Trafi kuristaa suomalaisia Tulosta
29.08.2011 17:50
Ennen autoilijat saivat odottaessa tarvitsemansa palvelut läänin, maistraatin ja liikenneministeriön harvoilta virkamiehiltä vastineina maksamilleen veroille. Sitten tuli virkamiesten pikku liikeyritys Autorekisterikeskus, ARK, ja siitä se alkoi: palveluhinnasto joka haastoi virkamiehen mielikuvituksen. Neuvojakaan ei enää saanut ilman maksua. Ja ARK kasvoi virkamiehiä kuin pullataikina.

ARK:n menestys synnytti seuraajakseen ”Liikenteen turvallisuusvirasto" Trafin. Se sai hallinnoitavakseen kaiken liikenteen: tie-, raide-, vesi- ja ilmaliikenteen. Trafi kasvoi jättiläiseksi ARK:een verrattuna. Virkamiehet osaavat lisätä byrokratiaa, ja lisä byrokratia perustelee lisää virkamiehiä. Trafi pursuaa yli äyräidensä virkamiehistä, niitä on peräti 516, jotka tuottavat palkkansa liikennemuodot kattavalla hinnastolla.

Liikenneturvallisuuteen vetoaminen antaa näköjään virkamiehille vapaat kädet mille tahansa. Hinnaston monipuolisuutta rajaa vain virkamiehen mielikuvituksen vajavuus. Hinnasto takaa Trafin virkamiehille pomminvarman, kiireettömän työpaikan täysillä loma-, sosiaali- ja terveydenhoitoetuisuuksilla. Palkka napsahtaa tilille kuin amen kirkossa olivatpa maa ja kansa miten syvässä lamassa tahansa. Trafin hinnastoa voi ihailla netissä www.trafi.fi/maksutaulukko

Trafin rautatiehinnasto täyttää kaksi A4-sivua. Korkein kiinteä hinta on turvallisuustodistuksella yhdellä rataosuudella liikennöivälle yritykselle, 3000 €. Junankuljettajan lupakirja maksaa 150 €, poikkeusluvat 140 €.

Tieliikenteen hinnasto vaatii 4½ A4-sivua. Eniten eli 950 € peritään mm. tyyppihyväksyntä- sekä tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvontatyöstä päivää kohti. Autokoululupa maksaa 370 € ja kuljettajatutkinnon ajokoe raskaalla E-luokan ajoneuvoyhdistelmällä 95 €, liikenneyrittäjäkoe 200 €.

Meriliikenteen hinnasto on 5½ sivua pitkä. Suurnopeusmatkustaja-aluksen liikennelupa maksaa 520 €, ammattiveneen tyyppihyväksyntä 104 €, luotsin ohjauskirja 109 €, käsisammuttimien huoltajatodistus 52 €, Ei rekisterissä -todistus 122 €, jne.

Ilmailun hinnasto täyttää peräti17½ A4-sivua ! Toimilupa peruskoulutukseen maksaa 2500 €, lentokoneen tyyppikoulutuslupa 2000 € eli 4 – 5 kertaa enemmän kuin suurnopeusmatkustaja-aluksen liikennelupa ! Lentoonlähtöpainoltaan yli 50 t painavan lentokoneen pelkkä lentotoimintalupa maksaa enimillään jopa yli 140 000 € eli 47 kertaa enemmän kuin yhtä rataosuutta liikennöivältä junalta vaadittu turvatodistus. Alle 10 t painavien lentolaitteiden liikenneluvasta peritään 1500 €, harrastelentäjän eli valoisan ajan ”poutahaukan” lentolupakirja maksaa 120 € eli enemmän kuin luotsin ohjauskirja ja lähes saman kuin junankuljettajan lupakirja.

Lentolupakirjan, vuosittain uusittavan tyyppikelpuutuslupakirjan ja lääketieteellisen kelpuutustodistuksen käsittelyaika on kaksi viikkoa, Jonottajien käsittely kestää kauemminkin, mutta jos maksaa Trafi-ilmailulle sen pyytämän ”lahjuksen” 600 €, jonottavat ohitetaan eli jonottajia syrjitään, ja ”lahjuksen” maksajan anomus käskitellään seuraavana arkipäivänä. Jos henkilöstöllä on tulospalkkaus, se on lahjus!

Trafin eettisesti ja moraalisesti arveluttavat hinnastot ovat useimmille tuntemattomia. Esimerkiksi tieliikenteessä ärsyttävävät katsastus- ja ajokorttitutkintomonopolit ovat kansallinen häpeä. Eri liikennemuotojen ammattilaiset tuomitsevat Trafin toiminnan, jossa kauttaaltaan on astian maku, pahasti! Kasan päällimmäisenä rahaa tienaa pääjohtaja Kari Wihlman. Pinnan alla asioita riittää vielä lisää.