Auvisen Juhla-Scania

02.08.2023 00:00 Ajolinja
Tulosta

Rekisteri KA-169 on sama kuin Väinö Auvisen ensimmäisessä kuormaautossa.

Väinö Auvinen aloitti autoilun 70 vuotta sitten. Juhlan kunniaksi Mika Auvinen teetti Super-Scanian, jota Perttu Papunen kuvitti F-Volvoilla.
 
Kuljetusyrittäjä Mika Auvinen teki uusimmasta autostaan R560-Scaniasta 70-vuotisjuhla-auton. Edesmennyt isä Väinö Auvinen aloitti autoilun vuonna 1953. Maalaukset on tehnyt Perttu Papunen, kiiltävät osat vääntänyt Hio- Mex.


Kuljettaja Teuvo Sinisalo (vas.) ja isäntä Mika Auvinen.

Kuljettajan puolella hytissä on Suomen ensimmäinen F-sarjan Volvo (F10). Se tuli Väinö Auviselle, joka oli Volvo-mies. Tätä ”tasakattoa” tultiin Göteborgin tehtaalta kuvaamaan, kuvauspaikkana Helsingin Suvilahti. Katolla oli yksi Michelin-ukko. Vetäjässä ja perävaunussa oli molemmissa 12,5-kuution bulksäiliöt. Vielä vähemmän meni 60-luvun alussa Auvisen Volvo 465-Volvon kippipyttyyn, kaksi kuutiota.
 
Apumiehen puolen kuvassa on Volvo F12 vuodelta 1981. Säiliöt ovat Interconsultilta. Yhdistelmä seisoo Nummelassa Trailer- Metallin pihalla, kuvassa edesmennyt Raimo Poutiainen ja eläköitynyt autonvarustelija Jouni ”Jönni” Poltinoja. Molemmat olivat pitkään Auvisen autojen hovivarustajia.


Sisustuksen on tehnyt Verhoomo Prima eli Lasse Vänttinen.

Uuden Scanian säiliöt on valmistanut italialainen O.ME.P.S. Säiliöasennukset ja päällirakennevarustelun on tehnyt Janne Pitkäsen vetämä Tank Pro Seinäjoella. Säiliöiden jyrkkä kartiokulma ja Mouvex ruuvikompressorit takaavat sen, että uuden 76-tonnisen yhdistelmän 73 kuutiota purkautuu tunnissa. Kyydissä kulkee sementtiä Paraisilta ja Lappeenrannasta, tuhkaa Helsingin voimalaitoksilta.
 
Kuljetus V ja M Auvinen Oy:llä on kahdeksan Scaniaa. Mercedes-Benzejä on enää yksi. Juhla-Scania on R560 eli Super- Scania.
 
- Se vie kahdeksan litraa vähemmän kuin meidän R770. V8-logo ei tarvitse olla enää kuin takissa, Mika Auvinen kertoo.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!