Ajokilometrejä katolta

18.01.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Sustaineer-konseptissa eSprinterin katolle on asennettu 4,8 m2 aurinkopaneeleja, joiden tuottama sähkö valjastetaan voimansiirron käyttöön.

Mercedes-Benz on esitellyt sähköiseen liikenteeseen ja kaupunkijakeluun liittyviä innovaatioitaan Mercedes-Benz Sustaineer -konseptilla.
 
Täyssähköiseen eSprinter-pakettiautoon perustuva Sustaineer sisältää erilaisia kuljettajan ja ympäristön elämänlaatua parantavia teknologioita.
 
Pakettiauton katolle on asennettu 4,8 m2 aurinkopaneeleja. Aurinkopaneeleja on käytetty aiemmin esimerkiksi matkailuautoissa, mutta niiden tuottama sähkö on käytetty erilaisten auton ulkopuolisten sähkölaitteiden käyttöön.


Kamerajärjestelmä auttaa ajossa ja kuorman käsittelyssä.
 
Teknologian kehittymisen myötä paneelien tuottama energia voidaan konseptissa käyttää sähköauton toimintamatkan pidentämiseen. Daimlerin mukaan Sprinterin katolla olevilla aurinkopaneeleilla toimintamatkaa voi Sustaineer-konseptissa eSprinterin katolle on asennettu 4,8 m2 aurinkopaneeleja, joiden tuottama sähkö valjastetaan voimansiirron käyttöön. daan pidentää Sevillan tyylisessä aurinkoisessa paikassa 3 800 kilometriä vuodessa. Saksaan paneelien tuottamaksi vuotuiseksi toimintamatkan lisäykseksi lupaillaan 2 500 kilometriä vuodessa. Pohjoisilla leveyspiireillä paneelien tuottamat hyödyt jäänevät ainakin talviaikaan vähäisiksi.
 
Toinen merkittävä ympäristöystävällisyyttä parantava innovaatio on eSprinterin keulaan ja pohjaan asennetut partikkelisuodattimet. Daimlerin mukaan hiukkassuodattimet vähentävät auton päästöjä yli 50 prosenttia. Renkaiden ja tienpinnan kitkasta syntyvä pöly on yksi merkittävistä lähipäästöjen lähteistä ja sähköauton tapauksessa ainoa.


Peilit korvaavan kamerajärjestelmän odotetaan tulevan Sprinteriin 2-3 vuoden kuluessa.

Kamerat ja lämmitys
Sustaineer-konseptissa on siirrytty peileistä kamerajärjestelmään, joka on osittain tuttu jo Mercedes-Benzin kuorma-autopuolelta. Sivupeilien tilalla on kamerat, joiden kuva näkyy auton sisäpuolella olevilta näytöiltä. Samanlaisella kamera- näyttö-järjestelmällä hoidetaan myös taustapeilin tehtävä. Käytännössä kamerajärjestelmän odotetaan tulevan saataville Sprinteriin 2–3 vuoden sisällä.
 
Kuskilla on näytöllä näkymä myös tavaratilaan. Tavaratilan sivuoven vieressä taas on näyttö, josta näkee auton sivusta kulkevan kevyen liikenteen ja helpottaa näin tavaratilasta poistumista jakelutehtävissä. Jakelutehtäviä helpottaa myös sivuovi, joka aukeaa automaattisesti, kun kuljettaja siirtyy ohjaamosta tavaratilaan. Näin kuljettajan ei tarvitse laskea tavaratilasta otettua pakettia käsistään oven avaamista varten.
 
Koska lämmitys on merkittävä sähköauton tarvitseman energian kuluttajista, on Daimler lähetynyt kyseistä ongelmaa mielenkiintoisella tavalla. Lämmityksessä on keskitytty ruumiinlämpöön. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ohjauspyörän ja istuinten lämmitysjärjestelmien lisäksi turvavyössä on lämmitys. Auto tajuaa, millä paikoilla istutaan ja lämmittää automaattisesti kyseiset paikat. Lämpiävän turvavyön avustuksella pitäisi pystyä ainakin vähentämään koko ohjaamon lämmityksen tarvetta ja säästää sähköä näin ajokilometreihin.


Hiukkassuodattimilla saadaan vähennettyä tiestä nousevia hiukkaspäästöjä.
 
Akkujen korjaus
Mercedes-Benz esittelee vuoden 2022 jälkipuoliskolla kaikkia pakettiautosegmenttejä koskevan akkujen korjauskonseptin. Konseptin tarkoitus on lisätä sähköpakettiautojen akkujen elinkaarta.
 
Korjauksen lisäksi Mercede-Benz Vans panostaa akkujen kierrätykseen. Tavoitteena on vähentää ajojärjestelmissä ja akuissa käytettäviä perusaineosia 40 prosentilla nykyisistä määristä vuoteen 2030 mennessä. Mercedes-Benzin sähköpakettiautojen akkujen litium ja koboltti tullaan Daimlerin mukaan tulevaisuudessa hankkimaan ainoastaan sertifioiduista kaivoksista ja akkutuottajien toimitusketjuja tullaan valvomaan OECD:n suuntaviivojen mukaisesti.

Teksti | henri Pakarinen, kuvat | Daimler

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!