Kätevämpi katettuna

26.10.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Kokovalkoisessa riisutummassa D-Maxissa on jotakin Safaritunnelmaakin.

Isuzun uusi D-Max Space Cab lava-auto on hyvä ajettava ja tavaratkin saa suojaan sateelta, jos valitsee katetun version. Lasikuidusta valmistettu takaosa antaa tietysti myös turvaa siltä, että joku yrittäisi varastaa lavalta jotakin.
 
Katettu pick-up tarjoaa hyvin tilaa ja toimii vähän pakettiauton tavoin, koska tavarat ovat lukkojen takana. Katteessa on lisäksi luukkuja sekä takana, että sivuilla, tavaroiden helpomman ulos saannin ja lastaamisen vuoksi.


Ei takapenkkejä tällä kertaa.
 
Pätevä pick-up
D-Maxin uudistuksessa sen akseliväliä on kasvatettu kolmesenttiä, ja auto on lisäksi sekä leveämpi että matalampi. Isuzu on kieltämättä hieman työkalumainen, mutta se tuo toisaalta uskottavuutta tässä segmentissä.Moottorina toimii nelisylinterinen 1,9-litrainen turbodiesel, jossa on 120 kW tehoa (163hv) ja 360 Nm vääntöä. Positiivinen yllätys monelle on varmasti 3500kg suurin sallittu jarrullinen vetomassa.


Vindicin lavakate on laadukas.
 
Maastoajoa ei tällä kertaa testattu kovin perusteellisesti, mutta Isuzun olemuksesta käy ilmi, että se on erittäin maastokykyinen. Hidas neliveto luonnollisesti löytyy ja lisänä on tasauspyörästön lukko, mikä ilmaistaan myös tarroilla auton takaosassa. Iso plussa on myös jopa 80cm kahlaussyvyys. Lähestymiskulma on 30,5 astetta ja jättökulma 24,2 astetta. Ylityskulmaakin on 22,9 astetta.


Myös kaikki lavakatteen luukut lukittuvat kätevästi auton avaimesta. Lavan leveys on 1530 mm, pyöränkoteloiden välissä tilaa on 1 122 mm.

Luukullinen lava
Tämän yksilön pääpointti lieneekin sen lavarakenne, johon on suunniteltu luukut joka puolelle tavaroiden helpompaa liikuttelua varten. Ratkaisu kieltämättä toi lisäarvoa lavalle, monipuolistaen sen käyttömahdollisuuksia huomattavasti. Tavarat olivat suojassa sekä säältä, että mahdollisilta varkausyrityksiltä.
 
Kun auton siis lukitsi avaimesta, lukkiutuivat myös lavan luukut. Takimmaisen luukun kanssa ilmenikin silloin tällöin jopa hieman ongelmia avaamisessa, mekanismin jumiutuessa lukitusasentoon. Tämä tosin oli varmastikin vain tämän yksilön ongelma ja lisäksi korjattavissa.


Luukkuja on joka suuntaan ja ne on varustettu kaasujousilla.
 
Kate on Vindicin rakentama ja niitä on monenlaisia saatavilla. Niiden hinnat alkavat 2490 eurosta, mikä tuntuu järkevältä siihen katsoen, kuinka paljon kate monipuolistaa pick-upin käyttöä. Kate myös tuntui tarpeeksi laadukkaalta ja sopi hyvin D-Maxin ulkonäköön.


Ohjaamoon oli helppo kiivetä otekahvojenkin vuoksi. Koeajetussa mallissa ei ollut erillisilmastointia eikä navigaattoria, mutta sen sijaan automaattivaihteisto.

Maantiellä
D-Maxin hammastanko-ohjauksen tehostus on muutettu hydraulisesta sähköiseksi. Ohjaus on hiukan hidas, mutta tuntuma maantieajossa kohtuullinen. Kovemmissa nopeuksissa moottorin karkea ääni katoaa ja rengasmelukin laskee yllättävän alhaiseksi. Tämä lisää luonnollisesti matkustusmukavuutta. Olisiko osittain erillisrungon ansiota.


Komea Isuzu teksti takaikkunassa. Lavakate suojaa sekä säältä, että mahdollisilta varkausyrityksiltä.

Turvallisuuspuolelta löytyy kahdeksan turvatyynyä, risteävän liikenteen tunnistusjärjestelmä ja törmäysvaroitin. Mukautuvan vakionopeudensäätimenkin saa ruksattua suurimpaan osaan malleista, mikä olisi ollut jokin aika sitten ennenkuulumatonta lava-autoissa.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!