Veho Hyötyajoneuvot yksinkertaistaa organisaatiota

06.12.2023 00:00 Ajolinja
Tulosta

Reino Manninen on ollut Veho Hyötyajoneuvojen maajohtaja lokakuun alusta lähtien.

Volvolta tullut Reino Manninenotti vastuulleen Vehon hyötyajoneuvot. Organisaatiota mataloitetaan, jotta myös vastuujohtajat laskeutuvat lähemmäs kuljetusyrittäjän arkipäivää. 
 
Veho Vehkala on Suomen monipuolisin ja suurin hyötyajoneuvokeskus. Siellä Ajolinja poikkesi tuoretta veholaista johtajaa tapaamassa lokakuun alussa.
 
- Minulle oli yllätys, että täällä on niin vahva ja ammattitaitoinen erikoisajoneuvomyynti, kertoo Veho Hyötyajoneuvojen Suomen maajohtajana juuri aloittanut Reino Manninen.
 
Mercedes-Benz Unimogilla voi lähteä Espoon kaupungin hommiin monipuolisin työlaittein varusteltuna. Kuljetusnäyttelyssä oli esillä MB Zetros 6x6, joka meni Bolidenille kaivostyökoneiden tankkausajoneuvoksi.
 
Vehkalassa näkee myös kevyen kaluston vahvan aseman. Ei sellaista Volvolla ollut, josta Manninen tuli Veholle elokuun alussa. Volvolla keskitytään raskaaseen kuorma-autokalustoon, jossa ruotsalaismerkki tekee vahvaa työtä suomalaisten kuljetusyrittäjien keskuudessa.
 
Mannisen työkokemus on Volvo-voittoista. Vuonna 1991 työura alkoi korjaamopäällikkönä Mikkelissä Savonlinjan omistavan Honkasen suvun Vauhti-Vaunussa, jolla oli Volvon edustus. Pitkä Volvo-ura huipentui vuonna 2017, jolloin Manninen aloitti Volvon kuorma-automyynnistä vastaavana Suomessa. Tämän vuoden huhtikuussa hän poistui myyntijohtajan vakanssilta.


Raskasta ja keskiraskasta tähtikeulaa.

MANNINEN JA SIGERSTEDT
Elokuussa Manninen aloitti Veholla Trucks&Buses jakeluliiketoiminnassa johtajana, tehtävänään kehittää Vehon hyötyajoneuvoliiketoimintaa keskittyen markkinaosuuteen, kannattavuuteen, asiakaskokemukseen ja palvelukehitykseen. Näin Ajolinjalle viestitettiin.
 
Syyskuun alussa sitten kerrottiin, ettäReino Manninen aloittaa hyötyajoneuvojen Suomen maajohtajana lokakuun alusta lähtien.Ruotsalainen Tobias Sigerstedt johtaakoko Hyötyajoneuvot-yksikköä, joka käsittääSuomen lisäksi Ruotsin, Viron, Latvianja Liettuan. Samalla kerrottiin, että Veho tulee tehostamaan asiakaskokemusta.
 
Reino Manninen vastaa Suomen Mercedes-Benzin hyötyautomyynnistä Vito-pakettiautosta Arocs SLT lavettiveturiin. Maajohtajan vastuulla on myös jälkimarkkinointipalvelut ja maahantuontikin, pois lukien pakettiautojen maahantuonti.
 
Pakujen maahantuonti kuuluu Vehossa henkilöautopuolelle. Tämä johtuu Mercedes- Benzin maailmanlaajuisesta jaosta. Kuorma-autot ovat nykyisin omana pörssiyhtiönä Daimler Truck. Henkilö- ja pakettiautojen valmistuksen hoitaa puolestaan Mercedes-Benz AG. Jättiläisiä ovat molemmat. Mercedes-Benz tunnetaan maailman joka kolkassa.


Tarjolla olisi Sprinter pakettiautoa FRC-korilla.
 
MATALA ORGANISAATIO TULEE
- Meillä on hyvä ja kattava verkosto, Manninen alkaa kertoa Mercedes-Benzin tilanteesta Suomessa.
 
Ajolinja muistuttaa, että yhtä vahvasta verkostosta huolimatta raskaan kaluston markkinaosuus laahaa paljon ruotsalaismerkkejä perässä. Tämä lienee merkittävä syy, miksi Manninen rekrytoitiin apuun.
 
- Markkinaosuus lähtee asiakkaasta. Meidän tulee olla heidän mukanaan paremmin arjessa, Manninen tuumaa.
 
Ensimmäinen peliliike Veholla on yksinkertaistaa organisaatiota. Se koskettaa koko konsernia, mutta tässä haastattelussa keskitytään hyötyajoneuvonäkökulmaan.
 
- Organisaatio pitää olla niin matala, että vastuualuejohtajatkin ovat mahdollisimman lähellä asiakasta. Johtamisen tulee olla suoraviivaista. Meidän kaikkien tulee puhaltaa joukkueena yhteen, Manninen kertoo.
 
Veholla hyötyajoneuvojen maahantuonti ja myynti eriytettiin jokunen vuosi sitten vahvasti toisistaan. Tuolloin osa hyötyajoneuvosektorin johtajista siirtyi lattiatasolta asiakkaan läheltä kauemmas pääkonttoriin.
 
- Jokaisen pitää ymmärtää oma roolinsa.Palataan hyväksi koettuihin ratkaisuihin,Manninen tähdentää.
 
Veho hyötyajoneuvoissa oli aikanaan käytössä aluejohtajamalli. Sitä käyttävät ruotsalaismerkitkin. Ei ole vaikea arvata, että siihen suuntaan mennään. Uuteen organisaatioon siirrytään virallisesti ensi vuoden alusta lähtien.


Avolava, pikku pilkki ja miehistöohjaamo. Kuka julkinen yhteisö nappaa ensin tämän Fuson?

NÄKYVYYTTÄ LISÄÄ
Toinenkin Vehon hyötyajoneuvojen osa-alue kaipaa Mannisen mielestä parantamista.
 
- Olemme olleet näkymättömiä, Manninen tunnustaa.
 
Ajolinjalle nousee mieleen ajankohtaiset sähkökuorma-autot. Niistä on pidetty alalla useita mediatilaisuuksia, mutta ei juuri Vehon osalta. Täyssähköisiä Mercedes-Benz kuorma-autoja on Suomessa tien päällä neljä, mutta kovin salaa ne ovat saaneet työnsä aloittaa.
 
- Tarkoitus on olla entistä enemmän mukana tapahtumissa, missä asiakkaammekin ovat. Autokaupassa ratkaisevat ihmissuhteet, Manninen kertoo.


Veho Vehkala, hyötyautomaailman palatsi.

LAAJA MALLISTO ETUNA
Vaikka Manninen johtaakin koko Suomen orkesteria, hän haluaa istua lähellä asiakaskuntaa Vehkalassa. Siellä poikkeaa monia tuttuja Volvonkin ajalta ja morjestuksella se kaupankäyntikin monesti alkaa. Mutta miten täällä Vehon ykköspisteessä menee?
 
- Vehkala pyörii hyvin, täällä on kaikenkokoiset hyötyautot hyvin esillä. Automyyntihän valuu etelään.
 
- Meillä on toimipisteitä, joissa ei raskaan kaluston myynti ole suurta, mutta niissä kevyen kaluston myynti paikkaa, Manninen toteaa.

Tässäkin tulee vahvuudeksi Mercedes-Benzin hyötyautojen laaja mallikirjo.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   LUE DIGILEHTI