Etanoli – ilmastonmuuttajien sokea piste Tulosta
13.08.2021 00:00

Kuljetusliike Helokivi on yksi suurista etanolilla ajavista.

Suomi on liittynyt EU-kuoroon, joka huutaa eroon fossiilisista polttoaineista. Ajetaan valtion verotuilla erilaisiin ”bio”-polttoaineisiin, jotka todellisuudessa ovat sekä fossiilisia että CO2-päästäviä. Vihreä kuoro ei muuta näe.
 
Samalla on olemassa kelpo auto- ja moottoripolttoaine, etanoli, täysin fossiiliton, jota Suomessa kierretään kuin ei olisikaan.
 
Aasiassa ja Etelä-Amerikassa etanoli on yleisesti autojen ja muiden ajoneuvojen tärkein polttoaine. Se on yleinen myös Euroopassa. Ruotsissa valtio on määrännyt, että etanolia tuleeolla tarjolla huoltoasemilla koko maassa.
 
Suomessa tuskaillaan ilmastonmuutoksen kanssa ja ajetaan eroon fossiilisista polttoaineista eli bensasta ja dieselistä. Valtio johdattaa valtiovarainministeri kärjessä ja ympäristöministeriö ja liikenneministeriö tiukasti perässä, eikä sisäministerikään pysy asiasta sivussa, biodieseliin ja kaasuun. Niitä suositaan valtioneuvoston ja hallituksen toimesta sanoilla ja tuilla.
 
Todellisuudessa kumpikaan, biodiesel enempää kuin kaasukaan, ei ole fossiiliton. Biodiesel lienee muodollisesti hiukan vähäfossiilisempi kuin diesel.LNG- ja CNG-kaasut ovat fossiilisia siinä missä raaka-aine maakaasu lähtökohtaisesti. Puhutaan trendikkäästi bio-kaasusta silloin, kun pieniä määriä biokaasua on sekoitettu mukaan vailla merkittävää muutosta. Lehmän lannasta ja muista maatalouden sivutuotteista ollaan aloittamassa biokaasutuotantoa Suomessa (St1 ja Valio), mutta näköpiirissä ei ole autoliikenteen tyydyttäviä tuotantomääriä.
 
Kovaääniset vihreät toitottavat suurin suin fossiilisen biodieselin ja kaasun puolesta tajuamatta asiasta valtionjohdatusta enempää. Pääasia että saa vaikuttaa autoja vastaan ja, muka, ilmastonmuutoksen puolesta. Ja valtiovalta, valtiovarainministeriö, valtioneuvosto ja hallitus hymyilevät, kun autoilijat talutetaan ilmastonmuutoksen nimissä suosimaan kahta valtionyhtiötä, Nestettä ja Gasumia.


Valtiovarainministeri Annika Saarikko, mahtaako edes tietää...

NÄKYMÄTÖN ETANOLI
Ajoneuvojen polttoaineena käytetty etanoli on täysin fossiiliton polttoaine – siis juuri sitä minkä perään vihreät ja ilmastonmuuttajat huutavat kurkku suorana. Tosin on nähtävä, että etanoli tuottaa polttomoottoreissa CO2-päästöjä vain kymmenisen prosenttia vähemmänkuin bensamoottori. Hiukkas- jamuista myrkkypäästöistä etanoli säästää.
 
Suomessa on useita pieniä etanolitehtaita. Ne valmistavatetanolinsa elintarvikketeollisuuden jätteistä, kierrätysleivästä, jopa sahanpurusta. Sitä liikenee vain nimellisesti mukaan ajoneuvoetanoliin – kuin  bioa” dieseliin. Valtaosa ajoneuvoetanolista on tuontitavaraa.
 
Ruotsissa Scania valmistaa raskaita etanolikuorma- autoja. Myös paljon busseja ajaa etanolilla. Huoltoasemilla on 85-prosenttista etanolia (15 % bensiiniä) tarjolla henkilöautoille ja varikoilla 95-prosenttista (5 % sideaineita) etanolia kuorma-autoille.
 
Suomessa ajoneuvoetanolin suuri tuottaja, St1, tarjoaa RE85 henkilöautoetanolia 168 huoltoasemalla. St1 ei varsinaisesti ”myy” sitä autoilijoille, kuiskaa vain hyvin hiljaa. Käyttäjä löytää myös tietyillä Shell- ja ABC-asemilla nyt €1,25-1,30 litrahintaan. Se on yhtä raskaasti verotettua kuin bensiini. Ei merkkiäkään valtiovallan taholta fossiilittoman etanolin tukemiseksi tai suosimiseksi.
 
Kuorma-autoetanoli, RED95, on vain ”tiskin alla” erityisillä varikoilla. Litrahintaa ei ole. Liikennöitsijät ja kuljetusliikkeet, jotka ajavat etanoliautoilla, sopivat yrityskohtaisesti RED95-myyjien kanssa hinnasta. Valtio ei tule vastaan tämänkään fossiilittoman liikennepolttoaineen käytössä.
 
Fossiilittoman etanolin ”hys-hys”- politiikka jatkuu Suomessa. St1 välttää myyntiä – nähtävästi valtiovallan pelossa. Vihreät ja ilmastonmuuttajat eivät näe, eivät tajua, eivät välitä? Eduskunta ja kansanedustajat... unohda koko juttu.
 
Ja suomalaisten huuto kaikuu: ”Eroon fossiilisista polttoaineista”! Ja valtiovalta hymyilee.