Moduulituotantoa

17.06.2020 12:20 Ajolinja
Tulosta

Ruotsalaisen puuauton tuntee kolmeakselisuudesta, alumiinivanteista ja kiinteästä nosturista.

Alucarilla on jokainen komponentti ja sen asennus mietitty loppuun asti. Puuautovarustaja tunnetaan näyttävästä alumiinista, mutta kyllä terästäkin saa. Alucar varustaa 360 puuautoa vuodessa.
 
- Vilskettä ja vipinää on. Työtilanne on hyvä, jonoa ei kuitenkaan ole, kertoo Pohjolan suurimman puuautovarustelijan Alucarin toimitusjohtaja Anssi Alasaari.
 
Kotimaan myyjät Julius Närvä ja Marcus Peth nyökyttävät vieressä tuotantolaitoksen neuvotteluhuoneessa Vöyri-Maksamaalla Pohjanmaalla. Eletään tammikuun lämpimiä kelejä.
 
Alucarin puuvarustuksia on käytössä 30:ssa maassa. Viime vuonna valmistettiin 360 päällirakennetta, joista reilu 100 jäi Suomeen. Pankkoja meni 4 100.


Alucarin myyntitiimi auttaa kuljetusyrittäjää ja autoilijaa valitsemaan mm. oikeanlainen hydrauliikka. Kuvassa Marcus Peth (vas.), Julius Närvä ja Anssi Alasaari.

OSAT VAIHDETTAVISSA
Vuonna 1984 perustettu Alucar tunnetaan alumiinisista puutavaravarustuksista. Ja onhan alumiinilla selviä etuja: Painoa on kolmasosa teräksisestä, on joustava, pysyy näyttävänä pitkään.
 
Kuljetusyrittäjä saattaa pelätä alumiinisen pankon tai apurungon särkymistä. Miten sitä nyt kotikonstein muka hitsaat? Näiden selättämiseksi osat ovat helposti vaihdettavissa, koska ovat pulttiliitoksilla.
 
- Pulttikone löytyy joka pajalta, Alasaari muistuttaa.
 
Alucarin pankkojen tolpat ovat vaihdettavissa, joten koko pankkoa ei tarvitse uusia.


Tarkalla mittakuvalla saadaan oikeat palikat oikeaan paikkaan. Alucarilla on oma letkupuristamo. Jokaisen autot letkut mittoineen ja päineen löytyy yksilöllisestä ohjekirjasta.

Alucarin tuotanto on modulaarinen eli puuvarustuksen osat ovat standardisoitu. Kun tiedetään tulevan puuauton mitat ja asiakkaan toiveet, puuvarustus voidaan suunnitella ja tehdä ennakkoon aina reikiä myöten.
 
- Autoa ei tarvitse tuoda tänne malliksi. Viime kesänä näytimme 35-vuotisjuhlissa, miten puuvarustus asennetaan varttitunnissa, Alasaari kertoo.
 
Asennusesityksen näki moni puutavara- autoilija, sillä samassa yhteydessä oli puunkuormauksen SM-finaali.


Alucarilla on siistiä joka paikassa kuin autotehtaassa. Komponentit on kerätty asennusta varten lavoille.

ITÄ-SUOMEEN ASENNUSKUMPPANI
Alucarin puuvarustuksista osa asennetaan yhteistyökumppanien tiloissa. Asennussarjoja meni viime vuonna vientiin 220. Volvon tehdasvalmiita Pro-konseptipuuauton apurunkoja asennettiin Göteborgissa autotuotannonyhteydessä suomalaisautoihin parikymmentä. Määrä on viidesosa Suomen Volvo-puuautoista, mutta kasvussa.
 
Koska suurin osa suomalaisista puutavara- autoilijoista haluaa räätälöidä puuvarustuksen pikkutarkasti, siihen ei puuautokonsepti istu.
 
Scanian tehtaalle on toimitettu puuvarustuksia, joita on asennettu mm. demoautoihin. Lisäksi Scanian kautta on mennyt telinkeventimiä - erityisesti norjalaisiin sora- autoihin.


- Hyllyssä on 6 000 eri osaa. Meiltä saa osia nopeasti, toteaa varaosavastaava Johnny Granholm.

Kolmantena puuautotilastossa olevalle Sisulle on toimitettu komponentteja. Sisuissa ei yleensä tarvita apurunkoa, koska ne ovat pääosin korkearunkoisia.
 
Nyt Alucar on vastaamassa kotimaan markkinoilta tulleeseen kysyntään. Jotta itäsuomalaisen puutavara-autoilijan ei tarvitsisi tuoda autoaan varusteluun Pohjanmaalle asti, Alucarin asennuskumppanina aloittaa Pieksämäen kupeessa Naaran Kuljetushuolto. Sillä on osaamista myös puutavara-autoissa.
 
Uusi asennuspaikka mahdollistaa kasvattaa Alucarin markkinaosuutta, joka on jo nyt juhlava. Puolet suomalaisista puuautoista varustellaan Alucarilla. Pankoissa osuus on vieläkin suurempi eli 60 %.


Harvinaisempaa herkkua. Tämä XF-DAF menee puunajoon Keski-Suomeen.

MONEN LAJIN PANKKOJA
Alucarilta saa pankkoja jokaiseen makuun.
 
Alumiinisina pankoista menee 70 %. Alu-tuotesarjaa (55, 75 ja 95) saa myös teleskooppisina.
 
Teräksisiä pankkoja on saanut Alucarilta alusta asti, mutta tarjonnan laajentuminen on tuonut täältä kasvua viime aikoina. Teräksisiä ovat Eagle 75 ja Titan XL-sarja, jotka ovat markkinoiden ainoat irrotettavilla pystytolpilla olevat teräksiset.


Valmis apurunko. Alumiini tulee Alucarille pääosin kotimaasta. Erikoisempi alumiiniseos tulee ulkomailta.

Tarjolla on myös teräksisiä vaakapalkkeja (Titan), joihin voi asentaa alumiinitolpat. Pankon kiinnikkeitä on kolmea eli kiinteä, kitkalla tai pikaliukuinen.
 
- Teräksiä voi hitsata ja kesällä maalailla, Alasaari toteaa.
 
Alucar kuuluu ruotsalaiseen Extendo-konserniin, joka valmistaa mm. Exte-pankkoja. Näitäkin saa Alucarilta. Extendoon kuuluu nykyisin myös Trux, joka valmistaa alumiinista karjapuskureita ja valokannakkeita.


Asennusta odottavia puuautoja Alucarin pihalla. Alucarilla puuautot varustellaan tiimityönä.

Nosturitelineet eivät ole standardisoituja, joten tarjolla on Alucarilta monenlaisia ratkaisuja - sisäpuolisella tai ulkopuolisella nosturitupella. Valintaan ja yhteensovittamiseen on tullut helpotusta, kun yhä useampi auto ja nosturi uusitaan samaan aikaan.
 
Alucarin ohjaamosuojat ovat alumiinia, tietysti.
 
Ilmajousiset lisääntyivät painonkorotuksen jälkeen, mutta viime aikoina rautajousiset ovat nostaneet suosiota. Tämä tarkoittaa, että Alucarin kaksipalkeiset telinkeventimet ovat käyneet paremmin kauppansa.
 
Alucar toimittaa myös lämmitettävää IceFighter-hiekoitinta, jota menee eniten muualle kuin puutavara-autoihin.


Nämä Nukalan autot on varustettu Alucarilla, arviolta vuonna 1994.

SÄHKÖOSAAMISTA
Ruotsalaismerkkisiä puuautoja varustellaan tietysti eniten. Niistä löytyykin varustajan kannalta parhaat autokohtaiset tiedot ja piirustukset automerkin oman päällirakenneportaalin kautta. Lisäksi Scanian ja Volvon alustojen kulkua tuotanto- ja toimitusketjussa voi seurata reaaliaikaiseksi.
 
Mutta eivät Scania ja Volvo identtisiä rungoltaan ole. Reikäjako on eri. Mannereurooppalaisten valmistajien alustakuvia ei saada suoraan valmiina, vaan tarvitaan eri kuvien yhdistelyä.


Tämä Alucar-varusteinen MAN meni Itävaltaan joskus 90-luvulla.

Puuautovarustelussa on sähköosaamisen määrä kasvanut. Kun autoissa on CAN-väylä, kaikki tieto kulkee sen kautta. Tieto ja toiminnot voidaan yhdistää auton omaan infonäyttöön tai yhteen lisänäyttöön. Ja kun on täysilmajousiauto, akselispainotieto on koko ajan selvillä.
 
Suomalaisella kuljetusyrittäjällä on useita akselistovaihtoehtosuosikkeja. Alucarin kokemuksen mukaan 2 + 2 - akselistoiset ovat lisääntyneet. Tämä on myös Ajolinjan huomio.

Teksti ja kuvat: Jouni Hievanen

TILAA AJOLINJA!