RaideJoke kansan hallintaan! Tulosta
10.05.2018 00:00

Nizzan Ouest-Est metron infopisteet auki koko rakentamisen ajan monipuolisella ajantasaisella tiedolla aikataulusta ja kustannusarvion toteutumisesta.

Länsimetro ajettiin ensimmäisessä valiokuntakäittelyssä läpi hintalapulla 452 miljoonaa euroa.
 
19.5.2008 Espoon kaupungin valtuusto päätti äänin 56-9 länsimetron rakentamisesta. 22.5. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi hankesuunnitelman hintalapulla 714 miljoonaa euroa. 14 km:n Länsimetron piti valmistua 2013 Matinkylään saakka.
 
Satojen selkkausten ja epäselvyyksien, virheiden, pimitysten ja oikeuskäsittelyjen jälkeen Länsimetro käynnistyi vasta 18.11.2017 - neljä vuotta myöhässä ja yli 1300 miljoonaan kasvaneella hinnalla. Lopullista hintaa ei vielä tiedä kukaan.
 
Koko myöhästelyn ajan vastuussa olevat kuntapoliitikot ja virkamiehet pitivät maksajaa, Espoon ja Helsingin veronmaksajia totaalisessa pimennyksessä projektin etenemisestä. Selityksillä ja syyttelyillä vedettiin sumuverhoja maksajien silmille.
 
Sama meno näyttää jatkuvan Länsimetrolle hyväksytyn jatkeen osalta Matinkylästä Kivenlahteen. Alkuperäisen hinnan, runsaat 800 miljoonaa, tiedetään jo ylittäneen 1000 miljoonan euron rajan.
 
Todennäköisesti maksajalle, kansalle, ei koskaan selvitetä totuutta myöhästymisten syistä saati todellisesta hinnasta.
 
RAIDEJOKE– VIHREIDEN SEURAAVA KÄRKIHANKE
Saman tien ja samoissa käsissä on käynnistetty joukkoliikenteen seuraava raideprojekti: RaideJoke Helsingin Itäkeskuksesta idässä Espoon Keilaniemeen lännessä. Reitin pituus on 25 km, sillä on 33 asemaparia ja ja matka-ajaksi päästä päähän ilmoitetaan yksi tunti. Keskinopeus 31 pysähdyksellä makustajineen 25 km/t!? Rakentaminen alkaisi 2019 ja valmistuisi 2021!?
 
Alustavaksi hinnaksi ilmoitettiin 212 miljoonaa euroa 2009. Toukokuussa 2016 kustannusarvio oli 459 miljoonaa, josta raitiovaunujen osuus oli noin 95 miljoonaa. Lokakuussa 2017 budjetiksi vahvistettiin 275 miljoonaa euroa!?
 
RaideJokesta uhkaa sukeutua samanlainen ajopuufarssi kuin Länsimetrosta. Poliitikkoja on kaikista puolueista kahdesta kunnasta nostamassa kokouspalkkioita ainoina eväinään taivaansiniset silmät ja poliittinen uskonto. Ja virkamiehiä yhtä paljon kantamassa palkkaa ja palkkioita vastuun sijaan. Kansahan maksaa.


Nizzassa uuden metron rakentamisen ajan joka talouteen jaettu tilannepäivitys Oué!. Helmikuussa 2018 Oué! numero 15.
 
TOISTA ON MUUALLA
Esimerkiksi Nizzassa lokakuussa 2013 hahmoteltiin uutta 12 km pitkää "Ouest-Est“ metroa satamasta lännessä lentokentälle idässä: 3,2 km tunnelissa ydinkeskustan alla ja 9 km pintametrona Helsingin Töölöön tapaisen kaupunkirakenteen läpi.
 
Rakentaminen alkoi jo vuotta myöhemmin, syyskuussa 2014 tavoitteena valmistuminen kesällä 2018. Hintalapulla 770 miljoonaa euroa.
 
Rakentamisen alusta asti projekti on tarjonnut täydellisen läpinäkyvyyden maksajille, kansalle!
 
Nizzan keskustaan, itään ja länteen, ilmestyi kaksi metroinfopistettä. Neljänä päivänä viikossa kaupunkilaiset ja turistit ovat voineet astua sisään saamaan ajantasaista tietoa projektin edistymisestä. Sisällä on tarjottu esitteitä projektista, päivitetystä tilanteesta, aikataulun ja myös kustannusarvion pitävyydestä – kahvin ja miellyttävän opastuksen saattamana.
 
Myös netissä on jatkuvasti jaettu ajantasaista tietoa projektin etenemisestä.
 
Lisäksi joka talouteen on pitkin matkaa jaettu Ohé! -niminen A4-kokoinen 8-sivuinen esite, joka on kertonut Ouest-Est metron ajantasaisesta tilanteesta veronmaksajille. Helmikuussa 2018 jaossa oli Ohé! numero 15. Sen perusteella sekä suunniteltu aikataulu että myös kustannusarvio näyttäisi toteutuvan.
 
Helsinkiläisten ja espoolaisten, suomalaisten (jotka valtion tuen myötä osallistuvat maksamiseen) pitää vaatia Nizzan mallia RaideJoken rakentamiseen! Jatkuvaa täydellistä läpinäkyvyyttä kansalle RaideJoken aikataulun ja kustannusarvion toteutumiseen! Ettei maksajia vedätetä uudestaan Länsimetron tapaan!