Autotehtaan käsi on jo lompakossasi Tulosta
28.05.2015 00:00
Oikeastaan George Orwell kertoi jo kaiken 1948 kirjassaan “Vuonna 1984”. Oseaniavaltion diktaattori “Isoveli” sisäpiireineen valvoo kansalaisten jokaista liikettä. Totuusministeriön virkailija W. Smith väärentää työkseen historiaa Isoveljen haluamaksi. Valvonta luo kansalle “uuskielen”. Sillä on mahdotonta ajatella väärin, koska kielestä puuttuu vahingollisten ajatusten ilmaisuun tarvittavat sanat.

Tänään Isoveljen “trollit” muokkaavat uuskielellä historiaa uusiksi. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsea Manning ovat paljastaneet miten mm. NSA (USA), GCHQ (GBR) ja FSB (RUS) vakoilevat kansalaisiaan. Älykännykät ja tietokoneet paljastavat käyttäjiensä syvimmätkin salaisuudet vakoilupuhelimien, roskapostien, kaapeliliikenteen, valetukiasemien, satelliittien, pilvipalvelujen, Bluetoothin ymv. kautta. Isoveli tietää sinusta enemmän kuin sinä itse! Ja myös hyödyntää tietojaan. Sama elektroninen tiedonvälitys on myös autoissa.

Jokainen auton ostaja tietää, että autotehtaat myyvät autonsa tappiolla. Auto on syötti, jolla autotehdas pääsee ostajaan kiinni. Sen jälkeen auton huollot, korjaukset, varaosat ja tarvikkeet tuottavat autotehtaille liikevoiton. Myös kuorma-autot, linja-autot, pakettiautot myydään tappiolla. Sillä auton myyjä saa kiinni ostajan, asiakkaan. Auto tulee vaatimaan huoltoa, korjauksia, varaosia. Niillä auton valmistaja tuottaa liikevoiton itselle ja verkostolleen.

Kuorma-autoilla, myös linja-autoilla, ostaja sidotaan valmistajaan ja hänen myyntiverkostoonsa erilaisilla huolto-, leasing- ja rahoitussopimuksilla sekä kuljetusten tietojärjestelmillä. Volvolla on Dynafleet, Mersulla Fleetboard, Scanialla FleetManagement, Ivecolla Iveconnect, MAN:lla MAN Telematics, Renaultilla Optifleet, DAF:lla Telematics, jne.

Tietojärjestelmät kertovat auton kuljettajille ja omistajille, ja myös auton valmistajalle kaiken auton kulutuksesta, kuljettajien ajotavasta jne. ja mikä tärkeintä: auton kunnosta, huollon ja korjauksen tarpeesta, jne. Auton valmistaja ja myyjä tietävät autostasi ja sinusta enemmän kuin sinä itse!

Kahdeksan kymmenestä odottamattomasta ,pysähdyksestä voidaan välttää ennakoivalla tietojärjestelmällämme, kuormaautovalmistaja painottaa. Sillä myydään liiketoiminnallista turvallisuutta asiakkaalle. Usein pikkupetoksella. Hyvin moni autoilija tietää, että kuljetusten tietojärjestelmät, “fleetmanagementit”, syöttävät myös valikoituja ”totuuksi”. Vähäisimpiin kuuluvat todellista pienemmät kulutusluvut.

Yhtä lailla jokainen auton omistaja tietää, että kun auto menee tietojärjestelmän suosittamaan huoltoon, se maksaa listahintaa enemmän. Aina laskuun tulee päälle tiivistettä, letkua, varaosaa, tarviketta ym. ”odottamatonta” - voita autotehtaan ja myyntiorganisaation leivän päälle.

Yllätyksiltä vältytään huoltosopimuksella, auton myyjä houkuttelee. Se saattaa päteä keskivertoautoilijaan. Keskivertoa tarkempi ja huolellisempi selviää vähemmällä rahalla. Keskivertoa huolimattomampi ei pelastu lisämaksuilta. Ja kaiken varan huoltosopimus on yltiöpäisen kallis.

Myös pakettiautoihin on hitaasti tulossa tietojärjestelmiä. Kestotesteissä on tutustuttu järjestelmiin, jotka jo 30 % ennen luvattua huoltoväliä kehottavat käymään huollosta vaihtamassa öljyt, jarrupalat, jne.

Samalla auton omistaja sidotaan “alkuperäisiin varaosiin”. Ne maksavat maltaita ja levittävät voita myyjään leivän päälle. Väärien varaosien, piraattiosien käyttö katkaisee huoltosopimukset ja takuuehdot. Se on myrkkyä auton valmistajan ja myyntiorganisaation tienisteille.

On enemmän tapa kuin poikkeus, että tehdas, joka valmistaa alihankkijana “alkuperäisiä varaosia”, suoltaa samalta valmistusnauhalta sivuovesta samat laatuvaatimukset täyttäviä ”vääriä osia” puoleen hintaan. Joka ne löytää, ottaa pienen riskin – ja usein suuren säästön.

Autoilijan työkalu, ammattiauto, avaa tien viidakkoon, jossa osaavimmat ja varovaisimmat selviävät ehjin nahoin. Lähtemätön totuus on näet, että autotehtalla ja myyntiorganisaatiolla on jo käsi ammattiautoilijan lompakossa. Mutta senhän kaikki jo tietävät, vai?