Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie Tulosta
18.11.2020 00:00


Auto, tekniikka ja kuljetuksen paljastettua mereenrakentamisen kansainvälisen huippuasiantuntijan Esa Erannin ja Antti Talvitien esiinnostaman Merenkurkun ylittävän Kvarkentie-suunnitelman(Auto, tekniikka ja kuljetus 5, 6 ja 7/2020), kulisseissa on käyty kovaa kuhinaa asiantuntijoiden kesken.
 
Nyt Esa Eranti ja Antti Talvitie (ent. Maailmanpankin Senior Transport Specialist ja New York State Universityn Liikennetekniikan professori) perustelevat Väyläviraston, LVM:n, VTT:n ja yliopistojen asiantuntijoille.
 
01. Kvarkentie tukee Suomen talouden kasvua ja parantaa sen ja teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä paremman logistiikan, halvempien ja nopeampien tavarakuljetusten kautta. Kiinteä yhteys avaa uusia markkinoita kaikkiin EU maihin ja Norjan Atlantti- satamista myös USAhan.
 
Suomen logistiset kustannukset ovat suuret, 11,4% BKTstä; Ruotsin 7,3%; Norjan 7,7% ja Tanskan 6.3% BKTstä. (Lauri Ojala: Logistic Report 2014, University of Turku)
 
02. Kvarkentie olisi työllisyysteko. Se loisi uusia työpaikkoja nykyisissä ja uusissa elinkeinoissa. Alueet Tampereelta pohjoiseen tulisivat kilpailukykyisiksi Etelä-Suomen kanssa. Se lisäisi taloudellista toimintaaPohjanmaalla, Keski-Suomessa,Savossa, Kainuussa ja Lapissa. Se auttaisi säilyttämään asuntojen jakiinteistöjen ja vastaavasti vähentäisi asuntojen kustannuspainetta Helsingin seudulla.
 
Ilman kiinteää Kvarkentietä näitä prosentteja on lähes mahdoton muuttaa. Fehmarin tunnelilla Tanskan, Ruotsin ja Norjan logistinen etu entisestään paranee.
 
03. Kvakenvägen on halvempi rakentaa ja ylläpitää kuin ns tunnin junat. Se palvelisi sekä tavara- että henkilöliikennettä. Riippuen linjauksesta, siltojen ja mahdollisen tunnelin pituudesta, kustannukset olisivat 3-5mrd€. Ympäristövaikutukset olisivat täysin hallittavissa koska rakentaminen tapahtusi pääosin merellä. Kvarkentie voidaan rakentaa 3-5 vuodessa kun lainmukainen lupaprosessi on käyty läpi.
 
04. Kvarkentie on realistinen investointi (vastakohtana väyläsuunnitelmille, jotka tarvitsisivat loputonta veronmaksajien tukea). Kvarkentie on halvempi kuin Fehmarn 19 km tunneli Tanskasta Saksaan (moottoritie ja junarata). Maailmassa on monia siltoja ja tunneleita jotka ovat pitempiä kuin Kvarkentien silta, joka on samaa luokkaa kuin suunnitteilla oleva Kattegatt-silta Aarhusista Samsön kautta Kalundborgiin Ison Beltin laivaväylän poikki Tanskassa.
 
05. Kvarkenvägen ei ole riskialtis markkina-häiriöille, kuten lakot, jäänmurto ja sen kustannukset, sääilmiöt ja huoltovarmuus. Toisin kuin tunnin junat, tavaraliikenne maksaisi suuren osan Kvarkenvägen kustannuksista. On täysin mahdollista, että Kvarkenvägen tietullitulot (samaa luokkaa kuin Wasa Linen tariffi) kattaisivat muutaman vuoden sopeutumisen jälkeen lähes kaikki kustannukset.
 
06. Ruotsi on tulossa mukaan kustannusten jakoon ja siten vähentäisi taloudellista riskiä. Myös liikenteen kysyntäriski on vähäinen, koska Kvarkentie loisi koko Skandinaviaa koskevan toimivan talousalueen ja markkinat. Tähän kuuluisi ei yksin tavaraliikenne vaan myös henkilöliikenne. On mitä todennäköisintä että EU tulisi mukaan kustannuksiin 20%n osuudella.

07. Käyttäjät maksaisivat suurimman osan kustannuksista. On otaksuttavissa että tarvittavat subventiot voisivat poistua muutaman vuoden kuluttua tien avaamisen jälkeen kun yhteiskunnat, talous ja teollisuus, erityisesti Suomessa ja Ruotsissa, ovat sopeutuneet uuteen liikenneympäristöön.
 
08. Suomen taloudellinen ja sosiaalinen hyvinvointi kasvaisi. Kvarkenvägen vähentäisi tuontitavaroiden hintaa ja siten lisäisi kansalaisten hyvinvointia. Kvarkenvägen lisäisi ja suuntaisi taloudellista kasvua Tampereen pohjoispuolelle.
 
09. Kvarkentien rakentaminen lisäisi rakennusteollisuuden työpaikkoja ja innovaatiohalukkuutta. Se lisäisi Suomen teollisuuden, erityisesti teräksen ja myös muiden tuotantolaitosten tuotteiden kysyntää.
 
10. Kvarkentiellä olisi monipuolisia vaikutuksia mm. tuulienergian, sähkökaapelien, kaasuputkien kehittämiselle. Uudet, suuremmat markkinat loisivat uutta vientiteollisuutta, uusia tuotteita, innovaatioita, työpaikkoja ja uskoa parempaan tulevaisuuteen.
 
11. Kvarkentie lisäisi Pohjanlahden ja sen yli menevän liikenteen ja kuljetusten luotettavuutta. Se ei vähentäisi esimerkiksiVaasan ja Kokkolan satamientärkeyttä ja liikennettä. Toisin kuin rautateillä, joiden liikennehäiriöt heijastuvat lähes koko rataverkon liikenteeseen, satamat tarjoaisivat aina vaihtoehdon Kvarkentien kuljetuksille ja henkilöliikenteelle - ja päinvastoin.
 
12. Kvarkenvägen edistäisi Pohjoismaista yhteistyötä ja olisi merkittävä aluepoliittinen investointi.
 
13. Kvarkenvägen avaisi uuden liilennekäytävän Atlantilta myös Venäjälle, Kiinaan ja Aasiaan.
 
14. Hyöty-kustannuslaskelma osoittaa Kvarkentie-Kvarkenvägen olevan terveellä pohjalla. Jo varovaisen liikenne-ennusteen mukaan tarvitaan aluksi vähäistä veronmaksajien subventiotukea. Jos varovainen liikenne-ennuste tuplaantuisi, Kvarkentie-Kvarkenvägen toisi voittoa!
 
Antti Talvitie, Esa Eranti