Toyota Proace Max Electric kuljettaa äänettömästi

05.06.2025 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Kokoa ja näköä löytyy.

Toyota Proace Max Electric on Toyotan suurin pakettiauto, jonka saa sekä perinteisellä dieselmoottorilla että täyssähkönä. Kookkain versio on saatavana myös kuorma- autoksi rekisteröitynä, jolloin 4,25 tn kokonaispaino mahdollistaa suuremman, noin 1 400 kg kantavuuden.
 
Proace Max on Toyotan versio Stellantis-konsernin isosta pakettiautomallistosta (samaa sukua kuin esim. Fiat E-Ducato, Peugeot e-Boxer, Citroën ë-Jumper ja Opel Movano).

Proace Max L3H3 Comfort 3500H
Tämä tarkoittaa sitä että auto oli korkea malli kokonaiskorkeudeltaan 2 760 mm ja pituus L3 ilmoittaa pituudeksi 6 127 mm. Auto oli etuvetoinen ja teho noin 200 kW sekä vääntö 410 Nm.
 
Auto oli varustettu kolmella eri ajotilalla, jolloin taloudellisen ECO-tilan vääntömomentti on 260 Nm, normaalitilan 350 Nm ja maksimiarvo 410 Nm saavutetaan Power-tilassa. Ajossa erityisesti tyhjällä autolla ECO-valinta riitti mainiosti juohevaan ja ripeään liikkumiseen.
 
Pikalataustehoksi ilmoitetaan isoakkuisessa versiossa 150 kW. Tämä tarkoittaisi suotuisissa oloissa 0–80 % noin 45 minuutissa isolla akulla.


Digimittaristo.
 
Isolla akustolla pitkää matkantekoa
Kun valitaan 110 kWh akusto, kuten koeajoversiossa oli, on autolla saavutettavissa WLTP:n mukaan jopa 420 km ajosuorite. Kun otetaan huomioon auton koko ja korkeasta versiosta johtuva suuri ”otsapinta- ala”, voidaan arvoa pitää erinomaisena. Tällaisiin lukemiin ei pääse kuin harvempi pikkupaku.
 
Tosin koeajon perusteella näihin lukemiin ei ole kovin helppo päästä. Perävaunupainoakin sallitaan 2 400 kg.


Kunnolliset tartuntakahvat.
 
Hyvin varusteltu
Koeajetussa Premium-varustelutason mallissa oli suunnilleen kaikki varusteet mitä pakulta voi vain vaatia. Keulalla on myös ajamisen näkökulmasta tarpeellista varustelua, sillä autossa on vakiona led-ajovalot. Koko Proace Max-mallistossa led-ajovalot sisältyvät autoihin Comfort-tasosta alkaen, mutta EV-malli on aina vähintään Comfort-varusteltu, joten paremmat valot täyssähköversiossa ovat siis vakiona.
 
Lisäksi varustelistalla on navigointi peruutuskamera, ajoturvallisuuspaketti (mm. kaistavahti, hätäjarrutusavustin) ja muun muassa digitaalinen mittaristo ja iso kosketusnäyttö.


Virtapistokkeita löytyy sekä USB että 12 V.

Henkilöautomainen
Isoksi hyötyajoneuvoksi ajettavuus Proace Max EV:ssä on mainio. Sähköisen auton äänimaailma on pakettiautoksi hämmästyttävä, kun dieselin nakutusta ei tietenkään kuulu. Lähinnä vain rengasäänet kuuluvat, tosin suhteellisen vaimeana.
 
Kun työkäytössä ohjaamossa istuu koko päivän, hiljaisempi äänimaailma on stressittömämpää, erityisesti kun äänettömyyttä on vielä koko työpäivän. Henkilöautoa pienempi matkustamotila lämpenee myös nopeasti kylmissä säissä.


Kookkaat taustapeilit.
 
Alusta kunnossa
Takana jousitus on jäykkä lehtijousitus, edessä MacPherson-joustintuet. Sähköversiolla tyhjänä ajaminen on miellyttävää ja tasaisempaa kuin dieselversiolla. Syynä tähän on akustosta johtuva suurempi kokonaismassa, joka tasoittaa jousituksen toimintaa.
 
Tyhjällä pakettiautolla ajettaessa tyypillinen pompotus on tällöin selvästi pienempää.


Full LED ajovalot.
 
Takuulla turvaa
Toyota myöntää autolle 3 vuoden tai 100 000 kilometrin takuun, kumpi ensin täyttyy. Korkeajännitejärjestelmällä takuu on viisi vuotta tai 100.000 km. Sen sijaan varsinaiselle Korkeajänniteakkupaketille takuu on 8 vuotta tai 160.000 km (kulumista osoittava SOH-arvo alle 70 %).
 
Puhkiruostumattomuus taataan 6 vuoteen ilman kilometrirajoitusta. Huoltosopimuksella voidaan saada lisää turvaa. Esimerkiksi 30 tkm/v ja kolme vuotta Toyota huoltosopimus maksaa 12,78 €/kk ja kattavampi huoltosopimus Plus 43,92 €/kk jolloin normaalien huoltojen lisäksi mukana on luonnollisen kuluman osat kuten jarruosat, pyyhkijän sulat, polttimot jne.
 
Huoltoväli on 40.000 km tai 2 vuotta riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.


Ovissa on erilaisia säilytyslokeroita.
 
Tartuntakahvoja on ja ei ole
Tavaratilaan nousu on helppoa, vaikka nousukorkeus on noin 550 mm, koska sekä liukuoven että takaovien vieressä on kunnollinen tartuntakahva. Sen sijaan ohjaamoon nousua ei ole kahvoilla helpotettu.
 
Toki kuljettajan paikalle noustessa apua voi ottaa ohjauspyörästä, mutta A-pilariin sijoitetut tartuntakahvat olisivat helpottaneet selvästi tilannetta. Ohjaamo on tilava jopa kolmelle ja kuljettajan paikalla on helppo löytää hyvä ajoasento.
 
Suurikokoiset taustapeilit ovat hyvin esillä eikä mitään ikkunan välipiennoja ole haittaamassa näkyvyyttä, kuten joillakin kilpailijoilla on tilanne.


Ohjaamon päällä tavaratilaan aukeava säilytystila.

Suuri auto suuri kulutus
Koeajo suoritettiin tyhjällä autolla pääosin lähiliikenteessä. Saadun kokemuksen mukaan tyhjänkin auton kulutus on helposti yli 30 kW/100 km, jota voi pitää suurehkona. Testattu latausnopeus jäi niin ikään selvästi ilmoitettua alemmaksi, kun nopeudeksi alkaen 40 % varaustasosta saatiin vain juuri hieman yli 70 kWh.
 
Tämä tarkoittaisi sitä, että tunnin ruokatauolla voisi kohtuullisen tyhjään akustoon saada pari sataa kilometriä lisää taivalta.


Iso tavaratila.
 
Koko eri suuntiin
L3 pituisen auton kokonaispituus oli 6 127 mm ja korkeutta kuvaava H3 tarkoittaa 2 760 mm korkeutta, joka on syytä muistaa, kun ajaa esimerkiksi parkkihalliin. Kuormatila autossa oli noin 15 m3. Jos tilat eivät riitä, lisää saa, kun valitsee kuorma-autoksi rekisteröidyn L4H3 mallin, jolloin pituutta on 6492 ja kuormatilakin kasvaa 2 m3.
 
Auton lastattavuutta helpottaa 1 250 X 1 770 mm kokoa oleva liukuovi sivulla. Takana pariovien lastausaukko on 1570 x 2020 mm. Tavaratila on noin 3 400 mm pitkä 2 150 mm korkea ja 1800 mm leveä. Leveyttä verottavat pyöräkotelot, joiden väli on noin 1 400 mm ja korkeus 400 mm.
 
Nousukorkeutta sekä sivulla että takana on noin 550 mm, toki nousua helpottavat sekä takana että sivulla kunnolliset tartunta- kahvat. Kuorman sidontaa varten käytössä oli 15 sidontalenkkiä.
 
Kantavuutta koeajettuun versioon jäi akuston takia noin 700 kg. Kuorma-autoksi rekisteröidyn version kokonaispaino on 4 250 kg, jolloin kantavuuttakin saadaan jopa yli 1 400 kg, joskin kuorma-autoa koskevin käyttörajoituksin.

PLUSSAT
+ Hiljaisuus
+ Tilava ohjaamo
+ Iso tavaratila
+ Hyvä ajettavuus

MIINUKSET
– Suuri kulutus
– Latausnopeus
– Pieni kantavuus pakettiautona


Teksti, kuvat | Matti Aarnio

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   OSTA DIGILEHTI