Muotoilun sokea piste Tulosta
02.03.2011 18:28
Mersu järjesti helmikuussa kuorma-autotoimittajille työpajan otsikolla ”Muotoilu kohtaa käytännön”. Muotoiluguru Peter Zec ja Mersun muotoilujohtajat Kai Sieber ja Bertrand Janssen selvittivät lähtökohtia ja haasteita. Sen jälkeen toimittajat pantiin muotoilemaan omiaan. Syntyi järeitä Mersu-nuppeja lokinsiipi-, liuku-, kulmanympäri-ovilla ja -askelmilla ja mitä huimimmilla keulamuotoiluilla. Useimmat mahdottomia arkisessa työympäristössä, mutta ammattimuotoilijat löysivät ehkä myös jokusen ideajyväsen. Nupin muotoilun mahdollisuudet todettiin hyvin rajallisiksi ajokin pituusmitan sekä moottorin ja etenkin jäähdyttimen koon kuristuksessa.

Toimittajien pääkohde oli automaattisesti ulkomuoto. Vain parissa ehdotuksessa noin 40:stä sivuttiin sisätiloja. Näin tuntuu olevan myös kehityksellä, jota ammattimuotoilijat johtavat. Vaikka työvaatimukset ja teknologinen kehitys ovat mullistaneet työympäristöjä, kuorma-autojen ohjaamot ovat säilyttäneet perusrakenteensa vuodesta toiseen.

Sivulla 48 tässä lehdessä kerrotaan saksalaisen Spedition Boden mielenkiintoisesta kokeilusta, kouluttautumisesta vapaa-aikana, jolla saattaa olla kauaskantoiset seuraukset. ”Ikääntyminen ja kunnossa pysyminen” on noussut kuljettajien aihetoivomuksissa kärkeen tutkijoiden yllätykseksi. Myös internetin avaamat mahdollisuudet ja suosio on yllättänyt.

Näiden havaintojen luulisi vauhdittavan kuorma-autojen muotoilijat suunnittelemaan ohjaamojen sisätilat paremmin ajan vaatimuksia vastaaviksi. Koska muotoilun lähtökohtana on hulluimpienkin ideoiden aivoriihi, heitettäköön muutama joukkoon.

Ohjauspyörä vie valtavasti tilaa. Miksi ei ylös-eteen taitettava tai peräti Formula-tyyppinen irroitettava, seinälle ripustettava?

Pääsääntöisesti kuorma-autossa on yksin kuljettaja. Toinen etuistuin kulkee tyhjänä ja vie paljon tilaa. Poistetaan tai korvataan kokoon taitettavalla, piilotettavalla kevytversiolla. Miksi alapunkka on yleensä kiinteä. Korvataan tilaa säästävällä, kokoon taitettavalla.

Korkeissa ohjaamoissa jää paljon hyödyntämätöntä ylätilaa haastamaan kekseliäisyyttä.

Näin saatuun käytettävissä olevaan tilaan uusi ajan vaatimukset täyttävä sisustus. Kuljettajille kuntokoulujen mikkihiiri-koneista sovellettuja kunnon kohottajia kuten kuntopyöräpolkimet, leuanvetotanko, ”voimistelurenkaat”, punkasta suoritettava punnerruslaite, vatsa- ja selkälihasvastus… Mielikuvituksella ja suunnittelulla löytyy ratkaisuja.

Kuivakäymälä, minikeittiö ja pesumahdollisuus pelastavat kun tullijonot tai piirturi pakottavat pysähtymään tienvarteen. Suihkukin on jo oven ulkopuolella. Kunnon läppäri-työpöytä itseopiskelua varten on ”pakko” nykyaikaisessa ka-ohjamossa! Asuntoautojen sisustusratkaisuista parannettuja kehitelmiä kehään!

Tässä muutama Mersun muotoilutyöpajan innoittama lonkalta heitetty haaste kuorma-automuotoilun sokean pisteen korjaamiseksi. Uusia ideoita otetaan vastaan ja julkaistaan lisää.