Uusi muttei erilainen

22.11.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Iso uudentyyppinen Fiat-merkki erottaa Scudon muista Stellantis sisaruksistaan.

Fiatin uutuusmalli Scudo tulee samalta tehtaalta kuin Citroën Jumpy, Peugeot Expert, Toyota Proace ja Opel Vivaro. Sen vuoksi erot sisarmalleihin eivät olekaan suuren suuret ja valinnan merkkien välillä määrääkin lähinnä hinta- ja varuste-erot, takuu- ja huoltopalvelut, ja mahdollisesti brändiuskollisuus.
 
Stellantiksen pakut kuitenkin hoitavat hommansa mallikkaasti, eikä uusi Scudo ole siinä poikkeus. Autosta on tarjolla kolme voimalinja vaihtoehtoa: dieselmoottori manuaalivaihteilla tai automaatilla, sekä täyssähköinen. Koeajossamme oli 2.0 Multijet 180hv 8AT Maxi Edition.


Ohjaamossa lähes kaikki toiminnot on sijoitettu viiksiin.
 
Luokkansa kärkeä
Uutta Fiat Scudoa mainostetaan luokkansa edullisimpana, sen hinta onkin alkaen 39 390 € ja koeajettua vastaavasti varustellun yksilön 47 433 €. Ohjaamossa ei kuitenkaan ole suuremmin varusteita, peruutuskamerankin vaikuttaessa jälkiasennetulta.
 
Kyseessä onkin perushyvä työjuhta, jossa on tilaa 6,6 kuutiota ja kantavuutta 1300 kg. Käytettävyyttä lisää ja lastattavuutta parantaa oikean kyljen liukuovi, josta mahtuu eurolava kapea sivu edellä. Väliseinästä löytyy tutuksi tullut pidempien tavaroiden luukku.


Peruutuskamera löytyy kojelaudalta, mutta vie osan säilytystilasta.

Ohjaamo on kolmipaikkainen mutta keskipaikka melko ahdas varsinkin jalkatiloiltaan vaihteenvalitsimen vuoksi. Keskimmäisen istuimen alla on lokero, joka lisää jo muutenkin hyviä säilytystiloja.


Takaa tässä pakussa on paljon tuttua.
 
Hyvä ajossa
Ratti on yksi sisarpakettiautoja erottava tekijä keulalla olevan merkin lisäksi. Fiatin tapauksessa ohjauspyörä on nykypäivään erikoisen pelkistetty, koska siitä ei löydy painikkeita ollenkaan. Sen sijaan sen takaa löytyvät formula tyyppiset vaihteenvaihto läpyskät, joiden tarpeellisuutta diesel pakettiautossa voi arvuutella. Lienevätkö Ferrarin perintöä.
 
Kyyti Scudossa vaikuttaa olevan hieman muita Fiatin pakuja pehmeämpi, mikä on positiivista. Lisättäessä kuormaa ajo-ominaisuudet pysyvät edelleen hyvinä. Tehoa ja vääntöä on tähän tarkoitukseen tarpeeksi. Autoon kiipeäminen käy sekin ketterästi, vaikkei istuimen säädöt mitenkään ruhtinaalliset olekaan.


Tavaran kiinnitys kahdeksalla jämerällä lenkillä ja kumimatto lisää kitkaa.
 
Moottori voimalinja- kombo toimii hyvin yhteen ja koska samaa yhdistelmää on ollut jo pidempään markkinoilla, lastentauteja ei luultavasti enää suuremmin esiinny.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!