Suomi pilkkaa veronmaksajia Tulosta
03.02.2022 00:00

Tyhjillään loistava katutyö sulkee tien seutukunnan elintärkeälle” K-kaupalle (kuvan vasemmassa kulmassa) ja tekee autoileville asiakkaille 100 metrin välimatkasta 2,5 kilometrin kiertotien.

Suomi tienaa autoilijoista nyt jo 9 miljardia euroa vuodessa ja antaa takaisin 1,5 miljardin edestä. Mutta autoilija pitäköön turpansa kiinni, kun sen tulevaisuutta suunnitellaan!
 
Helsinki toimii samalla tavalla autoilijoita kohtaan. Kaupunki on täynnä rakennustöitä, jotka pakottavat autoilijatkilometrien mittaisiin kiertoajeluihin. Silloin ilmastomuutoksistaja turhista päästöistä ei ole väliä. Ei liioin runsaan lumentulon kasaamista kinoksista pitkin katujen varsia ja niiden poistamista pysäköintitiloista. Ei ole väliä ajoratojen lumipeitteestä, jääurista ja sotkusta. Viimeistäänhän kevään tulo ja aurinko poistaa lumet kaduilta. Turha valittaa!
 
MAKSAJASTA PASKAT VÄLITETÄÄN
Tärkeää on vain harvojen talvipyöräilijöiden turvallisuus. Kymmeniä kilometrejä pyöräteitä harjataan tunnollisesti ja perusteellisesti jokaisen lumentulon jälkeen. Pyöräilijäthän eivät päästä kuin pieruja ilmaan, mitä nyt jotkut tuhlaavat akkumetalleja ja energiaa sähköpyörillä, kun eivät jaksa polkea.
 
Legendaarisiin kuuluu yhä Länsiväylän korjaus. Sitä taisi kestää kaksi vuotta. Aamuruuhkanautoilijat tungettiin yhdelle ajokaistalle kilometrille tai kahdelle, ja ruuhkajonoa riitti aamuin ja illoin 3-4 kilometriä suuntaansa. Rakennustyömaan vaatimat ajokaistat olivat pääsääntöisesti tyhjiä! Jos töitä oli näkyvillä, ne enimmäkseen keskittyivät pistekohtaisesti pieneen rajattuun alueeseen. Töiden teettäjällä ei ollut kiire. Maksajista viis’.
 
Meidän työpaikka kadun päässä on kuukausia ollut työmaa, joka sulkee liikenteen. Työmaalla ei näe työtä eikä työntekoa. Kaikki seisoo, työmaa on päivät päästään tyhjänä. Sadan metrin päässä on kaikkien käyttämä suuri K-kauppa.Työmaa pakottaa ajamaan autolla 1,25 km kiertotietä kapeaa, mutkaista asuntokatua K-kaupalle, 2,5km edes takaisin, 100 metrin päässä olevalle kaupalle!
 
K-kauppa, kuten muutkin vastaavat, elävät vain autoilijan ostoilla. Autoilija ostaa korin kaljaa, pyöräilijä ostaa six-pakin, jalankulkija kaksi pulloa. Se on ostojen suuruusjärjestys, kauppiaat sanovat.


Karjaan Shellin kulmalle tehdään sujuva liittyminen 111-tieltä 25-valtatielle vuoden kestävällä tyhjillään loistavalla tietyömaalla.

VALTAKUNNASSA SAMOIN
Tienpitäjä, yleensä Väylävirasto, joskus ELY-keskus. avaa tietyömaita surutta ympäri Suomea. Paikallisia on kuultu, enemmistönä ei-autoilijoita (autoilijoilla on harvemmin aikaa tiekorjaus/parannusiltoihin). Ja tietyömaa avataan, tie suljetaan surutta kilometrikaupalla. Urakoitsija panee mieleisensä nopeusrajoitustaulut molempiin päihin – minkä jälkeen tietyömaa seisoo tyhjänä ja ilman mitään töitä päivästä toiseen.
 
Urakoitsijalla ei ole kiire. Urakoitsijalla on usein samaan aikaan monta muutakin työmaata eikä duunareita riitä joka paikkaan jatkuvasti. Pääasia että aina väliin jossain päin työmaata näkyy yksi kaivuri ja pari kuorma-autoa töissä. Että ikään kuin jotain aina tehdään. Sen toivotaan rauhoittavan ohi taaplaavia autoilijoita.
 
Yksi parhaista esimerkeistä on kauan toivottu Karjaan eritasoliittymä – että Helsinki-Tammisaari 25-rantatien liikenne pääsee häiriintymättä virtaamaan Karjaan Shellin ja ABC:n risteyksen ohi, ja että samalla Fiskarsin suunnalta ja IKH/ Shell/ABC-asiakkaat pääsevät sujuvasti 111-tieltä 25:lle.
 
Se on valtava tietyömaa, joka häiritsee ja estää autoliikennettä kaikilta suunnilta. Urakoitsija on Louhintahiekka Oy, suuri maarakennusalan yritys, jolla työmaita Helsingissä, Inkeroisissa, Kemissä, Tampereella, Vantaalla ja muualla. Karjaan työmaalla työ alkoi heinäkuussa 2021 ja valmistuu elokuussa 2022. Kiirettä ei pidetä. Hyvä jos autoilija arkisin näkee yhden kauhakuormaajan ja pari miestä jossain päin työmaata.
 
Autoilija vaietkoon ja maksakoon. Maksajat kärsikööt. Se on maan tapa.
 
Olisihan edes kohteliasta, jos jossain suuren työmaan kulmassa olisi infotaulu, joka kertoisi kuka tekee, milloin valmistuu, ja vaikka kuva paremmasta tulevaisuudesta!
 
Vain, liikaahan sekin olisi.