Pikkupakuun lisää henkilöautoa

11.03.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Uuden alustan myötä on Caddyn akseliväli pitkittynyt 2 775 mm:iin. Maxi-version akseliväli on taas lyhentynyt 2 970 mm:iin.

Vuoden 2021 aloitus näki viidennen sukupolven Volkswagen Caddyn lanseerauksen. Alustasta asti uusittu ajoneuvo on varustettu uudella tekniikalla ja avustimilla.
 
Viidennen sukupolven Volkswagen Caddyn myynti on alkanut Suomessa. Euroopassa kohta 40 vuotta vaikuttanut pieni hyötyauto on Suomessasuosittu erityisesti henkilöautoversiona ja onkin maan kolmanneksi suosituin taksiauto.
 
Caddyn vuosittaiset myyntivolyymit Suomessa ovat henkilöautona noin 550-600 kappaletta ja pakettiautona noin 350-400 autoa. Vuosi 2020 vaikutti toki koronan myötä, erityisesti henkilöautoversion myyntiin, joka laski 47,7 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna. Segmentissä voi nähdä sinänsä olevan kasvun varaa, ainakin muissa Euroopan maissa, kuten Ruotsissa, kokoluokan autojen rekisteröintimäärät ovat suhteessa huomattavasti suurempia.
 
Malliuudistuksen myötä ulkonäkö on muuttunut sekä sisältä että ulkoa. Toiminnallisuuden puolesta auto on myös uusi ja varustettu uusilla varusteilla. Pakettiauton lisäksi Caddystä on viisi- ja seitsemänpaikkainen henkilöautoversio.


Sisätilat on päivitetty. Pakettiautoversiossa on kosketusnäyttö viihdejärjestelmineen vakiovarusteena ja lisävarusteena voi mittaristonkin muuttaa digitaaliseksi.

Perustuu MQB-rakenteeseen
Caddy on uudistettu alustasta lähtien. Uusi MQB-alustakonsepti mahdollistaa uusien tekniikoiden käyttöönoton, myös uudet käyttövoimat kaasun ja ladattavan hybridin muodossa. Kaasu- tai PHEV-Caddyn markkinoille tulosta ei vielä tosinosata sanoa tarkemmin. UudenCaddyn takajousituksessa on vaihdettulehtijouset kierrejousiin.
 
Mittojen puolesta Caddyn kaksi eri kokoa lähenevät toisiaan. Normaalin akselivälin Caddyn pituus kasvaa hieman edellisestä sukupolvesta 4 500 mm:iin ja kookkaamman Maxi-mallin pituus taas lyhenee 4 853 mm:iin. Uuden sukupolven Caddy saa hieman lisää leveyttä ja on leveydeltään 1 855 mm.
 
Tavaratila on pienemmässä Caddyssä 3,1 m3 ja Cargo Maxissa 3,7 m3. Sivuliukuovien leveyttä on kasvatettu niin, että 845 mm leveästä oviaukosta mahtuu eurolava sisään. Maxi-mallin tavaratilaan mahtuu kaksi eurolavaa. Maksimaalinen lastauspituus takaseinään mitattuna on 1 797 mm ja Maxi-versiossa 2 150 mm.Pyöränkoteloiden välin leveys on 1 230 mm.


Tavaratila on pienemmässä Caddyssä 3,1 m3.
 
Voimalinja
Kaksilitrainen TDI-dieselmoottori on tarjolla 55 kw:n (250 Nm), 75 kW:n(280 Nm) ja 90 kW:n (320 Nm) tehovaihtoehdoilla. Vaihteistona toimii6-vaihteinen manuaali. Tehokkain vaihtoehto on saatavilla myös 7-vaihteisella DSG-automaatilla ja 4Motion- nelivedolla, mutta ei yhdessä.
 
Caddyyn on tarjolla myös 1,5-litrainen TSI-bensiinimoottori, joka tuottaa maksimissaan 84 kW:n tehot ja 220 Nm:n väännön. Bensiinimoottorin vaihteistoksi saa 6-vaihteisen manuaalin ja 7-vaihteisen DSG:n.
 
Pakettiautoversiosta on Caddy Cargo -varustelutaso ja Cargo PRO -kampanjamalli. Henkilöauto-Caddystä on taas viisi eri varustelutasoa: Kombi, Life ja Style sekä Family ja Life Business -kampanjamallit.


Caddyn henkilöautoversion saa 5- tai 7-paikkaisena. Auto onkin Suomessa suosittu taksikäytössä.

Uutta varustelua
Uuden sukupolven mallissa on luonnollisesti kehitetty ajoneuvon digitaalisia ominaisuuksia ja liitettävyyttä. Cadyyn on saatavissa 8,25 tuuman kosketusnäyttö ja infotainment- järjestelmä sekä Volkswagenin We Connect -palvelu.
 
Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on mahdollista saada ajoneuvoon kaikkiaan 19, joista uusiaa ovat: ’Travel Assist, perävaunuavustin, kaistavaihtoapu, hätäpysäytys ja poikittaisesta liikenteestä peruutetaessa varoittava hälytin.
 
Uutena vakiovarusteena Caddyssä on nyt etupenkkien välissä oleva keskiturvatyyny.
 
Poznanissa Puolassa valmistettava pieni pakettiauto on aluksi saatavilla normaalilla akselivälillä. Suomessa luultavasti suuremman suosion saavuttavan Maxi-version valmistus on myös jo aloitettu. Caddy Cargo -pakettiauton hinnat alkavat 25 000 euron kieppeiltä.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!