MK Kuljetuksen Renault Master

10.12.2020 00:00 Ajolinja
Tulosta

Mika Kataja on lähdössä keikalle.

Renault Master 165 dCi saa ylistystä vantaalaisyrittäjältä.
 
Vantaalaisen MK Kuljetuksen uusin työkalu on upouusi erilliskorinen Renault Master dCi 165 Red Edition. Sillä kuljetetaan mm. hissikoneistoja, kassakaappeja ja tietotekniikkaa.
 
- Kyllä tätä Masteria mielellään kehuu. On niin vähävikainen. Ovat muutkin autoilijat kehuneet, kuljetusyrittäjä Mika Kataja sanoo.
 
Kokemusta on. Vaihtoon meni samanlainen Master, 200 000 kilometriä ajettuna.
 
- Tämä uusi on saman tehoinen, mutta vääntää paremmin alhaalta. Nyt voi kuutosvaihdettakin käyttää.
 
Kataja sanoo Renaultia hiljaiseksi ja hyväksi ajettavaksi.
 
- Sprinter maksaisi kahdeksan tonnia enemmän. Tätä sanotaankin Sprinter-killeriksi, autoilija sanoo.
 
Renault on hankittu ”punaisesta” verkostosta eli kuorma-autopuolelta. Siksi auto on Red Edition mallia. Myyjänä toimi Pekka Mäkinen Vantaan Volvo Truck Centeristä.
 
Renault-pakettiautoa saa myös henkilöautoverkostosta, mutta ei alustamallisena.
 
- Volvolla pelaa hyvin huolto ja se on tuossa lähellä, Kataja sanoo.


Se on kuin oikea rahtiauto. Tavaratilassa on sidontaliinat, porraskiipijä ja pumppukärry.

VÄLILLÄ YLIKUORMAA
Fokorin erilliskorin perässä on 750-kiloinen perälauta.
 
Tavaratilassa kulkee mukana usein porraskiipijä ja telakuljetin, jota syövät 640 kilon kantavuudesta puolet.
 
- Kerran mentiin Pasilan poliisitaloon rajulla ylikuormalla, Kataja tuumaa ilman kehun hiventä.
 
Eikö olisi kannattanut ottaa pakun sijaan 4,5-tonninen kuorma-autoalusta?
 
- Välillä on pitkät siirtymät. Silloin on hyvä, että pääsee sataa, yrittäjä sanoo.
 
Tai saisihan Masterilla ajaa nyt uuden tieliikennelain myötä 120 km/h taulussa. Se ei kuitenkaan ihmeemmin innosta.
 
- Vie silloin naftaa paljon, Mika Kataja tuumaa.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!