Taas autoilijaa kusetetaan Tulosta
15.09.2010 19:04
A-Katsastuksen konsernijohtaja Juha Tukiainen taivastelee, että ”yli 100 vuotta korkeisiin vaatimuksiin perustuvalta suomalaiselta katsastusjärjestelmältä viedään luottamus ja laatu, heikennetään kuluttajansuojaa ja oikeusturvaa ja vaarannetaan liikenneturvallisuutta, jos autokorjaamot saavat katsastusoikeuden”.

Ressukka ei tiedä omasta alastaan sen vertaa, että esimerkiksi 1964 koko silloinen katsastusjärjestelmämme hajosi tutkivan journalistin paljastettua kaikkialle levinneen ”100 markan setelikatsastuksen”. Siinä kaatui jopa hallituspuolueen varapuheenjohtajana, kansanedustajana ja presidentin valitsijamiehenä toimiva katsastusmies leimattuaan hyväksytyksi auton, jossa oli kaksi koivuhalkoa jousina, jossa ei ollut mäntiä moottorissa ja joka hinattiin katsastuskonttorille. Valtion otettua huostaansa koko autokatsastuksen samanlaisia ”setelikatsastuksia” on ilmennyt kaiken aikaa.

Tukiainen puhuu sairaan mummonsa puolesta. Ranskassa, Hollannissa, Iso-Britanniassa, ja varmaan muuallakin, korjaamokatsastus on toiminut vuosia saavuttaen suurta suosiota autonomistajien joukossa. Omakohtainenkin kokemus todistaa, ettei ole pakkomyyty mitään tarpeetonta, katsastus on suoritettu tavallisen öljynvaihdon yhteydessä joustavasti ja pilkkahintaan A-Katsastuksen hintoihin verrattuna.

Vain hölmö ihmettelee Suomessa autokatsastusten korkeita hintoja. Englantilaisten omistama A-Katsastus ja espanjalaisten omistama K1-Katsastajat hallitsevat 80 % Suomen autokatsastuksista ja määräävät hintatason sellaiseksi, jolle loputkin pienet itsenäiset katsastusyritykset asettuvat hyvin mieluusti. Sikahinnoilla nyljetään suomalaisilta sikamaisia voittoja.

Vuonna 1994 Suomessa oli 77 katsastusasemaa ja henkilöauton katsastus maksoi 15–25 euroa. Nyt on noin 320 katsastusasemaa ja katsastusmaksu 2½-kertainen, A-Katsastuksella jopa viisinkertainen. Siinä missä lama kaataa suomalaisia pk-yrityksiä, katsastusyrittäjien voitto on ollut noin 27 % liikevaihdosta! A-Katsastuksen viidellä johtajalla on noin 2,7 miljoonan euron vuositulot yrityksestään, joka tekee melkein 100 miljoonaa euroa voittoa vuosittain!

Eivätkä suomalais-ressukat autonomistajat tajua, että kun vievät autonsa A-Katsastukseen tai K1-Katsastajille, heidän rahansa menevät hirmuvoittoina ulkomaille.

Korjaamokatsastukset ovat enemmän kuin tervetulleita puhdistamaan alaa, joka mädäntyi kun valtiomme liikemiestä leikkivät virkamiehet myivät Suomen Autokatsastuksen toimivalle johdolle. Toimiva johto mahtoi nauraa maha kippuralla virkamiesten typeryydelle, joka teki heistä monimiljonäärejä hetkessä. He myivät A-Katsastukseksi ristimänsä yrityksen edelleen englantilaiselle Bridgeport Capitalille, joka nyt vuolee kultaa suomalaisten autokatsastuksista.

Yksi vielä puuttuu, ja se lisäys olis mahdollista tehdä vielä korjaamokatsastusten rinnalle: liikkuva autokatsastus Saksan, Hollannin, Ranskan, Sveitsin Dekran malliin. Koko katsastusvarustus pakataan rekkaan, ja viedään autokatsastus asiakkaan luo. Se on nykyaikaa, että palvelu tulee asiakkaan luo. Katsastus menee kylään ja katsastaa kylän kaikki autot kerralla, minkä jälkeen jatkaa seuraavaan kylään. Pitkien välimatkojen Suomessa tälle olisi ankara tilaus. Tätä tehdään jo Ruotsissakin.

Ehkä se tulee vielä Suomeenkin, kunhan Esko-Juhani Tennilä tajuaa, että eduskunnan ulkopuolella on nykyaika ja lakkaa huutelemasta, että se on pelkkää kermankuorintaa.

(Julkaistu Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2010 -lehdessä)