Mercedes-Benz eSprinter Adventure-varustein

28.05.2025 00:00 Ajolinja
Tulosta

Adventure-retkeilyauto on kuin koti.

Adventure-retkeilyvarustus tarjoaa hyvät puitteet maastovierailuihin. Omapainoltaan 3,8-tonnisessa takavetoisessa sähköjytkäleessä on vain 400 kilon kantavuus.
 
Kevyen kaluston varustaja Carsport Design, perheyritys Jonasson Oy, täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Päätoimipaikka on Ylöjärvellä, jossa varustellaan pääosin henkilökuljetuskalustoa, takseja ja retkeilyautoja. Vantaan toimipiste on viisivuotias ja siellä varustellaan pakettiautoja.
 
- Vuodessa varustellaan 700-800 autoa, kertoo toimitusjohtaja Olli Ronkainen.
 
Määrä jakaantuu noin puoliksi toimipaikkojen kesken. Henkilökuljetuskaluston varustelut ovat luonnollisesti suuritöisempiä, kun lähdetään peltikuoripakusta liikkeelle ja tuloksena on täysiverinen taksi. Merkittävä osa istuimista on omaa suunnittelua ja tuotantoa. Worksystem-huoltoautokalusteet kuuluvat Carsportin maahantuontiohjelmaan.
 
Henkilökuljetuskalustossa on keskitytty Mercedes-Benziin, Volkswageniin ja Fordiin. Vehon mediapäivässä Vantaan Vehkalan muotinäytöksessä oli esillä Carsportin varustama Finlandia juhlamalli, 1+8-hengen Sprinter 317 CDI tilataksi pyörätuolinostimella. Mielenkiintoisin Carsport-varusteluihme oli kuitenkin Adventure- retkeilyauto, rakenteluaihiona eSprinter.


Siniverinen eSprinter Adventure.

MATKAILUVARUSTUS
Adventure tarkoittaa seikkailua. Maastokuvioiset renkaat alleviivaavat, että Mercedes- Benz eSprinter on suunniteltu huonommille teille ja maastoon.
 
Koska auto on sähköinen ja autoveroa ei ole, retkeilyauton varustelu voi olla vapaampaa kuin dieselmallissa. Siinähän autoverottomuuteen pääsee, kun tietyt sisämitat ja varustevaatimukset täyttyvät. Tosin Adventure-malli täyttää kyllä varustevaatimukset heittämällä.
 
Auto on nelipaikkainen, joista kaksi istuinta on vierekkäin toisessa rivissä. Minikeittiövarustukseen kuuluu mm. kaasuliesi ja pesuallas. Tässä autossa kemiallinen wc-pytty on vain akuuttiin hätään, mutta useimmiten vessalle tehdään seinillä erotettu tila.
 
Makuuosasto on kahdelle ruhtinaallinen. Parivuoteessa on pituutta kaksi metriä ja leveyttä 180 senttiä.
 
Dieselretkeilyautossa on tyypillisesti erillinen 12 voltin hupiakku, mutta ei sekään pitkiä seikkailuja kestä. Adventure-sähköautossa voi virtaa kaapata huolettomammin.


Laajan tavaratilan takakulmassa on suihku. Vesisäiliö kuuluu siis varustukseen. Esittelijänä on Carsportin toimitusjohtaja Olli Ronkainen.

RAJOITTEITA
Auton omapaino on varusteltuna hurjat 3 845 kiloa. Nelivetoa ei ole, koska sellaista ei ole sähköiseen Sprinteriin tarjolla. Näin ollen on syytä välttää vähänkään pehmeitä paikkoja ja keväistä kelirikkoa, ellei halua käyttää hinausliikkeen 24/7-palveluja.
 
Veto tapahtuu takaa e-akselilta, kevytperäiseksi autoa ei voi kyllä haukkua. Sähkömoottorin teho on 150 kW (204 hv) eli pitäisi riittää.
 
Kokonaispaino on 4 250 kiloa eli kantavuutta jää vain 405 kiloa. Kun kyytiin ottaa kolme raavasta satakiloista karjua, tavaroita voi ottaa mukaan vain sata kiloa. Pitkään tavaratilaan mahtuisi paljonkin harrastusvälineitä tai muuta kuljetettavaa. Ennen kuin ajokorttisäädös muuttuu uusien käyttövoimien osalta, 4,25-tonninen eSprinter vaatii vähintään C1-ajokortin.
 
Suomut putoavat silmistä, kun katsoo Traficomin ajoneuvorekisteristä toimintasäteen. Se on 126 kilometriä, joka tarkoittaa, että akuksi olisi valittu pienin 56 kWh:-nen. Tiedoissa on virhe, sillä autossa on todellisuudessa suurin akku eli kapasiteetiltaan 113 kWh.
 
Traficomin tiedoissa keskikulutukseksi on ilmoitettu 42,8 kWh/100 km eli sen mukaan yhdellä latauksella päästäisiin reilu 250 kilometriä. Suureen sähkönkulutukseen on syynä mm. mahtava omapaino ja maastorenkaat.Pakkasilla toimintamatka lyhenee edelleen, sillä lämmitys vie ruhtinaallisesta energiaa kookkaassa matkustamossa, ellei sisälämpötilaa halua pitää matalana ja elää pilkkihaalareissa.
 
Seikkailuauto ei ole köyhille. Kyseisen autoyksilön hinta on 170 000 euroa. Pitkän eSprinterin perushinta on 91 000 euroa ja lisävarusteita on 21 500 eurolla. Tämän ajokin Carsportin korityön osuus on 57 000 euroa. Adventure varustelujen hinta alkaa 32 500 eurosta.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA   |   OSTA DIGILEHTI