Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin Tulosta
14.06.2023 00:00
 

Anni Sinnemäki, Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari ja Ville Lehmuskoski, Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja.

Vihreiden puolueen ”harmaa eminenssi”, tilastotieteilijä Osmo Soininvaara ajoi 1994 valtuustossa raitiovaunuliikennettä koko Helsingin keskustaan ilmastopuhtaana joukkoliikennemuotona. Kun osoitin raitiovaunujen sähkön olevan kivihiilestä ja erittäinkin saastuttavaa, ”Oden” ykskantainen vastaus oli: ”Niin mutta sehän on muualla”! Aate ja valta olivat jo silloin päästöjä tärkeämpiä.
 
Vihreiden voimahahmot olivat vuodesta 1990 Soininvaara, Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara, lisäksi valtuustossa 1998 liikenne- ja ympäristönsuojelun DI Ville Lehmuskoski ja 1999 mukaan tullut Ultra Bra yhtyeen viisusanoittaja (1995-2010), Venäläisen koulun käynyt humanististen tieteiden kandidaatti Anni Sinnemäki.
 
Anni Sinnemäki valittiin Helsingin kaupunkirakentamisen johtajaksi 2015. Tehtävän nimitys vaihdettiin 2017 kaupunkiympäristön johtajuudeksi, jossa Sinnemäki toimii edelleen 2023.


Helsingin kaupunkiympäristön kuva katutöistä puuttuu mm. Töölöntorin- Runeberginkadun työmaa.

Vihreiden liikennekonsultti DI Ville Lehmuskoski eteni Anni Sinnemäen nosteella HKL:n suunnittelujohtajaksi 2006, HSL: n suunnittelujohtajaksi 2010, Helsingin liikennesuunnittelijaksi 2012, HKL:n toimitusjohtajaksi 2014-2022, minkä jälkeen Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtajaksi Sinnemäen alaisuudessa. Lehmuskoski jätti jälkeensä konkurssitilassa olevan Helsingin joukkoliikenteen, joka nyt on joutunut hakemaan rahallista tukea valtiolta.
 
Sinnemäki ja Lehmuskoski tekivät Helsingin tulevaisuuden kaikille selväksi. Helsingin Sanomat sanoi sen tammikuussa 2016 otsikolla ”Vallankaappaus autokaupungissa”, Helsingin kehitys jatkuu kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla.


Malmin lentokentän luonnonniitty leikattiin laittomasti Frisbee-pelikentäksi jättäen jälkeensä surmattuja lintuja ja linnunpoikasia.

NYT KAIKKIEN NÄHTÄVÄNÄ
Helsingin niemi pakottaa itä-länsi liikenteen ydinkeskustan läpi. Vilkas läpiajo kanavoituu kaupungin ”näyteikkunan”, Esplanadin puiston molemmin puolin sekä päärautatieaseman edustan läpi. Kumpikin läpiajo vaatisi ehdottomasti rauhoituksen. Sen ratkaisisi katutason alta kulkeva Keskustatunneli.
 
Autoruuhkista ja päästösaasteista pelastava tunneli ei vain käy Vihreille. Sen nähdään lisäävän autoilua, siis maan alla. Ratkaisuksi onkin valittu Esplanadikatujen tulppaaminen yksikaistaisiksi samalla kun täydennetään jo vuosikausia jatkunut ydinkeskustan kadunvarsiautopaikkojen vähentäminen ja pysäköintimaksujen nostaminen.
 
Keskustan tulppaaminen autoilta näkyy nyt kiihtyvästi kauppakuolemina. Koskaan aikaisemmin ydinkeskustassa ei ole ollut yhtä paljon tyhjiä kauppaliikkeitä kuin nyt.


Esplanadin kadut tulpattiin yksikaistaisiksi seurauksena kokopäiväiset kammottavat autojonot ja haitalliset päästöt.

Kauppiaat sanovat, että autoileva asiakkaat ostavat ja vievät mennessään autoissaan satojen eurojen edestä enemmän kauppatavaraa kuin pyörällä ja jalan kulkeva asiakas.
 
Sinnemäki ja Lehmuskoski eivät kysy kauppiailta. He vain todistelevat, kuten Lehmuskoski viikolla 23 Helsingin Sanomissa, että autoilijoita liikkuu ja pysäköi ydinkeskustassa enemmän kuin aikaisemmin, joten syy keskustan kuolemiseen ei ole autoilijoiden puutteessa.
 
Keskustan näivettymisen lisäksi Sinnemäki ja Lehmuskoski ovat valtuuston hyväksynnällä peittämässä koko Helsingin raitiovaunuverkostolla. Helsingin pää- ja sivukadut on vuodesta 2021 alkaen revitty kerralla auki koko mitallaan. Katutyöt seisovat kuukausikaupalla ammottavan tyhjinä keräten päivittäin valtavia autoruuhkia, aikatappioita kulkijoille ja hirvittäviä tonnimääriä haitallisia päästöjä ilmoille sekä avonaisista rakennustöistä että autoista.


Helsinki on täynnä aukirevittyjä katuja ja tyhjiä katutyömaita, Runeberginkatu jo kolmatta vuottaan. Nizzan kaksikaistakatujen ympäröimä "Esplanadipuisto" taas näyttää mallia suihkukentästä lastenkin leikkipaikkana.

Sinnemäen ja Lehmuskosken toiminta johti viime vaaleissa rökäletappioon Helsingin Vihreille. Kaupungin ratikkaverkosto ja Malmin suojeltu lentokenttä pohjustetaan nyt syvältä maailman saastuttavimmalla rakennusaineella, betonilla (The Guardian: ”The most destructive material on Earth”). Malminkentän luonnoniitty leikataan lainvastaisesti lintujen pesimäaikana Frisbee-kentäksi.
 
Tulokset ovat kaikkien nähtävissä koko Helsingissä. Mutta ”Ongelmat ovat muualla”, kuten Osmo Soininvaara sanoi jo 1994. Eikö?