Vihreät kaatuu liikenteeseen Tulosta
24.08.2018 00:00
Helsinki elää omaa elämää Vihreässä taivaassa. Vihreässä taivaassa ei ole autoja eikä moottoripyöriä, jotka kulkevat fossiilisilla polttoaineilla. Vihreiden puolueen apulaiskaupunginjohtajalla Anni Sinnemäellä on avaimet taivaaseen. Hän vastaa Helsingin kaupunkirakenteesta, sen kehityksestä ja ympäristöstä. Häntä ohjaa Vihreiden aatejohtaja ja kaikkien alojen asiantuntija Osmo Soininvaara.
 
Vihreiden johtava kulkuväline on polkupyörä. Toisena on 1800-luvun keksintö, raideliikenne. Samalla kun Helsinkiä ollaan levittämässä pyöräilijöiden ja raiteiden alle, autojen kulkua tulpataan. Auto on Vihreille este pääsylle taivaaseen.
 
Vihreät julistavat voittokulkuaan pyöräilijöiden määrällä Helsingissä. Uutiset pasunoivat, että Helsingissä on jo vajaa 8 miljoonaa pyöräilijää. Vaikka jokainen helsinkiläinen todella pyöräilisi, ilmoitettu pyöräilijämäärä ylittää asukasmäärän yli 12 kertaisesti. Soininvaara on koulutukseltaan tilastotieteilijä. Hän osaa kääntää lukuja edukseen.
 
Pyöräilyn määrä on kyllä kasvanut. Siihen ovat vaikuttanee poikkeuksellisen edullinen kesä, joka toiseen kadunkulmaan sijoitetut kaupunkipyörärivistöt ja katutilasta valloitetut uudet pyörätiet.
 
Valtavasti kasvaneen järjestelmän maksajaksi on pakotettu jokainen helsinkiläinen veronmaksaja. Epävirallinen tieto kertoo, että kaupunkipyörien käyttäjien todellinen määrä lasketaan vain nelinumeroisella luvulla. Oikeaa lukua ei paljasteta. Kansa maksaa Vihreän eliitin nautintaoikeudesta. Toivoa sopii, että pyöriä käyttävien kuntoplussa kestää kesäkautta kauemmin.
 
Mitä kaupunkipyörät ja pyöräilyjärjestelmä maksaa? Sehän ei käsitä vain pyöriä, pysäköintipaikkoja ja maksupäätteitä, vaan myös pyörien suuria huolto- ja korjauskustannuksia (mikä ei ole omaa, sitä kuin vierasta sikaa). Suuren kustannuseränsä muodostaa myös pyörien autokuljetuslaivasto, joka päivät päästään kuljettaa kaupunkipyöriä jättöpaikoilta takaisin lähtöpaikoille sekä huoltoihin ja korjauksiin. Realistinen tehoarvio pyöräteiden hinnasta suhteessa käyttömäärään ei naurata helsinkiläisiä maksajia.
 
Vihreiden johtaessa kaupunkia koskaan ei saada vastausta kaupunkipyörien ja järjestelmän kokonaishinnasta.
 
Vihreiden äänestäjä on tyypillisesti nuori opiskelija tai pitkälle koulutettu nuori työuransa alussa. Tämä eliitti, joka usein muiltakin osin elää veronmaksajien tuilla, on Vihreän kaupunginjohdon tuki ja turva. Sen varassa Vihreät myös ohjaavat veronmaksajien rahat.
 
Oman lukunsa muodostaa pyöräilijäeliitin kaupunkitilan valloitus. Pyöräteiden rinnalla sujutellaan surutta jalankulkijoiden välistä jalkakäytäviä pitkin, suojateillä kadun yli, kadulla väärää ajosuntaa ja liikennevalojen punaisista piittaamatta – miten vain liikennesääntöjä voi rikkoa.
 
Helsingissä poliisi ei sakota sääntöjä rikkovia pyöräilijöitä. Nuhtelee jos sattuu kohdalle, tai jakaa varoituksia. Edes henkilötietoja ei oteta. Rikkeitä jatkuvasti toistavista ei kerry tietoja, ei edes ajokorttirekisteriin kuten monessa muussa maassa. Rahallisista seuraamuksista puhumattakaan. Muiden liikenneturvallisuus ei kuulu pyöräeliitin ajatusmaailmaan.
 
Helsingissä on valmis rikeseuraus pummilla kulkemisesta busseissa, ratikoissa ja junissa. Järjestelmä on olemassa. Vain ei pyöräeliitille.
 

Muualla maailmassa on toisin. Saksassa olisi valmis järjestelmä malliksi Suomellekin. Esimerkiksi pyörätien vieressä polkeminen johtaa 20€ sakkoon. Kännykkään puhuminen pyöräillessä maksaa 25€. Ajosta päin punaisia liikennevaloja saa 60-100€ sakkoa ja virhepiste ajokorttirekisteriin. Junaradan ylityksestä sulkupuomi kiertäen maksaa 350€ ja kaksi virhepistettä ajokorttiin, jne. Alkaisi rahaa kertyä pyöräilijäeliitiltä takaisinkin päin kaupunkilaisten kassaan.
 
Samalla kaupungin Vihreä kaupunkirakenneja ympäristöjohto on tulpannut totaalisesti Helsinginniemen etelä-pohjoissuuntaiset pääväylät. Jätkäsaaren 25 000 asukkaalle valmistuva kaupunginosa ja satama on täysin sumpussa tulo- ja menoväylien riittämättömän välityskyvyn johdosta. Se perustuu alusta asti Vihreiden vaatimukseen autottomasta kaupunginosasta!
 
Työmatka Jätkäsaaresta Haagaan 8 km kesti Vihreiden voimaantuloon saakka aamulla ja illalla 25-30 minuuttia. Nyt kestää tunti 15-20 minuuttia! Liikenne nykii joka aamu ja ilta autonmitta kerralla yksikaistaiseksi 5 km:n työmaaksi tehtyä Mecheliininkatua, Topeliusta ja Mannerheimintietä. Samalla tavalla Mannerheimintie, Ruuneberginkatu, Tukholmankatu Paciuksenkatu, Sörkän Rantatie – pääväylät! – on tulpattu ylimittaisilla rakennustyömailla. Ydinkeskustakin on pelkkää rakennuskaaosta. Sama liikennekaaos toistuu autoilta tulpatuilla kaduilla iltapäiväruuhkassa. Tätä on jatkunut jo kaksi vuotta. Ihmisten työaikamenetyksistä yhtä vähän kuin autoruuhkien valtavista päästöhaitoista Vihreä valta ei välitä. Päästömyrkyt eivät yllä Vihreään taivaaseen. Kunhan autoille voidaan tehdä kiusaa.
 
Vihreiden alamäki on alkanut Mechelininkadulla, helsinkiläiset jo puhuvat.
 
Viimeinen niitti on tulossa Helsingin Vihreät johtamasta ”joukkoliikenneuudistuksesta”. Liikenneteknisesti ”nuoret, nykyaikaiset, koulutetut” palaavat 100 vuotta taaksepäin. Helsinki peitetään raideliikenneverkolla. Puuttuu hevosveto.
 
Pääväylille, esimerkiksi Jokerilinjalle, varataan oma aidattu väylä. Energiaksi valittu sähkö. Valituksi tuli Transtech/Skoda juna, 34 m pitkä, paino yli 7 tonnia, 250 matkustajaa, hinta 3,2 miljoonaa euroa/kpl.
 
Vaihtoehtona olisi esimerkiksi Solaris, VDL, Irizar, Iveco, Daimler, Volvo, MAN, BYD tai muu bussijättiläisen huippunykyaikainen 22-26 m pitkä, vain 25-27 tonnia painava, 220-240 matkustajaa, hinta 0,8 miljoonaa euroa maksava.
 
Vihreä joukkoliikenneuskonto ei myönnä, että kolme kertaa kevyempi (ja tuntuvasti pienemmällä vierintäkitkalla varustettu) ja käytännössä saman matkustajamäärän nivelbussi kuluttaa samalla matkalla alle kolmanneksen kolme kertaa painavamman Transtech-junan sähköenergiasta. Junan elinajaksi lasketaan 3o vuotta, nivelbussin vain 15 vuotta. Yhden junan hinnalla ostetaan neljä vastaavaa nivelbussia.
 
Eikä juna jatka kulkua siitä mistä raiteet päättyvät. Nivelbussi jatkaa pitemmälle, kerää matkustajia katuverkosta kauempaakin, ja tarvittaessa vaihtaa yön yli reittiä uusien asuinalueiden myötä.
 
Tämä ei yksinkertaisesti mahdu ”kaikkien alojen asiantuntijan” päähän, eikä Vihreään kaupunginjohtajaan, jolla on avaimet Vihreään taivaaseen. Puolustautuvat Vihreää vallantavoittelijaa vastaan.
 
Väliäkö? No, kansahan sen maksaa!