Hälytys korjaamolle

28.02.2020 00:00 Ajolinja
Tulosta

Kuljetusliike Vuotilan yhdistelmä on ollut pilottikäyttäjänä Volvo Älykäs Rengaspalvelussa.

Rengaspainevahdit ovat tulossa pakolliseksi kuorma-autoihin. Volvolta sellaisen saa jo, jopa 34-metrisen yhdistelmän jokaiseen renkaaseen. Kuljetusyrittäjä voi halutessaan antaa Volvolle renkaiden kokonaisvastuun.
 
Mynämäkeläisen Kuljetusliike Vuotilan puutavara-auto eteni maantienopeudella. Isäntä Olli Vuotila ja kuljettaja olivat autuaan tietämättömiä, että 76-tonnisen yhdistelmän perävaunussa oli neljännellä akselilla sisemmässä paripyörässä vuoto.
 
Sitten Vuotilan puhelin soi. Volvo Truck Centeristä kerrottiin rengasvuodosta, joka oli lähtenyt liikkeelle aikaisemmin metsätiellä. Kyse oli pistovauriosta.
 
- Tällainen vuoto lakkaa yleensä, kun paine laskee 4 - 5 bariin, kertoo Volvo Finlandin jälkimarkkinointijohtaja Tommy Lindholm.
 
Näin kävi Vuotilankin autossa. Vuoto lakkasi ja vajaapaineinen rengas olisi saattanut jäädä pimentoon pitkäksikin aikaa.
 
VIISI RENGASRIKKOA
Kuljetusliike Vuotilan FH16-750 Volvo otettiin käyttöön joulukuussa 2018. Melko pian Volvo Truck Centeriltä kysyttiin, voisiko Vuotilan tulla mukaan Volvo Älykäs Rengaspalveluun testikäyttäjäksi. Nyt helmikuun alkupuolella autolla oli ajettu 215 000 kilometriä.
 
- Rengasrikkoja on ollut viisi ja ne ovat kaikki olleet perävaunussa. Pari on ollut räjähdystä, jotka olemme itse huomanneet, Olli Vuotila kertoo.
 
Puutavarayhdistelmässä nimenomaan perävaunun renkaat ovat suuressa vaaravyöhykkeessä, erityisesti kolmeakselisessa jäykässä telissä.
 
- Murskeenpala saattaa hieroutua kiinni renkaaseen. Jos vuoto tulee sisimmäiseen renkaaseen ja sitä ei huomaa, silloin ulompikin rengas kuluu nopeasti, Vuotila sanoo.
 
Kuljetusliike Vuotila ei ole seurannut yhdistelmän rengaspaineita nettiselaimella. Se olisi nyt mahdollista. Kun Vuotilalle on kerrottu Volvon toimesta rengasvaurioista, uudet renkaat on vaihdettu omalla tallilla. Rengastyöt pyritään tekemään itse.
 
- Olemme olleet todella tyytyväisiä rengaspalveluun, kuljetusyrittäjä Olli Vuotila kertoo.


Vantaan Volvo Truck Centerin aulassa on havainnemateriaalina renkaaseen tuleva anturi, joka mittaa renkaan painetta ja lämpötilaa.

40 AUTOA SUOMESSA
Renkaiden reaaliaikaista seurantaa Suomen Volvo on kehittänyt tehtaan tuella. Pilottiautoja on käytössä noin 25. Viime toukokuussa Volvo Älykäs Rengaspalvelu lanseerattiin Kuljetusnäyttelyssä kaupalliseen käyttöön. Kovin moni ei ole sitä vielä hankkinut, vaikka käyttäjäpotentiaali onkin suuri.
 
Tällä hetkellä palvelu on Suomessa 35:ssä kuorma-autossa tai ajoneuvoyhdistelmässä ja kolmessa linja-autossa. Ruotsissa rengasseurannan piirissä on lähes sama määrä autoja kuin Suomessa. Norjassa on muutama auto Norjassa. Kun kokemuksia on saatu kerättyä, rengaspalvelu laajenee muuallekin.
 
KAIKKI RENKAAT MUKAAN
Volvo Älykäs Rengaspalvelua on rakennettu suomalaisnäkökulmasta. Tätä tarkoittaa, että yhteen järjestelmään voidaan liittää yhdistelmän kaikki renkaat.
 
Vetäjän perään asennetaan telematiikkayksikkö, joka on Bluetooth-yhteydessä renkaisiin. SIM-kortin kautta saadaan yhteys Volvon korjaamolle sekä mahdollisiin kuljetusyrityksen matkapuhelimiin.
 
Yli 30-metrisissä HCT-yhdistelmissä voi tulla kysymykseen, että lisäyksikkö voidaan joutua asentamaan keskimmäiseen perävaunuun. Tästä ei ole vielä kokemusta, sillä pisimmät palvelussa olevat yhdistelmät ovat 25-metrisiä.
 
Renkaan sisälle tulee muovikuorinen nelisen senttiä halkaisijaltaan oleva anturiyksikkö, joka kiinnittyy magneetin avulla renkaan sisäpintaan. Renkaan sisäpinta on kumiseosta, mutta rungon teräsvahvikkeiden ansiosta anturiosa pysyy tukevasti paikoillaan. Kiinnipysymisessä auttaa myös keskipakovoima.
 
Anturiyksikössä on akku, jonka kerrotaan kestävän viisi vuotta. Anturi mittaa ilmanpainetta ja lämpötilaa kahden minuutin välein.
 
Kun rengasta vaihdetaan toiseen, se voidaan ohjelmoida rengaspalveluun etänä. Ja se tapahtuu näin: Alle laitettua rengasta kopautetaan vasaralla, jolloin järjestelmä huomaa, mistä renkaasta on kysymys.
 
- Kerran vaihdoimme perävaunuun kahdeksan rengasta kerralla. Siirsimme anturin renkaasta toiseen, Olli Vuotila kertoo.
 
Silloin palvelussa ei ollut vielä ”vasaratunnistusta” eli jokaisen anturin koodia piti tihrustaa rengasohjelmoinnissa.


Graafisesta käyrästä pystyy tekemään monia johtopäätöksiä. Näkee, milloin auto on ollut seisahduksissa ja miten paine ja lämpötila muuttuvat.

HITAITA VUOTOJA PÄÄOSA
Volvon rengaspalvelu hälyttää, mikäli renkaan paine laskee 0,3 bar kymmenen minuutin aikana. Hälytys tulee silloinkin, kun rengaspaine alittaa 6 bar. Kun hälytysraja (säädettävissä) alittuu, sovelluksen näytöllä musta rengas muuttuu punaiseksi.
 
Nopea reagointi on tärkeää erityisesti eturenkaan paineenlaskussa. Öisin ei kukaan tuijota Volvon organisaatiossa rengaspalvelunnäyttöä.
 
- Kyllä me vielä keksimme tähän ratkaisun, Tommy Lindholm sanoo.
 
Muutaman vuoden päästä Volvoonkin on tultava tehtaan toimesta rengaspainevahti, koska se tulee pakolliseksi kuorma-autoihin.
 
Suureen osaan rengasongelmiin pystyään reagoimaan jo nyt riittävän ajoissa.
 
- 80 % rengasvioista on hitaita vuotoja, jotka voi huomata ennen rengasrikkoa, Lindholm kertoo.
 
Vaikka rengaspaine olisi normaali, esimerkiksi rungossa oleva vika voi nostaa aluksi lämpötilaa. Tämä ei jää anturilta pimentoon. Hälytysrajaksi on säädetty 85 astetta. Kesäkuumalla kuormatun auton renkaan lämpötila voi nousta 95 asteeseen. Talvella renkaan lämpötila voi olla pakkasen puolella, kun teliakseli on ylhäällä.
 
Rengaspalvelun sovelluksesta saa rengaspaineesta ja lämpötilasta historiatietoa, graafista käyrää. Siitä on selvitettävissä, mihin aikaan vuoto on alkanut. Siitä taas on usein selvitettävissä, missä on auto rengasvian syntyaikaan ollut. Metsätiellä, naulatehtaan pihassa?
 
Käyrästä myös näkee, miten ilmanpaine elää ihan kunnossakin olevassa renkaassa. Eroa voi olla kylmän ja lämpimän renkaan välillä jopa 1,5 bar.
 
Volvon rengasvahti ei siis ilmoita rengasviasta auton omassa infojärjestelmässä, esimerkiksi mittaristossa.
 
- Ei tarvita isoja järjestelmiä, kun ne soitamme. Rengaspalvelu ei ole automerkkisidonnainen, Tommy Lindholm kertoo.
 
On Volvo Älykäs Rengaspalvelun piirissä yhdestä kuljetusliikkeestä Volvon lisäksi Scaniakin.
 
Rengaspalvelu toimii selainpohjalla ja erillistä sovellusta ei tarvitse ladata kännykkään, tablettiin tai tietokoneelle.
 
- Hälytyksen huomaa ajaessa. Siitä tulee samanlainen popup ilmoitus kuin whatsapp-viestissä, tekstiviestissä tai uudessa sähköpostissa. Sovelluksen ei tarvitse olla aktiivisena näytöllä, kertoo Vantaan Volvo Truck Centerin teknisen palvelutiimin päällikkö Markus Heiskanen.
 
MITÄ MAKSAA?
Volvo Älykäs Rengaspalvelu kustantaa 12 renkaassa viiden vuoden sopimuksella 2650 euroa (alv 0). Luku 12 tulee siitä, että se määrä on renkaita mm. neliakselisessa nuppiautossa. Eli kuukautta kohden maksu tekee 44 euroa.
 
Jos kyseessä on tyypillinen 76-tonninen yhdistelmä, silloin rengasseurannan hinta kuu- kautta kohden on sadan euron luokkaa.
 
- Kuulostaa arvokkaalta, mutta toisaalta sen avulla voi säästää huomattavia rahasummia. Järjestelmä ilmoittaa pyörien lämpötilamuutokset, jolloin voidaan havaita jopa pyörän laakeririkko ajoissa, Olli Vuotila tuumaa kuultuaan vahvistetun hinnan Ajolinjalta.
 
Rahallisen panostuksen vastineeksi saa parantunutta liikenneturvallisuutta, pienentyneitä rengaskuluja ja pienempää polttoaineenkulutusta (vajaapaineinen rengas lisää kulutusta). Lisäksi kuljetusyrityksessä ei tarvitse tarkkailla rengaspaineita mittarilla tai vasarakoputuksilla.
 
Jos renkaan äkillisen hajoamisen voi estää ennakkoseurannalla, siinä säästyy helposti tuhat euroa. Hätäpalveluauton tekemä renkaanvaihto tien päällä ei ole halpaa, varsinkaan yöaikaan.
 
Volvon rengaspalvelu pyritään liittämään osaksi huolto- ja korjaussopimusta, joista Gold on kaikkein laajin. Volvolla on kuitenkin uusimpana palveluna Uptime Care, jossa maksetaan vain Volvon yhteydenotosta vikatilanteessa. Esimerkiksi pilottikäyttäjä Kuljetus Vuotilalla ei ole mitään huolto- ja korjaussopimuksia.


Finlandin jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm ja Vantaan Volvo Truck Centerin teknisen palvelutiimin päällikkö Markus Heiskanen halusivat esitellä Ajolinjalle Volvo Älykäs Rengaspalvelua, jotta tietoisuus siitä leviäisi kuljetusyrityskuntaan.

HYVÄ KATTAVUUS JO SUOMESSA
Jokainen Volvo jälleenmyyjä hoitaa omat ajoneuvonsa. Rengaspalvelun laajuudessa on eroja, koska aivan jokaisella merkkikorjaamolla ei ole rengasmyyntiä ja rengasasennuksia.
 
Rengasmyynti ja asennus on Volvon omissa Truck Centereissä Vantaalla, Turussa, Kuopiossa ja syksyllä myös Jyväskylässä uuden korjaamon valmistuttua. Ulkopuolella Volvo Truck Centereistä ovat toistaiseksi Lahti, Forssa ja Raasepori. Lahti on seuraavana korjaamon uusimislistalla.
 
Raskaspari tarjoaa renkaiden kokonaispalvelua kaikissa pisteissään eli Kotkassa, Kouvolassa, Mikkelissä, Iisalmessa ja Joensuussa.
 
Käyttöautolla laajaa rengaspalvelua saa Vaasassa, mutta ei Seinäjoella. Wetteri Powerilla se on Oulussa ja Rovaniemellä, mutta ei Kokkolassa ja Kemissä. Autokilta Trucks on mukana toimipisteessään Lappeenrannassa.
 
TAVOITTEENA KOKONAISVASTUU
Huolto- ja korjaussopimukset perustuvat ajosuoritteeseen. Volvo-sopimuksen kilometrihintaan (senttiä kilometriltä) on mahdollista saada jo nyt mukaan yhdistelmän renkaat.
 
- Yhtään sellaista sopimusta ei vielä ole, Tommy Lindholm toteaa.
 
Vantaan Volvo Truck Centerissä on renkaiden kulutuspinnan skannauslaite. Sen tulokset ovat vielä irralliset eli kulutuspintatieto ei vielä tallennu automaattisesti auton huoltojärjestelmään.
 
Volvo Älykäs Rengaspalvelu ja yleisemminkin automerkin organisaation kokonaisvastuu kuljetusyrityksen renkaista tekee vasta tuloaan ja vaatii edelleen kehittämistä. Tässä ovat muut automerkit Volvoa vielä kauempana perässä. Perinteisestihän rengashommat on hoidettu rengasliikkeiden kanssa tai omassa hallissa, kuten Kuljetus Vuotilan FH16-Volvoon.

Teksti: Jouni Hievanen, kuvat: Kuljetusliike Vuotila ja Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!