Niin niin automies että! Tulosta
31.10.2016 00:00
Taksimies on eri mies, sanottiin ennen. Jos joku autoista tietää, se on taksimies!
 
Kun joudun taksin kyytiin Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Kuusamossa, kyselen talvirenkaista. Kaikilla on nastarenkaat. En ole tavannut yhtään kitkarenkailla ajavaa. “Ei täällä pohjoisessa pärjää ilman nastoja. Katsos, perille on aina päästävä. Täällä on sellaiset kelit. Se on eri asia etelässä”, sanoo jokainen.
 
Eivät ole kokeilleet kitkarenkaita. Sitä kun ei pohjoisessa muka pärjää ilman nastoja! Eihän etelässä ole enää kunnon talviakaan, puolustautuvat.
 
Meidän firmalla on pohjoisessa 90-luvulta saakka ollut yhteysauto Oulussa. Ensin Saab 900, vuodesta 2001 Lada Samara, aina kitkarenkailla. Arctic Testien yhteydessä ajoa on syntynyt Kajaani-Oulu linjalta Sallaan, Ivaloon ja Pohjois-Ruotsia ja Norjaa myöten. Kaikilla keleillä kitkarenkailla. Polanteillakin. Ilman vaikeuksia koskaan!
 
HELSINGISSÄ on toisin. Taksin kaupunkituntemuksesta voisi kirjoittaa vitsikirjan. Ajotaitokin on usein vitsikästä.
 
Salpausselän eteläpuoli on talvella hankalampi kuin pohjoispuoli. Enimmäkseen ajetaan nolla- asteen molemmin puolin. Lunta tulee ja sulaa, tekee loskaa ja jäätyy peiliksi asvaltille. Ja väliin alijäähtynyttä sadetta jäätämään tuulilasia ja asvalttia.
 
Etelärannikko, pääkaupunkiseutu, on pahin mereltä vyöryvän kostean, jäätävän takia.
 
Silti yhä useampi ajaa pehmeästi ja mukavasti kitkoilla talven läpi. Helposti.
 
Olen ajanut omalla autolla ilman nastoja vuodesta 1982. Nauttien täysillä talven nopeasti vaihtuvista loska-, lumi- ja pakkaspäivistä pehmeillä, mukavilla ja pitävillä kitkarenkailla.
 
Kun autotestauksessa joutuu usein nastarenkaille, hämmästyy miten ne soutavat ja rapisevat asvaltilla, ovat kovia ja äänekkäitä ja liukastelevat äkkijarrutuksissa. Edustavat mennyttä aikaa.
 
Lottovoitolta tuntui, kun vaimokin halusi luopua nastarenkaista.
 
Hän oli läpi elämän uskonut vain nastarenkaisiin. Oli tosin minun autossani ihastellut kitkarenkaiden pehmeää kulkua ja mukavaa menoa. Kun lumisateen jälkeen mökkipihalta pääsin etuvetoisella kuusi vuotta vanhoilla kitkoilla ongelmitta loivaa mäkeä ylös päätielle, mutta vaimon etuvetoinen pari vuotta vanhoilla nastarenkailla piti tuoda peruuttamalla, mieli muuttui. Nyt hän parin talven jälkeen katuu, ettei paljon aikaisemmin vaihtanut kitkarenkaat alle.
 
KITKOJEN TAIKA on tietysti pintakuviossa, saippauksessa ja kumiseoksen runsaassa luonnonkumissa. Luonnonkumi säilyttää kovallakin pakkasella kimmoisuutensa ja saippaus tarttuu hyvin kovaankin pohjaan, polanteeseen ja jääpintaankin. Lumessa se on ylivoimainen verrattuna koviin nastarenkaisiin, joiden nastatkaan eivät yllä kovaan tienpintaan.
 
NASTARENKAISSA on vähemmän saippausta ja enemmän keinokumia kuin kitkarenkaissa. Pintakuvio ei “elä”, ei myötää eikä tartu lumipohjaan kuin kitkarengas. Keinokumi kovettuu pakkasella. Oikein kovilla pakkasilla se kovettuu niin, että on kuin ajaisi vaneripaloilla. Ote voi olla ihan hukassa.
 
Nastarenkaat kuluttavat asvalttitiet urille nolla-ajassa. Samalla repivät ilmoille terveydelle vaarallista asvalttipölyä. Veronmaksajat maksavat kalliisti nastarenkaiden käytöstä ei vain teiden korjauksissa vaan myös terveydellään.
 
VTT ja autolehdet saavat testeissä nastarenkaat voittajiksi vesikelmun peittävällä kirkkaalla jääpinnalla, murto-osalla talvikeleistä. Kirjoituspöytiensä takaa teoretisoivat virkamiehet liikenneministeriössä ja Liikennevirastossa eivät näe kokonaisuutta, näkevät tunnelinäöllä vain sen yhden olosuhteen jossa nastarengas puolustaa paikkaansa, ja pitävät sitä määräävänä suosituksilleen. Turvaavat oman selkänahkansa kokonaisuuden kustannuksella.
 
Helsingissä on puhuttu nastarenkaiden kieltämisestä kaupunkiliikenteessä. On puhuttu epärealistisista katutulleista ja sakoista kiellon varmistamiseksi. Haittamaksu uusista nastarenkaista olisi yksinkertainen ratkaisu, joka toimisi koko maassa.
 
KITKARENKAISSA on suuria eroja johtuen valitusta kumiseoksesta. Manner-Euroopan moottoriteillä ajetaan suurilla nopeuksilla pitkään. Kitka kuumentaa renkaita. Kumiseoksessa pitää olla suuri annos keinokumia, joka kestää kulutusta suurissa nopeuksissa, mutta kovettuu, menettää kimmoisuutensa ja otteensa lumipinnasta pakkasen kiristyessä.
 
Pohjoismaissa kitkarenkaassa pitää olla suurin annos luonnonkumia, joka elää ja myötää ja säilyttää otteensa tienpintaa kovillakin pakkasilla. Manner-Euroopan moottoriteillä plussa-asteilla kovissa nopeuksissa moottoriteillä luonnonkumi kuluu nopeasti.
 
En lähde suosittelemaan eri rengasvalmistajien kesärenkaita. Eri valmistajilla on omat tavoitteet hinnan, laadun ja ajo-olosuhteiden kompromissina. Ne tehdään miljoonasarjoissa suurille ostajakunnille. Pitkissä sarjoissa ei kannata tehdä poikkeuksia pienille ostajakunnille. Se tulisi liian kalliiksi.
 
Kitkarenkaissa uskallan suositella Nokian kotimaista. Ne on tehty pienen valmistajan suurimmalle ostajakunnalle Pohjoismaissa, pohjoismaisiin olosuhteisiin. Niissä on Pohjoismaiden arktisten olojen vaatima suurin annos luonnonkumia kumiseoksessa.
 
On aika kieltää nastarenkaat Suomessa ja Pohjoismaita myöten!