
Kun akkupakettien määrä vähenee kolmesta kahteen, eActros 400 rekkaveturin voi tilatta 3 700 mm:n akselivälillä. Painonpudotus nostaa suurimman vetopöytämassan rekkaveturina 9,5 tonniin. Suurin hyötykuorma on tavallisen puoliperävaunun kanssa yli 25 tonnia eli samaa luokkaa kuin dieselversiossa.
Mercedes-Benz Trucks kasvattaa sähkökuorma-autojen valikoimaansa. Uuden eActros 400 lisää vaihtoehtoja, mitkä helpottavat sähkömallien markkinoille tuloa ja avaauusia käyttömahdollisuuksia.
Uutuusmalli on kahdella akkupaketilla. Tämä tekee siitä kustannustehokkaamman vaihtoehdon alueelliseen jakeluun. eActros 400 on tarjolla aiempaa kilpailukykyisempään hintaan.
Kahdella 207 kWh:n LFP-akkupaketilla varustettujen uusien 400-mallien akuston kapasiteetti on 414 kWh, josta juontaa mallimerkintä 400. Sen luvataan ilman välilatausta mahdollistavan 480 kilometrin toimintamatka. Kolmella akkupaketilla varustetun eActros 600 on tarjonnut jopa 560 kilometrin toimintamatkan.
Molemmissa eActros-malleissa käytetään litiumrautafosfaattia (LFP) sisältäviä akkukennoja, jotka kestävät hyvin lataussyklejä, lämpötila pysyy tasaisena, latauskyky on hyvä ja käyttöikä on pitkä.

- Joustava ohjaamovalikoima, akustopaketit ja alustamallisto tarjoavat kuljetusyrityksille käyttötehtävään räätälöityjä ratkaisuja. Tarjontaamme täydentävät digitaaliset palvelut, TruckCharge-latausratkaisut ja kehittynyt huoltoverkosto, painotti julkistustilaisuudessa Stina Fagerman, Mercedes-Benz Trucksin markkinointi-, myynti- ja palvelujohtaja.
UUTTA VALINNANVARAA ASIAKKAILLE
400-mallin tutun L-ohjaamon rinnalla on nyt tarjolla uusi sileäkeulainen ProCabin.
Perinteinen L-ohjaamo on 2,30 metriä leveä, matalalla sisäänkäynnillä. Aerodynaaminen tasalattiainen Procabin tarjoaa enemmän tilaa ja mukavuutta pitkille matkoille.
Mallivariaatioita on jatkossa yli 40.


Multimedia Cockpit Interactive 2 – kojelauta mahdollistaa ääniohjauksen, sähkömallien navigoinnin ja reaaliaikaiset energiankulutustiedot.
TEKNISESTI KAKSOSET
Uuden eActros 400 mallisukupolven ydin on eActros 600-mallistosta tuttu, integroitu e-akselisto. 400:sen sähkömoottorien jatkuva teho on 400 kW ja huipputeho 600 kW. Kompaktissa akselissa yhdistyy kaksi sähkömoottoria, neliportainen vaihteisto ja tehoelektroniikka.
Mercedes-Benz Trucks on integroinut eActrosin toiseen sukupolveen uuden elektroniikka-alustan, joka tarjoaa huomattavasti aiempaa suurempaa laskentatehoa ja 270 asteen ympäristöhallinnan.
Osittain automatisoitua ajamista auttavat varusteet hätäjarrutusapu (Active Brake Assist 6), sivutörmäysapu (Active Sideguard Assist 2), etutörmäysapu (Front Guard Assist) ja ajoavustin (Active Drive Assist 3). Helmikuusta 2026 alkaen otetaan käyttöön lisää järjestelmiä, jotka täyttävät EU:n yleisen turvallisuusasetuksen tulevat vaatimukset. Näihin kuuluu parannettu Attention Assist 2, joka valvoo kuljettajan tarkkaavaisuutta infrapunakameralla. Mercedes- Benz Trucksin mukaan tämä tekee ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa.
eActros 400 ja eActros 600 malleja on mahdollista ladata jopa 400 kW:n teholla. CCS2-latauspistorasia on ohjaamon takana vasemmalla, lisävarusteena toisen saa oikealle puolelle.

Kuljettaja voi käyttää eri mukavuustoimintoja ja asettaa erilaisia lataustiloja kosketusnäytön kautta.
KULJETTAJASTA TURVAVALVOJA
Koillis-Ranskassa Grand Estin alueella noin 25 kilometriä Strasbourgin länteen Ajolinjan toimituksella oli mahdollisuus vajaan puolen tunnin koeajoon uutuusmallistolla. Ensitunnelmat 400:sesta noudattivat eActros 600-mallista aiemmin tehtyjä havaintoja ja kerättyjä kokemuksia.
Melutaso oli miellyttävän matala, meno värinätöntä ja suorituskykyä oli tarjolla riittävästi. Moottorin koko teho oli käytettävissä ilman vääntömomentin katkoksia. Kuljettajan oli mahdollista valita hidastus viidestä rekuperaatiotasosta. Yhdellä polkimella ajo oli aktivoitavissa ohjaamon kosketusnäytöllä.
eActros on varustettu sähköiselle voimalinjalle räätälöidyllä maastontuntevalla vakionopeudensäätimellä (PPC) ja vaihteiston ohjausjärjestelmällä, jotka huomioivat tiestön muodot ja liikennemerkit. Navigointijärjestelmän reittitiedot ja tulevien tieliikennetapahtumien parantunut tunnistus auttavat välttämään tarpeettomia jarrutuksia ja kiihdytyksiä sekä käyttämään akun energiaa tehokkaammin.

Kuvassa on eActros 600 8x2/4 trippeli ja eActros 600 6x2-veturi paripyörillä.

Kuvassa on eActros 600 8x2/4 trippeli ja eActros 600 6x2-veturi paripyörillä.
Tekniikka mahdollisti kesäisessä kelissä päätieverkolla lähes autonomisen ajamisen. Kuljettajan rooliksi jäi lähinnä järjestelmävalvojan rooli. Ennakoiva vakionopeudensäädin kykeni tunnistamaan kiertoliittymät, pääteiden liityntärampit ja säätämään ajoneuvon nopeuden liikennetilanteeseen sopivaksi. Talvikeli toki muuttaa tilannetta merkittävästi, koska nykyiset järjestelmät eivät tunnista ajoradan liukkautta ja pidon vaihtelua.
Muutamassa kohdin automaatio pudotti ajonopeutta koeajotiestön ajoratajärjestelyyn nähden turhankin paljon. Turvallisuus on totta kai tukevasti etusijalla, mutta lisäkehitykselle löytyy tilaa.

Molemmat saa kuvan ProCabin-hytillä tai L-ohjaamolla.
TUOTANTOON JOULUKUUSSA
Yksi kahdella akulla varustetun eActros 400:n eduista on suurempi hyötykuorma. Ajokki mahdollistaa jopa 25 tonnin kantavuuden eli on lähes vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla. Tämä tekee autosta käyttökelpoisen maksimaalisen hyötykuorman kuljetuksiin (mm. rakennusmateriaalit ja panimotuotteet).
Mercedes-Benz Trucksin johto totesi toisen sukupolven eActros 400:n ja laajemman malliston vahvistavan raskaan liikenteen sähköistymistä. Tilauksia voi tehdä lokakuusta 2025 alkaen, tuotannon on määrä alkaa Wörthin tehtaalla joulukuussa. Ensimmäisen sukupolven eActros 300/400-malleja valmistetaan vuoden 2025 loppuun.
Teksti: Martti Peltonen, kuvat: Mercedes-Benz Trucks ja Martti Peltonen
