Kun virallinen korkeustieto on väärää

28.09.2022 00:00 Ajolinja
Tulosta

Janne Lausvaara on tuttu näky rekkanäyttelyssä jakamassa tietoa karttasovelluksestaan. Kuvassa hän on Tawastia Truck Weekend tapahtumassa heinäkuussa.

Janne Lausvaara huomasi, että Väyläviraston Digiroad- karttatiedossa on paljon virheitä erityisesti alikulkujen korkeuksissa. Niinpä hän julkaisi ilmaisen Tietorahdin kartan, johon kerätään jatkuvasti oikeaa tietoa ammattikuljettajan iloksi.
 
Kun Torniosta mennään Ruotsin puolelle Haaparantaan, alitetaan rautatiesillat ja Kilpisjärvelle menevän valtatie 21:n silta. Siltojen ennen oli korkeuden ennakkovaroitusmerkkinä 4,3 metrin korkeus ja sillassa 4,2 metriä, vaikka alta mahtui 4,4 metriä korkea auto. 
 
- Vuodesta 2013 moni on turhaan kiertänyt, joka ei ole tiennyt, kertoo Janne Lausvaara Tietorahdista.
 
Liikennemerkit ja tieto Väyläviraston Digiroad-aineistoon korjattiin vasta tämän vuoden tammikuussa eli tieto oli väärää yhdeksän vuotta. Tähän tarvittiin pitkäaikainen painostus Tietorahdin, SKAL Pohjois- Suomen ja kuljetusyrittäjien taholta.
 
Tämä on vain yksi esimerkki lukuisista virheistä liikennetiedossa, jonka takia ammattiliikennejoutuu kärsimään. Mutta aloitetaan alusta, mikä on Janne Lausvaaran väylä pyristelyyn tutkainta vastaan.


Tästä voi ajaa 3,6 metriä korkealla linja-autolla, mutta et kuorma- tai pakettiautolla.

TIETORAHTI JA KUOLEMANLAAKSO
Janne Lausvaara oli vuodet 2004-2012 lähettifirmassa töissä. Siellä hän halusi lopulta nousta ajojärjestelijäksi, mutta ei siinä onnistunut. Niinpä Lausvaara lähti Turun ammattikorkeakouluun opiskelemaan liiketoiminnan logistiikkaa.
 
Opintojen jälkeen Lausvaara alkoi myymään vieraalla kuljetusalan toiminnanohjausjärjestelmiä, kunnes perusti oman yrityksen, Tietorahdin.
 
- Pääsin ratkomaan muiden ongelmia, Janne Lausvaara kertoo.
 
Tietorahti oli muun muassa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n kumppanina kuljetusyritysten tietoteknistymistä edesauttamassa.
 
- Yhden miehen yrityksissä on eri ongelmat kuin sadan auton yrityksissä, Lausvaara kertoo haasteen.
 
- Tein vuonna 2018 kuljetusyrityksille ensimmäisen oman ohjelmiston. Sillä pystyi tarkistamaan korkeusrajoitetut sillat, painorajoitukset, taukopaikat, tankkauspisteet, Lausvaara kuvaa.
 
Ohjelmisto oli Googlen karttatiedon (Google Maps) päälle rakennettu. Karttoja oli 70 erilaista.
 
- En saanut ohjelmistolle kuin 1 700 käyttäjää.
 
Kaiken lisäksi data oli väärää, ei pitänyt paikkaansa.
 
- Liikevaihto tipahti, olin kuolemanlaaksossa, Janne Lausvaara kertoo.
 
PALJON VÄÄRÄÄ DATAA
Lausvaaralla kesti yhdeksän kuukautta saada Väylävirasto asiakkaaksi ja ymmärtämään, että korkeusrajoitustiedosta puolet oli väärää.
 
Kyllä, puolet siltojen korkeusrajoituksista ei pitänyt paikkaansa. Lukuisia esimerkkejä on edelleenkin paljon. Esimerkiksi ennakkovaroitusmerkit ovat toista kuin siltojen todellinen korkeus.
 
- Kunnat ei hoida kunnolla siltamerkkejä, eikä siitä ole sanktioita. Kunnilla ei ole resursseja pitää aineistoa, Janne Lausvaara toteaa.
 
Kaikkien siltojen korkeudet eivät ole edelleenkään Väyläviraston Digiroad-aineistossa. Lisäksi väylätieto on katsottavissa vain tietokoneelta, kännykkäsovellusta ei siis viranomaiset ole kehityttäneet. Väyläviraston dataa käyttävät jotkut navigointisovellukset, kuten TomTom ja Garmin.


Tämä on Ruotsiin menevä silta Torniossa, jossa oli vuosia 4,2 metrin korkeusrajoitus. Alta mahtui kuitenkin 4,4-metrinen, nyt tieto on korjattu.

ILMAISEN KARTAN SYNTY
Lausvaara teki uuden kännykkäsovelluksen, joka sai nimekseen Tietorahdin kartta. Vajaan kahden vuoden aikana sille on käyttäjiä tullut noin 12 000. Sovelluksella on avauksia päivässä 14 000 eli vuodessa reilu viisi miljoonaa.
 
Ilmaisella sovelluksella on eri karttatasoja eri käyttäjille eri tiedoin. Sovelluksesta löytyy tietoa mm. liikennehäiriöistä, kuormauspaikoista, taukopaikoista, korkeuksien ja massojen rajoitteista.
 
Merkittävä osa tiedosta on Tietorahdin eri tietolähteistä keräämää. Osa on tullut sovelluksen kautta, osan on Lausvaara manuaalisestisyöttänyt ohjelmistoon.
 
- Kuljettajat saisivat olla aktiivisempia tiedon antamisessa sovelluksen kautta, Lausvaara hoputtaa.
 
Kuljetusliikkeet ovat aktiivisempia, soittavat usein Lausvaaralle.
 
YHTEISTYÖKUMPPANEITA
Tietorahdin kartta on ilmainen. Mutta mistä saat rahaa?
 
- Myyn dataa, esimerkiksi kuljetusalan ohjelmistoyrityksille. Ely-keskukset ja kaupungit ovat myös kiinnostuneet datasta eri hankkeissa, Lausvaara kertoo.
 
Rahtarien Rastirastien sovelluksen ylläpito on Tietorahdin harteilla. Koko ajan kerätään tietoa myös uusista paikoista, kuten raskaalle liikenteelle sopivista levikkeistä ja telaus- ja kärrynjättöpaikoista ympäri Suomen.
 
Helsingin kaupungin innovaatioyhtiön (Forum Virium Helsinki) toimeksiannosta Tietorahti keräsi joukkoistamalla tarkkaa tietoa purkupaikkojen sisäänajoista ja rajoituksista, sillä näitähän ei esimerkiksi Google Maps kerro.
 
- Tämä sitä kuljetusalan hiljaista tietoa, miten huoltoliikenne toimii, Lausvaara kertoo.


Paljon on kerrottavaa. Kuva on Tietorahdille tullut palaute tien päältä.

VÄÄRÄ TIETO TUO ONGELMIA
Purkupaikoilla on paljon väärää tietoa.
 
Turussa TYKS:in huoltokäytävällä 4,3 metriä korkealla kuorma-autolla ajettaessa räystäät tippuivat, vaikka ennakkovaroitusmerkki oli juuri tuo 4,3 m. Rakennusliike vaati rahaa kuljetusyritykseltä, mutta Lausvaara kielsi maksamasta. Laserilla mitattaessa todellinen alituskorkeus oli 4,269 m. Lopulta merkiksi vaihdettiin 4,1 m.
 
Yhdessä paikassa 3,8 metrin korkeusmerkin päälle oli pistetty vain 3,5 metrin lappu. Korjattua tietoa ei ole viety mihinkään aineistoon.
 
Espoon uudessa Lippulaivan kauppakeskuksen purkuväylältä poistettiin heti alkuun muovimatto, kun siinä ei rullakko luistanut. Palaute tuotti siis tulosta.
 
- Ajokieltoja ei ole kartoissa, tulevat kuljettajille yllätyksenä, Lausvaara toteaa.
 
Väyläviraston Digiroad-aineistossa on edelleen paljon väärää tietoa.
 
- Kehä III:n sisäpuolella on aineistossa 63 puuttuvaa alikulkua. Espoo korjasi jo ne omalta osalta, Lausvaara toteaa.
 
Kuntien suhtautumisessa on isoja eroja vääriin tai puuttuviin tietoihin, kuten korkeusrajoituksiin.
 
- Oulu on paha, ei ota kuuleviin korviin. Jos osuu siltaan, se on kuljettajan syy.
 
Hän on kyllästynyt ilmoittamaan viranomaisille korjausmuutoksia, kun niitä viedään huonosti Digiroad-aineistoon. Sen sijaan hän päivittää omaa Tietorahdin karttaansa.
 
Haastattelun aikana katsotaan tietokoneelta Tammiston alikulkua Tuusulanväylän ali Vantaalla. Se on paikka, jossa todella moni jakeluauton kuormakori on jysähtänyt sillan rakenteisiin ja mennyt päreiksi. Lausvaara yllättyy, kun alituskorkeus 3,4 metriä on vihdoin eli huhtikuun alussa korjattu Digiroad-aineistoon.
 
- Kaksi vuotta siitä huusinkin, Lausvaara puuskahtaa.
 
Helsingissä olevia painorajoituksia ei ole viety Digiroadin avoimeen dataan, mutta Turussa on.
 
Vaikka nykyisissä on paljon tekemistä, Lausvaaran mielessä on uusiakin tiedonkeruukohteita. Sellaisia ovat mm. rekkaparkkien käyttöasteet ja kabotaasiliikenne.
 
- Ruotsissahan kerätään ulkomaisesta kalustosta rekisterinumeroita, Lausvaara tietää.



HUOMIOI KADUN KALTEVUUS
Turussa Stockmannilla on korkeusmerkki 4,1 m. Niin korkealla kuorma-autolla ei voi huoltotunneliin välttämättä ajaa, sillä kuormatila nousee perästä ja etupäästä kadulta ajettaessa. Kuinka paljon kuormatila sitten nousee, se riippuu peräylityksestä ja akselivälistä.

Tismalleen oikeaa korkeusmittaa ei siis voi antaa. Vastuu on jätetty kuljettajalle lisäkilvellä Huomioi kadun kaltevuus.
 
Rakennuksen katossa on nirhaumia, joten kiinni on ajettu.



NÄIN KÄYTÄT TIETORAHDIN KARTTAA
1. Lataa sovellus kännykkääsi ilmaiseksi Google Play kaupasta tai Apple Storesta.

2. Sovelluksesta löydät mm. korkeusrajoitukset, painorajoitukset, tankkauspisteet, taukopaikat, liikennehäiriöt ja purkuja lastauspaikat. Ota niitä käyttöön tarpeesi mukaan, sovellus muistaa valinnat.
 
3. Sovelluksen kautta voit tehdä muutoksia osaan tietoihin tai lähettää korjaustiedon. Näitä ovat mm. korkeusrajoitukset ja kärryjen telauspaikat.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Jouni Hievanen ja Tietorahti

TILAA AJOLINJA!