NTM tekee FRC-korit ja kärryn

09.09.2025 00:00 Ajolinja
Tulosta

Power Truck Show:ssa NTM:n osastolla oli esillä 76-tonninen sorakasettiyhdistelmä ja 17,4-metrinen kuusiakselinen kokosivuaukeava kaappikärry. Kuvassa NTM:n myyjä Simo Isohanni ja sorakasettiperävaunun alusta.

Mercedes-Benz eActros 600 tulee vetoautoksi Keskon ajossa olevaan FRC-luokiteltuun täysperävaunuyhdistelmään.
 
Suomessa tähän asti rekisteröidyt sähkökuorma-autot ovat tulleet pääosin taajama- ajoon jakeluliikenteeseen. Liikenteessä on myös kaksi sähkövetoista HCT-yhdistelmää kahdella puoliperävaunulla ja muutama puoliperävaunuyhdistelmä. Sähköllä liikkuvia täysperävaunuyhdistelmiä on ollut Suomen teillä koeajossa ja ainakin Aholalla linjaliikenteessä Suomen ja Ruotsin välillä.
 
Närpiöläinen NTM on nyt toteuttamassa ensimmäistä heidän rakentamaansa sähköllä liikkuvaa lämpösäädeltyä täysperävaunuyhdistelmää. Se tulee Keskon ajoon.
 
- Onhan niitäkin jossain vaiheessa alettava tekemään, muuten ne eivät koskaan yleisty Suomen teillä, toteaa NTM:n kokenut myyntimies Simo Isohanni, joka on työskennellyt pitkään kumipyöräkärryjen parissa.
 
eACTROS VETURIKSI
Tulevan NTM:n valmistaman sähköyhdistelmän vetoautoksi tulee vuoden 2025 kuorma- autoksi valittu Mercedes-Benz eActros 600. Se on tällä hetkellä markkinoiden ainoa raskas kuorma-auto, joka on suunniteltu alusta alkaen sähkökäyttöiseksi.
 
Vehon mukaan eActrosin saatavuus paranee loppuvuodesta ja autoja saadaan enemmän Suomeen. Muilla merkeillä sähkökuorma- autot ovat toistaiseksi polttomoottoriautojen konversioita. NTM-yhdistelmästä tulee kuusiakselinen eli kolme akselia on vetoautossa ja perävaunussa.
 
Suomen liikenteessä kuusiakselisen yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 53 tonnia. Isohannin mukaan ei kuitenkaan ole vielä varmaa, millaiset kokonaismassat yhdistelmälle tullaan sallimaan. Toistaiseksi eActros-vetoisille yhdistelmille sallitaan teknisesti 44 tonnin kokonaismassa, mutta Veho on hakenut poikkeusluvan lähes kaikille 50 tonnin kokonaismassaan. Tämä on ollut mahdollista, kun tehtaalle on lähetetty tieto mm. auton reitin topografiasta.
 
PAKASTEKORIT
Vetoautoon ja perävaunuun asennetaan lämpösäädellyt, FRC-luokitellut kuormakorit, jotka soveltuvat pakasteiden kuljetukseen. Korit ovat tyypilliseen elintarvikekuljetustapaan takaa aukeavat eli putkikaapit.
 
- Pystyisimme tekemään perävaunun myös kokosivuaukeavana jopa 17,4 metrin pituisena FRC-luokituksella, Isohanni kertoo.
 
Kylmäkoneet tulevat Thermo Kingiltä. Vetoautoon asennetaan sähkökäyttöinen kylmäkone, joka saa virtansa auton ajoakustosta. Perävaunuun puolestaan tulee perinteinen dieselkäyttöinen kylmäkone. Tulevaisuudessa on ehkä mahdollista asentaa perävaunuun sähkökäyttöinen kylmäkone, joka saisi virtansa vetoauton akustosta. Tarjolla on jo kylmäkoneita, jotka saavat virtansa perävaunun sähköakselilta.
 
YKSIKKÖPYÖRILLÄ TALOUDELLISUUTTA
Perävaunusta on tavoitteena saada mahdollisimman kevyt ja ennen kaikkea kevyt vetää. Siksi perävaunun kaikki kuusi akselia tulevat olemaan sinkkupyörillä. Sellaisen vierintävastus ja myös vähäisissä määrin ilmanvastus ovat pienempiä kuin paripyörillä.
 
NTM:n ajokokeessa neliakseliseen paripyöräperävaunuun vaihdettiin viisi yksikköpyöräakselia. Ajoreitti, vetoauto, kuljettaja ja yhdistelmäpaino eivät muuttuneet, vain siis perävaunun pyörät muuttuivat. Tästä seurasi viiden prosentin polttoaineen kulutuksen säästö.
 
- Kuljetusyrittäjät ovat kertoneet jopa seitsemän prosentin polttoainesäästöistä sinkkupyöräperävaunulla verrattuna paripyörälliseen, Simo Isohanni kertoo.

Teksti ja kuva: Ari Jääskeläinen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI