Delta Motor Group – 75 vuotta Suomen automarkkinoilla

02.11.2012 21:47 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta
 Delta Motor Group Oy juhlii tänä vuonna 75-juhlavuottaan.

Yhtiön juuret juontavat marraskuulle 1937, jolloin konepajatoimintaa harjoittanut Lauttasaaren Autokorjaamo Oy perustettiin.

Yrityksen saadessa uudet omistajat vuonna 1940, yhtiön uudeksi nimeksi tuli Oy Löfström Ab, mutta korjaamo- ja konepajatoiminta kuitenkin jatkui edelleen.
Vuonna 1947 yhtiö sai jälleen uudet omistajat, jolloin yhtiö nimettiin Oy Konela Ab:ksi. Toiminta jatkui aluksi ennallaan, mutta hyvin pian käynnistyi myös automyynti, josta autopulan vuosina tuli liikevaihdollisesti nopeasti kannattavaa. Konela myi 40-luvun loppupuolella muun muassa Pobedaa ja Moskvitshia. Yhtiö aloitti Volgan myynnin vuonna 1955. Yhtiön panostaessa automyyntiin ja korjaamotoiminnan vahvistuessa päätettiin konepajatoiminnasta samoihin aikoihin luopua kokonaan.  

Konela aloitti Ladan maahantuonnin vuonna 1971. Edullinen perheauto saavutti nopeasti suuren suosion. Ensimmäisenä täytenä myyntivuonna myytiin yli 6000 Lada-autoa. Merkin kulta-aikoina 1970-80-luvun taitteessa Lada piti paikkaa Suomen myydyimpänä autona yli 10 000 kpl rekisteröinnillä. Vuoden 2012 alussa Delta ilmoitti virallisesti lopettavansa Lada-autojen maahantuonnin.

Todellinen muutos Konelassa tapahtui 1990-luvun alkupuolella, jolloin sen aikainen tytäryhtiö Italkon Oy aloitti italialaisautojen maahantuonnin. Ensin tuli Lancia, sitten Fiatin paketti- ja henkilöautot sekä päätteeksi vielä Alfa Romeo.  Fiat oli suosittu etenkin pienten perheautojen keskuudessa ja Fiat Punto piti paikkaa luokkansa myydyimpänä automallina useampana vuonna peräkkäin 2000-luvulla. Fiatin maahantuonti Deltalla päättyi syyskuussa 2009.

Italialaismerkit käynnistivät 90-luvulla yhtiössä uuden aikakauden, minkä johdosta Konela-Autolle ominaisesta itäautojen leimasta haluttiin päästä eroon.  Vuonna 1997 yhtiön nimi muutettiin Delta-Autoksi.  Jo näihin aikoihin visioitiin valtakunnallisesta verkostosta, joka kokonaisuudessa toteutuikin 2000-luvun alussa yhtiön suuren rakennemuutoksen ja kasvun myötä. Maahantuotavien merkkien lisäksi useampi Delta-Auto –toimipiste aloitti Mazdan myynnin vuodesta 2001 lähtien.

Deltalla on kokemusta myös Iveco-hyötyajoneuvoista sekä merkin Irisbus-linja-autoista.
Raskaampia ajoneuvoja maahantuonut tytäryhtiö Delta Trucks Oy aloitti toimintansa vuonna 2002 ja jatkoi toimintaansa aina alkuvuoteen 2010 asti, jolloin yhtiö päätti luopua raskasajoneuvoliiketoiminnasta. 

Vuonna 2004 Delta-konserni kohautti Suomen automarkkinoita ilmoittaessaan tuovansa markkinoille aivan uuden automerkin, Kian. Korealainen automerkki vakiinnutti epäilyksistä huolimatta nopeasti paikkansa Suomen automarkkinoilla. Kia on tällä hetkellä Suomessa eniten viime vuodesta kappalemääräisesti myyntiään kasvattanut automerkki.
 
Kesästä 2009 kevääseen 2010 oli Deltalle haasteellista aikaa. Yritys oli joutunut selvitystilaan. Helsingin käräjäoikeus katsoi kuitenkin perusliiketoiminnan olevan kunnossa ja yhtiö hyväksyttiin yrityssaneeraukseen syyskuussa 2009. Delta pääsi yrityssaneerauksesta pois tammikuussa 2010. Yrityssaneerauksen päättämisen edellytyksenä oli, että Delta maksaa kaikki yrityssaneerausvelkansa velkojilleen.
 
Vuonna 2009 Delta sai myös uuden enemmistöomistajan (95 %), brittiläisen pääomasijoitusyhtiön. Siteet entiseen Lada-tehtaaseen heikkenivät edelleen vuonna 2010, jolloin Delta osti loputkin osakkeensa (5 %) vähemmistöomistajaltaan Lada International Ltd:ltä.
 
Tuotevalikoima laajeni vuonna 2011, jolloin Delta aloitti Mitsubishin maahantuonnin.
 
Tänä päivänä 75-vuotias Delta Motor Group Oy on kokonaisuudessaan brittiläisen pääomasijoitusyhtiö Delta Auto Group Ltd:n omistuksessa.