Hakkerit digitaalisen ajopiirturin kimpussa

18.11.2020 00:00 Ajolinja
Tulosta


Kehitys menee eteenpäin myös digipiirturin manipuloinnissa, ilmeisesti vähintään samaa tahtia kuin piirturivalmistajien kehitysosastoilla. Magneetit ja vaihteistoantureiden muunnoksetovat jo retroa, kun hakkerit ovat alkaneet iskeä suoraan laitteiden ohjelmistoihin.
 
Viimeisin viranomaisten haaviin sattunut tapaus on syyskuun lopulta Ruotsin Västeråsista, jossa tavoitettiin puolalainen omistajakuljettaja melkeinpä rysän päältä. Auto oli piirturin muistista ilmenneiden tietojen mukaan liikkunut 1,8 km viimeisimmän tauon jälkeen ja nopeuskäyrä nousi suoraan nollasta 90 km/h marssivauhtiin. Noin lähellä tarkastuspaikkaa ei kuitenkaanole mitään taukopaikkaa eikä autoa oltu havaittu seisovan tienreunassa. ”Tauko” oli siis pidetty auton liikkuessa.
 
Tässä vaiheessa oli perusteltu syy epäillä piirturimanipulaatiota. Auto takavarikoitiin ja kuljettaja vietiin kuulusteltavaksi. Mies vietti yön putkassa ja tunnusti aamulla, ettäpiirturin ohjelmistoa oli muutettu niin, että laitteen sai näyttämään taukoa ajon aikana.
 
Lisäksi kuljettaja paljasti, että ohjelmapätkävoidaan poistaa laitteen muistista –myös ajon aikana. Näin hän oli tehnytkin ennen tarkastusta todisteiden hävittämiseksi. Poliisin tutkijat eivät myöhemmin saaneet manipulaatiotoimintoa käyntiin, mikä tukee kuljettajan kertomusta.
 
Tämä ei ollut ensimmäinen ohjelmistomanipulaatioVästeråsissa. Toukokuussa haaviin jäi saman tyyppinen irlantilainen tapaus.
 
MURTOVARMA – EI OLEKAAN
Auton takavarikko on sittemmin purettu, mutta piirturi on lähetetty valmistajalle tutkittavaksi. Kuljettaja on tunnustanut tietomurron, josta hänelle kirjoitettiin 5 800 kruunun sakko. Kuljetusliikettä vastaan on käynnistetty syyteharkinta ja yhteisösakkomenettely.
 
Vastaavia tapauksia on ollut Puolassa kesällä 2019. Silloin heinäkuussa tavoitettiin kaksi hakkeroitua digipiirturia. Toinen näistä löytyi kolme kuukautta vanhasta autosta. Ranskasta raportoitiin ohjelmistomanipulaatiosta jo maaliskuussa 2018.
 
Puolassa tutkittavassa tapauksessanäyttää siltä, että laitteiston ohjelmistoon on murtauduttu käyttämällä hyväksi auton CAN-väylää. Siihen on liitetty ohjelmoitu USB-tikku OBDII-diagnoosiliittimen kautta.
 
Kolmannen sukupolven digipiirturi tuli markkinoille vuonna 2017. Silloin väitettiin, että se on murtovarma sekä laitteisto- että ohjelmistomanipulaatiolle. Tapaukset osoittavat, että manipulointia voidaan tehdä piirturille ja sen ohjelmistolle.
 
Puolasta löytyneeseen melko uuteen autoon oli ilmeisesti onnistuttu asentamaan antureiden häirintälaite. Näin piirturi saatiin näyttämään taukoa, kun painettiin tarkoitukseen tehtyä katkaisijaa.
 
Saksan poliisista ollaan oltu kiinnostuneina yhteydessä Västeråsiin tutkimuksen tuloksista. Ruotsin poliisista todetaan, että he vaihtavat mielellään tutkimustietoa piirturimanipuloinneista ulkomaisten viranomaisten kanssa.

Teksti: Tom Fredman, lähteet: Tidningenproffs.se ja trans.info

TILAA AJOLINJA!