros tarjoaa laajaa, hyvin toimivaa ja tehokasta toimintaa.
 
Mercedes Benz Actros 2548L kolmiakselisena alustana antaa hyvät mahdollisuudet rakentaa toimiva erikoiskuljetusyksikkö koukkulavalaitteistolla ja nosturilla. Tieliikenteeseen sallituksi kokonaispainoksi on saatu 28 t. Moottorina Euro VI E-päästövaatimukset täyttävä 350 kW-tehoinen voimapesä, jolla vääntöä 2300 Nm. Näillä eväillä päästään jo 68 t yhdistelmäpainoon.
 
Vaihteistona MB käyttää tämän tyypin autoissa nykyään lähinnä vain automattilaatikkoa, tässä tapauksessa G 281 PowerShift. Jousitus on valittavissa eteen joko lehtijousituksena tai ilmajousilla. Koeajettu auto oli ilmajousitettu taka-akselien lisäksi myös edessä.


Mercedes Benz Actros 6X2 varustettuna JOAB-koukkulaitteella ja HMF-nosturilla.
 
Ohjaamoissa laaja valinnan vara
Actros -mallisto on saatavissa kahta eri leveyttä ja kolmea pituutta. Kattokorkeuksia löytyy vieläkin enemmän. Koeajettu auto oli ohjaamoltaan SteamSpace mallia, jonka ulkoleveys oli 2300. Seisomakorkeutta keskellä oli riittävästi 180 cm pitkälle koeajajalle.
 
Penkkien taakse jää vielä kohtuullisen leveä vuodetila ainakin tilapäiseen majoittumiseen.



Havainnollinen informaatio digitaalisesti.
 
Koukkulaite ja nosturi
Viisas koukkulaitteisto oli JOAB-valmistetta. 21 tonnin JOAB Ecodrive on uuden sukupolven koukkulaitteisto. Taittuvalla etupylväällä ja teleskooppisella eturungolla varustettu laitteiston hydrauliikka tunnistaa tilanteen, jossa avuksi tulee kokonaisuuden painovoima.
 
Tällöin hydrauliikka kytkeytyy pois päältä ja näin säästetään polttoaineen kulutuksessa. Koeajo suoritettiin tyhjällä lavalla, jolloin tämän ominaisuuden toteaminen oli vaikeaa.
 
Koukkulaitteisto käyttöä ohjaamosta helpotti selkeän näytön ja joystickin sisältävä käyttöyksikkö.


Hyvä ajoasento on helppo löytää.
 
HMF-nosturin asennus oli koeajotilanteessa vielä keskeneräinen. Nosturin mallimerkintä oli 3220-K6. Nostokapasiteetti nosturille oli 27,9 tonnimetriä ja ulottumaa oli aina 16,8 metriin asti.
 
Nosturi oli varustettu kuudella jatkolla ja oli luonnollisesti nykyvaatimusten mukaisesti kauko-ohjattava. Auto oli varustettu sivutukijaloin. Koukkulaitteistosta ja lavarakenteesta johtuen painoa oli saatu riittävästi taakse ja näin ei kallista etujalkavarustusta oltu katsottu tarpeelliseksi asentaa.


Koukkulaitteen ohjausyksikkö.
 
Ajettavuus
Ajettavuus oli kokonaisuutena hyvä. Kuormaamaton auto kulki tasaisesti ja tehoa oli runsaasti. GPS-tukeen pohjautuva ennakoiva vakionopeussäädin toimi pääsääntöisesti erinomaisesti.
 
On kuitenkin hyväksyttävä, että esimerkiksi yllättävät tietyöt jäävät huomioimatta, joka koeajossakin todettiin. Muita ajoa helpottavia varusteita olivat aktiivinen jarruassistentti, ajovakausjärjestelmä ja vireystilan avustin.
 
Auto oli varustettu kamerapeilein, joihin tottui nopeasti. Peilin antama kuva oli tarkka ja selväpiirteinen. MirrorCam- järjestelmä helpottaa apuviivoilla esimerkiksi etäisyyksien arviointia peruutettaessa.


Hyvän näkymän ja informaation antavat kamerapeilit.

Kaikella on hintansa
Kuorma-autojen kohdalla on vaikea saada listahintaa, koska autot poikkeavat varusteluiltaan ja myös asiakaskohtainen hinnoittelu vaikuttaa. Koeajetun nosturi/koukkulaiteauton veroton hankintahinta on saadun tiedon mukaan noin 350 000 € riippuen asiakkaan valitsemasta kokonaisuuden lopullisesta kokoonpanosta.
 
Auton alustaan on saatavissa täydellinen huoltopalvelusopimus, joka sisältää huoltoja ja korjaustoimenpiteitä ennakoivan uptime-palvelun. Jos laskennan pohjaksi otetaan 80 000 km/v ja 4 vuoden sopimus, maksaa huoltopalvelu 500 € /kk verottomana ALV 0%.

Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI