Tehtävänä ruikuttaa? Tulosta
22.06.2011 17:57
Suomalaiset kuljetusyritykset on ajettu ahtaalle. Siitä ei ole epäilyksiä. Maan hallitus on täysin ”pihalla” kuljetuselinkeinon merkityksestä ja sen vaikutuksista. Syy ei ole niinkään yksittäisten ministerien, vaan kyvyttömien virkamiesten, joiden tehtävä ja vastuu olisi pitää ministerit oikein informoituina kuljetusten vaikutuksista hyödykkeiden hintatasoon ja maan kansainväliseen kilpailukykyyn.

On pakko ihmetellä valtiovarainministeriön ja tulevan pääministerin Jyrki Kataisen kevytmielistä tapaa korjata valtion rahanpuutetta korottamalla jatkuvasti helppona keinona polttonesteiden hintoja. Ja hallituksen muut typerykset taputtavat käsiään, että autoilijoilla on aina varaa. Typerykset unohtavat, että mikään hyödyke ei liiku kansan ulottuville ilman kuljetuksia. Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja kuljetusmatkat EU:n isoille myyntimarkkinoille Euroopan pisimmät. Ja kun kuljetusten hinta nousee, hinnan nousu siirtyy tietysti kuljetettavaan tavaraan, jok´ikiseen elintarvikkeeseen, jok´ikiseen kulutustavaraan, jok´ikiseen vienti- ja tuontituotteeseen. Ja koko kansa maksaa, eivät pelkästään autoilijat. On sitten silkkaa valhetta lohduttaa kansalaisia näennäisillä pienillä veronkevennyksillä ja vastaavilla silmänkääntötempuilla.

SKAL on oikeassa vastustaessaan hallituksen ajattelemattomia päätöksiä ja markkinasokeutta, mutta että jäädään ruikuttamaan kuin pikku lapsi pahaa valtiota, ei palvele ketään ja vähiten omaa jäsenistöä.

Sen sijaan SKAL:n kuuluu eritellä eloonjäämisehdot ja rohkaista jäseniään kehittämään laatua ja tarvittavia vahvuuksia pärjätäkseen kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa. Harmaata taloutta, tuhannen euron kuukausipalkkaan tyytyviä kuljettajia, alihintaan ajavia epätoivoisia yrittäjiä ja laitonta kabotaasia on kaikissa maissa, ei yksin Suomessa. On aivan naivia vaatia kuljetusten antajilta ”moraalia ja vastuuntuntoa olla hyväksymättä edullisinta hintaa” korostamatta laadun merkitystä.

Suomi yksin on pumpulipoika EU:ssa. Brysselissä se ei paina mitään. Se pitäisi jo nähdä ja tunnustaa. Ainoa tapa saada äänensä kuuluviin on hakea lisää painoa ja voimaa taistelukaverista. Suomella on yksi ja ainoa luontainen taistelukaveri, jolla on samat ongelmat kuin Suomella. Se on Ruotsi. Yhdessä Suomi ja Ruotsi alkavat jo painaa Brysselissä.

SKAL on jo hakenut yhteistyötä Ruotsin kanssa kuljettajien ja yrittäjien työaikatulkinnoissa. Se on hyvä asia. Seuraavaksi SKAL:n pitää johdonmukaisesti tiukata myös liikenneministeriötä yhteistyöhön Ruotsin kanssa Brysselin suuntaan. Ruotsi on joka asiassa Suomea pari askelta edellä, todetaan Evan tuoreessa raportissa. Sen kyytiin kannattaa heittäytyä.