Suomen salainen ase: Joulupukki! Tulosta
05.12.2012 10:33
”Lama syvenee. Nyt on katsottava, mitä Suomella oikeasti on. Millä on todellisia vientimahdollisuuksia.” (Atk 8/2012: pääkirjoitus)  ”On uskomatonta kuinka hitaasti suomalainen julkisrakentaminen herää puun käyttöön. Puutalotuotanto avaa rajattomia vientinäkymiä.” (Atk 8/2012: Puu on Suomen sokea piste.) ”Uusiutuva kulta unohdetaan.” ”Muualla tehdään kerrostalojakin puusta. Miksi Suomi nukkuu?” (Atk 8/2012: kuva Versovood OY:n kerrostalo)

Kaksi kuukautta myöhemmin, 30.11.2012 lehdet kertovat, että Versowoodin 5-kerroksinen puutalo Vierumäellä on valittu ”Vuoden Puurakennukseksi 2012”. Ja että Helsingin Jätkäsaareen rakennetaan suuren toimistotalon ja kahden asuinkerrostalon puukortteli, ”Wood City”. Lehteämme on kuultu. Kiitos!

Mitä muuta Suomella on sellaista, joka nostaa Suomen näkyviin muita ylemmäs globalisoituvassa maailmassa?

Yksi on Suomella, jota ei ole kellään muulla. Joka on yläpuolella jumalien. Joka yltää valtioiden, uskonnollisten ja poliittisten rajojen yli.  Joka voi valloittaa koko maailman. Se on Korvatunturin Joulupukki!

Maailmassa on yli 4000 erilaista uskontoa, yli 10 000 uskonnollista lahkoa. Kaikki kilpailevat keskenään, verisesti ja isoista rahoista. Jokainen vakuuttaa, että vain se voi avata portin ikuiseen elämään. Uskonsodat ovat kautta historian olleet kaikkein julmimpia.

Joulupukki on jumalien ja uskontojen yläpuolella! Joulupukki otetaan kaikkialla maapallolla vastaan avosylin rauhan ja hyvyyden vertauskuvana: Aasiassa ja Australiassa yhtä lailla kuin Afrikassa, Amerikoissa ja Euroopassa.

Joulupukki voi olla Suomen tehokkain käyntikortti, suurin globaalinen menestystekijä ja arvokkain vientituote, jos se vain oivalletaan Suomessa. Ja osataan käyttää oikein.

Pelkona on, että suomalaiset tuijottavat Joulupukin mahdollisuuksia yhtä  sokein silmin kuin Suomen eduskunta, kun sen tantat ja ”pisneettiaivot” hylkäsivät Joulupukin 1999.

Pelkona on että ruotsalaiset nappaavat suomalaisten tuotteen ja valloittavat sillä maailman kuten tekivät Volvolla ja Scanialla, saunalla, Absolut-vodkalla, IKEAlla, H&M:llä ja kaikella muulla, johon suomalaiset eivät pystyneet.

Pelkona on, että Suomi uinahtaa lapsellisesti uskoon, että ainoa oikea Joulupukki asuu Korvatunturilla ja hänen pajansa on Rovaniemellä. Ja että koko maailma tietää sen. Mitä vielä!

Pelkona on, että ainoa oikea Joulupukki maailmassa ei olekaan Korvatunturin Joulupukki vaan  onkin Moran Tomtelandista, kuten Ruotsi väittää. Tai Grönlannin Uummannaqissa kuten Tanska väittää. Tai Norjan Dröbackissa. Tai pohjoisnavalta kuten Pohjois-Amerikka väittää. Tai North Polen kaupungissa North Pole House´ssa, jonka Kanadan valtio ja hallitus ovat virallisesti julistaneet ”Joulupukin ainoaksi kodiksi,  jonne hän aina palaa matkaltaan maailman ympäri”. Tai Kirgisian Santa Claus vuoressa. Tai Venäjältä.  Tai Alankomaista, jonka joulupukki-perinne ja -historia on Suomeakin vanhempi.

Edellä mainituista maista monella on paljon enemmän sekä rahaa että taitoa valloittaa ”maailman ainoa oikea Joulupukki” omaisuudekseen. Suomen on syytä herätä nopeasti, nähdä mitä kaikkea Korvatunturin Joulupukki voi tehdä Suomelle, ja tehdä peli selväksi muiden haastajien kanssa. Se vaatii valtiolta rahaa ja se vaati markkinointitaitoa.

Salainen ase, jolla Suomi voisi valloittaa koko maapallon, uhkaa jäädä suomalaisten käsissä suomalaisten salaisuudeksi.