Risteysalueen tappava ristiriita Tulosta
12.06.2024 00:00
 

Poliisiauto pysähtyy risteysalueelle tarjotakseen jalankulkijalle mahdollisuuden ylittää ajotie suojatietä pitkin. Jalankulkijat ovat vielä kaukana suojatiestä.

> Tieliikennelaki määrää: Ajoneuvoa ei saa pysäyttää risteyksessä eikä viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla. (19.10.2020)
 
> Risteysalue alkaa kummallakin tiellä viisi metriä ennen risteystä. (23.10.2022)

Tieliikennelaki määrää: Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku. (27.10.2022)
 
Näistä tieliikennelakimme määräyksistä syntyy vakava ristiriita!
 
Se on aiheuttanut kymmeniä kuolonuhreja. Ja aiheuttaa aina vain lisää, eikä lukaan ei tiedä, miten sitä korjataan.
 
Tappava ristiriita syntyy risteyksen takarajan suojatien kohdalla. Risteyksessä autoa ei saa pysäyttää, mutta käytännössä se on pakko pysäyttää risteykseen, jos jalankulkija edes valmistautuu astumaan risteyksen takarajan suojatielle.
 
Risteyksessä syntyy näin yleisesti useita kuolonloukkuja yhtä aikaa.
 
1. Yleinen ajotapa on hidastaa ajonopeutta ennen risteystä. Kun risteys todetaan vapaaksi muusta liikenteestä, autoilija polkaisee luonnostaan kaasua ja lisää nopeutta risteyksen yli. Jos samalla edellä ajava yhtäkkiä jarruttaa pysähtyäkseen, tai jos suojatien eteen on äkkiä pysähtynyt auto, reaktioaika ja jalan siirto kaasupolkimelta jarrupolkimelle ja jarrutukseen jää perässä ajavalle helposti liian lyhyeksi. Peräänajon tai väistökolarin todennäköisyys on ilmeinen!
 
2. Jos kaksi autoa ylittää risteystä rinnakkain, vasemmalla eli ulommalla kaistalla ajavan auton kuljettaja on useinkin katveessa ja a) yllättyy eikä ehdi reagoida vieressä ajavan yhtäkkisestä jarrutuksesta, b) katveesta ei ole näköyhteyttä suojatielle pyrkivään jalankulkijaan, ja näin vieressä ajava jatkaa vastoin tahtoaankin matkaa risteyksen yli.
 
Pysähtyminen risteysalueelle on aina vaarallista. Siksi laki sen kieltää.
 
Syystä tai toisesta Helsingin liikennepoliisi on ottanut pysähtymisen risteysalueen suojatien eteen näytön paikaksi. Se pysähtyy poliisiautollaan risteysalueelle ennen alueen takarajan suojatietä näyttävästi antaakseen jalankulkijalle tietä suojatiellä.
 
Liian usein poliisiauton tuntumassa vasemmalla kaistalla ajanut autoilija yllättyy poliisiauton jarrutuksesta ja pysähdyksestä risteyksessä, ei ehdi reagoida riittävän nopeasti omalla jarrutuksella, vaan jatkaa ajoa suojatien yli.
 
Poliisiautojen näyttäviä pysähtymisiä risteysalueella voi vain hyvin valikoivasti perustella jalankulkijan ilmeisellä aikomuksella astua suojatielle. Jalankulkija on saattanut olla jopa niin kaukana suojatiestä, että on lähinnä arvailun varassa, jatkaako hän kävellen jalkakäytävää pitkin vai kääntyykö ylittämään ajorataa suojatietä pitkin.


Poliisiauton nopeus nousee 95 km:iin tunnissa Helsingin ydinkeskustassa. Yksi hullu edellä, vielä hullumpi perässä. Helsingin liikennejohtaja esittelee ylpeänä.

KIELTEISTÄ JULKISUUTTA
Helsingin liikennetoiminnon johtaja tunnetaan yleisesti hyvin julkisuushakuisena henkilönä. Hän on ottanut näyttäväksi tavakseen julkistaa poliisiautojen toimintoja Helsingin liikenteessä somekanava X:ssä (ent. Twitter).
 
Tapauksissa joissa poliisiauto pysähtyy risteysalueelle tarjotakseen jalankulkijalle mahdollisuuden ylittää ajotie suojatietäpitkin, sattuu tuhka tiheään, että poliisiauton vieressä vasemmalla kaistalla ajanut auto jatkaa matkaa suojatien yli. Jolloin tämä poliisijohtaja julistaa saavutuksen lailla: ”Epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kortti hyllylle!” (Vrt. video X:ssä)
 
Ajokortin hyllyttäminen näyttäisi olevan poliisijohtajalle yhtä huonosti harkittu asia kuin poliisiauton pysähtyminen risteykseen hengenvaarallisin seurauksin. Hänelle ei ole kirkastunut, että ajokortti on hyvin monelle autoilijalle ja hänen perheelleen ”leipäkortti” ja elinehto! Pienyrityksessä se voi olla tuhon alku kaikille työntekijöille perheineen. Vankeustuomiokin on usein kevyempi rangaistus – vankilassa toimii sentään aina terveydenhuolto ja ruoka- ja vaatehuolto.
 
Kortin menetyksen vaihtoehtona pitäisi olla joko tuntuvat sakot tai sopiva yhteiskuntapalvelu. Niin pitkälle julkisuushakuisen poliisijohtajan ajatustoiminta ei kanna.
 
Samainen poliisijohtaja julkaisee X:ssä ilmeisen ylpeänä myös takaa-ajotilanteen, jossa poliisiauton nopeus nousee 95 km:iin tunnissa Helsingin ydinkeskustassa kapealla, pysäköityjen autojen rajaamalla Lönnrotinkadulla. (Vrt. video X:ssä)
 
LIKASANKO X
Nähdessäni videon poliisiautosta, joka pysähtyi risteyksessä suojatien eteen, kirjoitin mielipiteenäni: ”Poliisijohtajan salakavalalla menetelmällä saa kyllä helposti rinnalla ajavista 100 autoilijaa päivässä jatkamaan risteyksen jälkeisen suojatien yli. Ja rangaistus, jolla poliisijohtaja briljeeraa, on useimmille kohtuuton, iso herra poliisijohtaja!”
 
Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjaus- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista, tapauksen vaaratarkasteluun pyrkivää kommenttia. Muilta osin minut leimattiin apinaksi, tappajaksi, seniiliksi, koiraksi, narkkien puolustajaksi, kännilangan kirjoittajaksi, huumehörhöksi, siaksi, perseilijäksi, liikennemerkkisokeaksi, jne. jolta pitää ottaa ajokortti pois jollei itse tajua luopua siitä.
 
Oletan että valtaosa vastaajista oli jalankulkijoita tai pyöräilijöitä, tunnetusti kaikkein agressiivisinta porukkaa Helsingin liikenteessä.
 
Heille haluan toistaa Albert Einsteinin ajatelman: ”Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I’m not sure about the former.”
 
Repikää siitä!